Genel Bilgi
Kod | ST040 |
Ad | Öncelikli Kirleticiler Analiz Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. EVŞEN GÜZEL |
Dersin Amacı / Hedefi
Su Kirliliği analizlerinde kullanılan laboratuvar malzemelerini ve cihazları tanmak, çözelti hazırlama, kalibrasyon noktası belirleme ve hazırlama tekniklerini öğrenmek, öncelikli kirleticilerin analizleri için numune alma ve numune hazırlama ve enstrümantal analiz yöntemlerini bilmek. Metod validasyonu yapabilmek, öncelikli kirleticilerin çevresel durumunu yorumlayıp, çevresel risk değerlendirmesi yapabilmektir.
Dersin İçeriği
Su kirliliğinde kullanılan kimyasal analizlerin genel özellikleri ve önemli hususlar, sucul ekosistemlerdeki öncelikli kirleticilerinin (ağır metaller, petrol kirliliği, organik kirletici tipleri, kalıcı organik kirleticilerin (POPs) biyosit ve pestisitler, kişisel bakım ürünleri ve farmasötikler (PPCPs) vs.) analiz yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
APHA, 1999. Standard Methods for the Examination of Water and Wastewater. American Public Health Association, American Water Works Association, Water Environment Federation. Skoog, West, Holler 1999.
Notlar
Geissen, Violette, Hans Mol, Erwin Klumpp, Günter Umlauf, Marti Nadal, Martine van der Ploeg, Sjoerd E. A. T. M. van de Zee, and Coen J. Ritsema. 2015. “Emerging Pollutants in the Environment: A Challenge for Water Resource Management.” International Soil and Water Conservation Research 3(1):57–65. doi: 10.1016/j.iswcr.2015.03.002. Richardson, Susan D., and Thomas a Ternes. 2005. “Water Analysis: Emerging Contaminants and Current Issues.” Analytical Chemistry 77(12):3807–38. doi: 10.1021/ac058022x.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | ÖÇ01- Su Kirliliği analizlerinde kullanılan laboratuvar malzemelerini ve cihazları tanır. |
ÖÇ02 | ÖÇ02- Çözelti hazırlama, kalibrasyon noktası belirleme ve hazırlama tekniklerini kavrar. |
ÖÇ03 | ÖÇ03- Öncelikli kirleticilerin analizleri için numune alma ve numune hazırlama tekniklerini bilir. |
ÖÇ04 | ÖÇ04- Öncelikli kirleticilerin analizlerinde kullanılan enstrümantal analiz yöntemlerini bilir. |
ÖÇ05 | ÖÇ05- Metod validasyonu yapabilir. |
ÖÇ06 | ÖÇ06- Öncelikli kirleticilerin çevresel durumunu yorumlayabilir. |
ÖÇ07 | ÖÇ07- Çevresel risk değerlendirmesi yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öncelikli kirleticilerin çevresel ortamlardaki durumu- Öncelikli kirletici analizlerinde kullanılan laboratuvar malzemelerinin tanıtımı | Anlatıcak konu ile ilgili ön araştırma yapıp güncel bilgileri öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
2 | Çözelti hazırlama-Çözelti hazırlama uygulamaları | Anlatıcak konu ile ilgili ön araştırma yapıp güncel bilgileri öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Örnek alma ve örnek hazırlama yöntemleri- Örnek alma ve örnek hazırlama uygulamaları | Anlatıcak konu ile ilgili ön araştırma yapıp güncel bilgileri öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Örnek hazırlama yöntemleri- Spektroskopik analiz yöntemleri ile ilgili uygulamalar | Anlatıcak konu ile ilgili ön araştırma yapıp güncel bilgileri öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Spektroskopik analiz yöntemleri- Spektroskopik analiz yöntemleri ile ilgili uygulamalar | Anlatıcak konu ile ilgili ön araştırma yapıp güncel bilgileri öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Kromatografik analiz yöntemleri-Gaz Kromatografisi (GC)- Kromatografik analiz yöntemleri-Gaz Kromatografisi (GC) ile ilgili uygulamalar | Anlatıcak konu ile ilgili ön araştırma yapıp güncel bilgileri öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Kromatografik analiz yöntemleri- Sıvı Kramatografisi (LC)- Kromatografik analiz yöntemleri- Sıvı Kramatografisi (LC) ile ilgili uygulamalar | Anlatıcak konu ile ilgili ön araştırma yapıp güncel bilgileri öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Elektrokimyasal analiz yöntemleri- Elektrokimyasal analiz yöntemleri ile ilgili uygulamalar | Anlatıcak konu ile ilgili ön araştırma yapıp güncel bilgileri öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Pestisit analizleri- Pestisit analizleri ile ilgili uygulamalar | Anlatıcak konu ile ilgili ön araştırma yapıp güncel bilgileri öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Kişisel bakım ürünleri ve farmasötik analizleri- Kişisel bakım ürünleri ve farmasötik analizleri uygulamaları | Anlatıcak konu ile ilgili ön araştırma yapıp güncel bilgileri öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Perflorlu bileşikler ve ftalat esterlerinin analiz yöntemleri- Perflorlu bileşikler ve ftalat esterlerinin analiz yöntemleri ile ilgili uygulamalar | Anlatıcak konu ile ilgili ön araştırma yapıp güncel bilgileri öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Tasarlanmış nanomalzemelerin (ENMs) sucul ekosistemlerdeki durumu- Nanomalzemelerin analiz yöntemleri ile ilgili uygulamalar | Anlatıcak konu ile ilgili ön araştırma yapıp güncel bilgileri öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Method validasyonu ve önemi- Method validasyonu uygulamaları | Anlatıcak konu ile ilgili ön araştırma yapıp güncel bilgileri öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Öncelikli kirleticilerin çevresel risk değerlendirmesi yöntemleri- Öncelikli kirleticilerin çevresel risk değerlendirmesi yöntemleri ile ilgili uygulamalar | Anlatıcak konu ile ilgili ön araştırma yapıp güncel bilgileri öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 48 | 48 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |