Genel Bilgi
Kod | İTS749 |
Ad | İslam Resim Sanatı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İslam resim sanatının ve Osmanlı resim sanatının geleneğini ve özelliklerini öğrenme
Dersin İçeriği
İslam'da Tasvir Yasağı Problemi, Tasvir Yasağı Probleminin Resim Sanatındaki Yansımaları, İslam Resim Sanatının Başlangıcı ve ilk Resimli Yazmalar, Emeviler ve Abbasiler Devrinde Resim Sanatı, Selçuklu Dönemi Resim Sanatı, XII. ve XIV. Yüzyıllarda Resim Sanatı, Timurlu Devri Resim Sanatı, Erken Dönem İslam Resim Sanatının Genel Özellikleri, Osmanlı Resim Sanatına Giriş, Osmanlı Resim Sanatının İlk Örnekleri, Osmanlı Resim Sanatında Portrecilik, Sultan Zaferleri Konulu Resimli Yazmalar,Matrakçı Nasuh Minyatürleri, Saray Şehnameciliği, Sultanların Resimli Tarihleri (Enbiyaname, Osmanname, Süleymanname)Şehnameci Lokman ve Ekibinde Oluşturulan Eserler, Nakkaş Osman ve Eserleri,Hz. Muhammed?in Hayatı: Siyer-i Nebi,Zübdetü?t Tevarih Yazmaları,Şehzade Düğünleri: Sûrnâmeler, Miracname
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Güner İnal, Türk Minyatür Sanatı, (Başlangıcından Osmanlılara Kadar),Atatürk Kültür Merkezi yayını Anklara-1995, Mazhar. Ş. İpşiroğlu, İslâm’da Resim Yasağı ve Sonuçları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul-2005;AND, Metin, Minyatürlerle Osmanlı-İslâm Mitologyası, İstanbul: Akbank Yayınları, 1998; AND, Metin, Osmanlı Tasvir Sanatları: 1 Minyatür, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2002; ATASOY, Nurhan-ÇAĞMAN, Filiz, Turkish Miniature Painting, İstanbul: Publications of the R.C.D. Cultural Institute 1974; ESİN Emel, Turkish Miniature Painting, Tokyo: Vermont, Charles E Tuttle Company Rutland, 1960; ETTINGHAUSEN, Richard, Turkish Miniatures (From the Thirteenth to the Eigteent Century), New York: The New American Library, 1965; MILSTEIN Rachel, Miniature Painting in the Ottoman Baghdad, U.S.A.-Costa Mesa: Mazda Publishers, 1990; MINORSKY, V., The Chester Beatty Library, A Catalogue of the Turkish Manuscripts And Miniatures, Dublin: Hodges Figgis & Co. Ltd. 1958
Notlar
Özel Arşivim, Güner İnal, Türk Minyatür Sanatı, (Başlangıcından Osmanlılara Kadar),Atatürk Kültür Merkezi yayını Anklara-1995, Mazhar. Ş. İpşiroğlu, İslâm’da Resim Yasağı ve Sonuçları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul-2005;AND, Metin, Minyatürlerle Osmanlı-İslâm Mitologyası, İstanbul: Akbank Yayınları, 1998; AND, Metin, Osmanlı Tasvir Sanatları: 1 Minyatür, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2002; ATASOY, Nurhan-ÇAĞMAN, Filiz, Turkish Miniature Painting, İstanbul: Publications of the R.C.D. Cultural Institute 1974; ESİN Emel, Turkish Miniature Painting, Tokyo: Vermont, Charles E Tuttle Company Rutland, 1960
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasvir yasağı problemlerini bilir |
ÖÇ02 | İslam tarihi, kültürü, medeniyeti ve sanatları ile diğer din, kültür, medeniyet ve sanatlar arasında mukayese yapabilme yetisi kazanır |
ÖÇ03 | Uzmanlık alanıyla ilgili klasik ve temel metinleri okuyup anlayabilme ve onları yorumlayıp değerlendirme becerisine sahip olur |
ÖÇ04 | İslam sanatına ait ilk resimli eser örneklerini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. | 1 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslam’da Tasvir Yasağı Problemi ve İslam Resim Sanatında İlk Minyatürlü Yazmalar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Emevi Döneminde Resim Sanatı (661-750) ve Abbasi Döneminde Resim (750-1258) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Selçuklu Döneminde Minyatürlü Yazmalar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tarih Konulu Minyatürlü Yazmalar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Edebi Konulu Minyatürlü Yazmalar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Dini Konulu Minyatürlü Yazmalar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Osmanlı Resim Sanatına Giriş ve Osmanlı Resim Sanatının İlk Örnekleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Matrakçı Nasuh Minyatürleri ve Saray Şehnameciliği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Saray Şehnameciliği ve Sultanların Resimli Tarihleri (Enbiyaname, Osmanname, Süleymanname) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Şehnameci Lokman ve Ekibinde Oluşturulan Eserler ve Nakkaş Osman ve Eserleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Hz. Muhammed’in Hayatı: Siyer-i Nebi ve Zübdetü’t Tevarih Yazmaları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Şehzade Düğünleri: “Sûrnâmeler” ve Miracname | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Genel Değerlendirme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Resim sanatının genel incelemesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |