Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS749 |
Ad | İslam Resim Sanatı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
İslam resim sanatının ve Osmanlı resim sanatının geleneğini ve özelliklerini öğrenme
Dersin İçeriği
İslam'da Tasvir Yasağı Problemi, Tasvir Yasağı Probleminin Resim Sanatındaki Yansımaları, İslam Resim Sanatının Başlangıcı ve ilk Resimli Yazmalar, Emeviler ve Abbasiler Devrinde Resim Sanatı, Selçuklu Dönemi Resim Sanatı, XII. ve XIV. Yüzyıllarda Resim Sanatı, Timurlu Devri Resim Sanatı, Erken Dönem İslam Resim Sanatının Genel Özellikleri, Osmanlı Resim Sanatına Giriş, Osmanlı Resim Sanatının İlk Örnekleri, Osmanlı Resim Sanatında Portrecilik, Sultan Zaferleri Konulu Resimli Yazmalar,Matrakçı Nasuh Minyatürleri, Saray Şehnameciliği, Sultanların Resimli Tarihleri (Enbiyaname, Osmanname, Süleymanname)Şehnameci Lokman ve Ekibinde Oluşturulan Eserler, Nakkaş Osman ve Eserleri,Hz. Muhammed?in Hayatı: Siyer-i Nebi,Zübdetü?t Tevarih Yazmaları,Şehzade Düğünleri: Sûrnâmeler, Miracname
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Güner İnal, Türk Minyatür Sanatı, (Başlangıcından Osmanlılara Kadar),Atatürk Kültür Merkezi yayını Anklara-1995, Mazhar. Ş. İpşiroğlu, İslâm’da Resim Yasağı ve Sonuçları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul-2005;AND, Metin, Minyatürlerle Osmanlı-İslâm Mitologyası, İstanbul: Akbank Yayınları, 1998; AND, Metin, Osmanlı Tasvir Sanatları: 1 Minyatür, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2002; ATASOY, Nurhan-ÇAĞMAN, Filiz, Turkish Miniature Painting, İstanbul: Publications of the R.C.D. Cultural Institute 1974; ESİN Emel, Turkish Miniature Painting, Tokyo: Vermont, Charles E Tuttle Company Rutland, 1960; ETTINGHAUSEN, Richard, Turkish Miniatures (From the Thirteenth to the Eigteent Century), New York: The New American Library, 1965; MILSTEIN Rachel, Miniature Painting in the Ottoman Baghdad, U.S.A.-Costa Mesa: Mazda Publishers, 1990; MINORSKY, V., The Chester Beatty Library, A Catalogue of the Turkish Manuscripts And Miniatures, Dublin: Hodges Figgis & Co. Ltd. 1958
Notlar
Özel Arşivim, Güner İnal, Türk Minyatür Sanatı, (Başlangıcından Osmanlılara Kadar),Atatürk Kültür Merkezi yayını Anklara-1995, Mazhar. Ş. İpşiroğlu, İslâm’da Resim Yasağı ve Sonuçları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul-2005;AND, Metin, Minyatürlerle Osmanlı-İslâm Mitologyası, İstanbul: Akbank Yayınları, 1998; AND, Metin, Osmanlı Tasvir Sanatları: 1 Minyatür, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2002; ATASOY, Nurhan-ÇAĞMAN, Filiz, Turkish Miniature Painting, İstanbul: Publications of the R.C.D. Cultural Institute 1974; ESİN Emel, Turkish Miniature Painting, Tokyo: Vermont, Charles E Tuttle Company Rutland, 1960
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasvir yasağı problemlerini açıklar |
ÖÇ02 | İslam tarihi, kültürü, medeniyeti ve sanatları ile diğer din, kültür, medeniyet ve sanatlar arasında mukayese yapabilir |
ÖÇ03 | Uzmanlık alanıyla ilgili klasik ve temel metinleri okur ve onları yorumlar |
ÖÇ04 | İslam sanatına ait ilk resimli eser örneklerini tanıtır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslam’da Tasvir Yasağı Problemi ve İslam Resim Sanatında İlk Minyatürlü Yazmalar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Emevi Döneminde Resim Sanatı (661-750) ve Abbasi Döneminde Resim (750-1258) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Selçuklu Döneminde Minyatürlü Yazmalar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tarih Konulu Minyatürlü Yazmalar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Edebi Konulu Minyatürlü Yazmalar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Dini Konulu Minyatürlü Yazmalar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Osmanlı Resim Sanatına Giriş ve Osmanlı Resim Sanatının İlk Örnekleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Matrakçı Nasuh Minyatürleri ve Saray Şehnameciliği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Saray Şehnameciliği ve Sultanların Resimli Tarihleri (Enbiyaname, Osmanname, Süleymanname) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Şehnameci Lokman ve Ekibinde Oluşturulan Eserler ve Nakkaş Osman ve Eserleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Hz. Muhammed’in Hayatı: Siyer-i Nebi ve Zübdetü’t Tevarih Yazmaları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Şehzade Düğünleri: “Sûrnâmeler” ve Miracname | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Genel Değerlendirme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Resim sanatının genel incelemesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |