Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS748 |
Ad | İslam Sanatında Kitabeler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çeşitli mimari yapılarda bulunan kitabe örneklerini öğrenmek
Dersin İçeriği
İslam'da yazının gelişmesi. İslam Dünyası'nda yazı ve kullanılan yazı malzemeleri. Yazı çeşitleri ve Aklam-ı Seb'a. Emevi, Abbasi, Memluk ve Selçuklu dönemi yapılarında yazı kullanımı ve döneme ait yapılardaki kitabe örneklerinin okunması, Çeşme, Mezar taşı, han ve çeşitli mimari yapı kitabelerinden örnekler
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1992; Markus HATTSTEIN-Peter DELIUS, Islam Art and Architecture, Konemann Yayınları, Fransa 2000; Abdulhamit TÜFEKÇİOĞLU, Erken Osmanlı Mimarisinde Yazı, Ankara 2001;Mehmen EMİNOĞLU, Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Ankara 1992
Notlar
Özel Arşivim; Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1992; Markus HATTSTEIN-Peter DELIUS, Islam Art and Architecture, Konemann Yayınları, Fransa 2000; Abdulhamit TÜFEKÇİOĞLU, Erken Osmanlı Mimarisinde Yazı, Ankara 2001;Mehmen EMİNOĞLU, Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Ankara 1992
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam tarihi ve sanatları alanında bilimsel bilgi niteliği taşıyan verileri toplar, kaynakları inceler ve analiz yapar |
ÖÇ02 | İslam dönemi eserlerinde görülen inşa kitabelerini okur |
ÖÇ03 | Mezar taşı kitabelerini okuyabilir |
ÖÇ04 | Mihrap ve minberlerde bulunan yazıları okuyabilir |
ÖÇ05 | İslam dönemi eserlerinde görülen tamir kitabelerini okuyabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sanat Tarihinde Osmanlıca Metinlerin Önemi ve Osmanlıcaya Giriş | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Matbu Osmanlıca Metinler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Matbu Osmanlıca Metin örnekleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Nesih Hattıyla Yazılmış Osmanlıca Metinler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Cami Kitabelerinden Örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Cami İnşa Kitabelerinden Örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Medrese Kitabelerinden Örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Medrese ve Çeşme Kitabelerinden Örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Çeşme Kitabelerinden Örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Mezar Taşı Kitabelerinden Örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Mezar Taşı ve Han Kitabelerinden Örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Han Kitabelerinden Örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Çeşitli Mimari Yapı Kitabelerinden Örnekler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Genel Değerlendirme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |