İTS748 İslam Sanatında Kitabeler

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS748
Ad İslam Sanatında Kitabeler
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Çeşitli mimari yapılarda bulunan kitabe örneklerini öğrenmek

Dersin İçeriği

İslam'da yazının gelişmesi. İslam Dünyası'nda yazı ve kullanılan yazı malzemeleri. Yazı çeşitleri ve Aklam-ı Seb'a. Emevi, Abbasi, Memluk ve Selçuklu dönemi yapılarında yazı kullanımı ve döneme ait yapılardaki kitabe örneklerinin okunması, Çeşme, Mezar taşı, han ve çeşitli mimari yapı kitabelerinden örnekler

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1992; Markus HATTSTEIN-Peter DELIUS, Islam Art and Architecture, Konemann Yayınları, Fransa 2000; Abdulhamit TÜFEKÇİOĞLU, Erken Osmanlı Mimarisinde Yazı, Ankara 2001;Mehmen EMİNOĞLU, Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Ankara 1992

Notlar

Özel Arşivim; Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1992; Markus HATTSTEIN-Peter DELIUS, Islam Art and Architecture, Konemann Yayınları, Fransa 2000; Abdulhamit TÜFEKÇİOĞLU, Erken Osmanlı Mimarisinde Yazı, Ankara 2001;Mehmen EMİNOĞLU, Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Ankara 1992


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam tarihi ve sanatları alanında bilimsel bilgi niteliği taşıyan verileri toplar, kaynakları inceler ve analiz yapar
ÖÇ02 İslam dönemi eserlerinde görülen inşa kitabelerini okur
ÖÇ03 Mezar taşı kitabelerini okuyabilir
ÖÇ04 Mihrap ve minberlerde bulunan yazıları okuyabilir
ÖÇ05 İslam dönemi eserlerinde görülen tamir kitabelerini okuyabilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. 1
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sanat Tarihinde Osmanlıca Metinlerin Önemi ve Osmanlıcaya Giriş okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Matbu Osmanlıca Metinler okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Matbu Osmanlıca Metin örnekleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Nesih Hattıyla Yazılmış Osmanlıca Metinler okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Cami Kitabelerinden Örnekler okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Cami İnşa Kitabelerinden Örnekler okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Medrese Kitabelerinden Örnekler okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Medrese ve Çeşme Kitabelerinden Örnekler okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Çeşme Kitabelerinden Örnekler okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Mezar Taşı Kitabelerinden Örnekler okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Mezar Taşı ve Han Kitabelerinden Örnekler okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Han Kitabelerinden Örnekler okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Çeşitli Mimari Yapı Kitabelerinden Örnekler okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Genel Değerlendirme okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.02.2025 03:55