Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS751 |
Ad | İslam Mimarisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İlk İslam devletlerinde ve Türklerdeki mimari geleneği anlamak ve Osmanlı Dönemi mimari geleneğini kavratmak
Dersin İçeriği
Sanatla ilgili kavramlar, İslam'ın sanata bakışı, İslam sanatına etki eden faktörler, cami mimarisinin doğuşu ve gelişimi, mescid-i nebevi'nin ilk şeklinin mimari özellikleri, Emevi, Abbasi, Selçuklu dönemi cami, medrese, türbe ve kervansaray mimarisi ve özellikleri, Osmanlı Tarihine Giriş,Erken Osmanlı Dönemi Mimarisi, Erken Dönem Osmanlı Mimarisine ait örnekleri inceleme, Klasik Dönem Osmanlı yapıları ve örneklerini inceleme, Geç Dönem Osmanlı Mimarisi ve örneklerini inceleme, Osmanlı Sarayları ve Osmanlı dönemine ait anıtsal mezar taşlarının incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul-1999; Yılmaz Can-Recep Gün, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Din ve Bilim Kitapları, Samsun-2005; Oleg GRABAR, İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul 1988; Suut Kemal YETKİN, İslam Sanatı Tarihi, Ankara 1954;Markus HATTSTEIN-Peter DELIUS, Islam Art and Architecture, Konemann Yayınları, Fransa 2000,
Notlar
Özel Arşivim, Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul-1999; Yılmaz Can-Recep Gün, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Din ve Bilim Kitapları, Samsun-2005; Oleg GRABAR, İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul 1988; Suut Kemal YETKİN, İslam Sanatı Tarihi, Ankara 1954;Markus HATTSTEIN-Peter DELIUS, Islam Art and Architecture, Konemann Yayınları, Fransa 2000,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlk İslam devletlerinde ve Türklerdeki mimari geleneği anlatır |
ÖÇ02 | Osmanlı Dönemi mimari geleneğini açıklar |
ÖÇ03 | Uzmanlık alanıyla ilgili güncel problemleri tanır ve onlar için çözüm önerileri getirir |
ÖÇ04 | İslam tarihi, kültürü, medeniyeti ve sanatları ile diğer din, kültür, medeniyet ve sanatlar arasında mukayese yapabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bir Toplumun Mimarisinin Şekillenmesine Etki Eden Unsurlar ve Kâbe ve Tarihi Geçmişi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Mescid-i Nebevi’nin Mimari Tarihi ve Emevi Dönemi Mimarisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Abbasi Dönemi Mimarisi ve Endülüs’te İslam Mimarisi. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Eski Türklerde Mimari ve Anadolu Uygarlıkları. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Selçuklu Dönemi Mimarisi ve Anadolu Selçuklu Dönemi Anıtsal Mezarları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Anadolu Selçuklu Döneminde Mimari | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Beylikler Dönemi Mimarisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Osmanlı Tarihine Giriş ve Erken Osmanlı Dönemi Mimarisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Bursa’daki ve Edirne’deki Erken Dönem Osmanlı Yapıları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Klasik Dönem Osmanlı Yapıları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | İstanbul’daki Klasik Dönem Osmanlı Yapıları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Geç Dönem Osmanlı Yapıları ve İstanbul’daki Geç Dönem Osmanlı Yapıları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Osmanlı Sarayları ve Anıtsal Mezarları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Genel Değerlendirme | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |