İTS751 İslam Mimarisi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS751
Ad İslam Mimarisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İlk İslam devletlerinde ve Türklerdeki mimari geleneği anlamak ve Osmanlı Dönemi mimari geleneğini kavratmak

Dersin İçeriği

Sanatla ilgili kavramlar, İslam'ın sanata bakışı, İslam sanatına etki eden faktörler, cami mimarisinin doğuşu ve gelişimi, mescid-i nebevi'nin ilk şeklinin mimari özellikleri, Emevi, Abbasi, Selçuklu dönemi cami, medrese, türbe ve kervansaray mimarisi ve özellikleri, Osmanlı Tarihine Giriş,Erken Osmanlı Dönemi Mimarisi, Erken Dönem Osmanlı Mimarisine ait örnekleri inceleme, Klasik Dönem Osmanlı yapıları ve örneklerini inceleme, Geç Dönem Osmanlı Mimarisi ve örneklerini inceleme, Osmanlı Sarayları ve Osmanlı dönemine ait anıtsal mezar taşlarının incelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul-1999; Yılmaz Can-Recep Gün, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Din ve Bilim Kitapları, Samsun-2005; Oleg GRABAR, İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul 1988; Suut Kemal YETKİN, İslam Sanatı Tarihi, Ankara 1954;Markus HATTSTEIN-Peter DELIUS, Islam Art and Architecture, Konemann Yayınları, Fransa 2000,

Notlar

Özel Arşivim, Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul-1999; Yılmaz Can-Recep Gün, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Din ve Bilim Kitapları, Samsun-2005; Oleg GRABAR, İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul 1988; Suut Kemal YETKİN, İslam Sanatı Tarihi, Ankara 1954;Markus HATTSTEIN-Peter DELIUS, Islam Art and Architecture, Konemann Yayınları, Fransa 2000,


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İlk İslam devletlerinde ve Türklerdeki mimari geleneği anlatır
ÖÇ02 Osmanlı Dönemi mimari geleneğini açıklar
ÖÇ03 Uzmanlık alanıyla ilgili güncel problemleri tanır ve onlar için çözüm önerileri getirir
ÖÇ04 İslam tarihi, kültürü, medeniyeti ve sanatları ile diğer din, kültür, medeniyet ve sanatlar arasında mukayese yapabilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bir Toplumun Mimarisinin Şekillenmesine Etki Eden Unsurlar ve Kâbe ve Tarihi Geçmişi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Mescid-i Nebevi’nin Mimari Tarihi ve Emevi Dönemi Mimarisi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Abbasi Dönemi Mimarisi ve Endülüs’te İslam Mimarisi. okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Eski Türklerde Mimari ve Anadolu Uygarlıkları. okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Selçuklu Dönemi Mimarisi ve Anadolu Selçuklu Dönemi Anıtsal Mezarları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Anadolu Selçuklu Döneminde Mimari okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Beylikler Dönemi Mimarisi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Osmanlı Tarihine Giriş ve Erken Osmanlı Dönemi Mimarisi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Bursa’daki ve Edirne’deki Erken Dönem Osmanlı Yapıları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Klasik Dönem Osmanlı Yapıları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 İstanbul’daki Klasik Dönem Osmanlı Yapıları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Geç Dönem Osmanlı Yapıları ve İstanbul’daki Geç Dönem Osmanlı Yapıları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Osmanlı Sarayları ve Anıtsal Mezarları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Genel Değerlendirme okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.02.2025 04:04