Genel Bilgi
Kod | FELS215 |
Ad | Medya Okuryazarlığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ömer KIZILTAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin geleneksel (gazete, dergi, radyo, televizyon vb.) ile yeni medyadan (internet, cep telefonu, oyun konsolları) gelen mesajları alması, algılaması, özümseyerek bilinç süzgecinden geçirmesi, eleştirel bakış açısıyla yorumlayıp değerlendirmesi ve bir başkasına iletme becerisi kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Medya ve okuryazarlık kavramları, Medya okuryazarlığı ile ilgili temel kavramlar, Medya okuryazarlığı ilkeleri, Medya okuryazarlığı becerileri, Genel olarak medya okuryazarlığının dünyadaki gelişimi, Türkiye'de medya okuryazarlığının gelişimi, Medya okuryazarlığı öğretimi, Medya okuryazarlığı programı (Türkiye), Medya okuryazarlığında öğretim yaklaşımları ve etkinlik geliştirme, Medya okuryazarlığı ve eğitiminde kullanılan strateji, yöntem ve teknikler, Medya okuryazarlığında ölçme ve değerlendirme
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İNAL, K. (2009). Medya Okuryazarlığı El Kitabı, Ütopya Yayınevi, Ankara.
Notlar
Büyükbaykal, C. I. (2022). Medya okuryazarlığı egitimi. İstanbul: Der Yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Medya okuryazarlığına ilişkin temel kavramları açıklar |
ÖÇ02 | Medya kavramı tartışır |
ÖÇ03 | Medyadan gelen mesajları eleştirel bakış açısıyla değerlendirir |
ÖÇ04 | Medyanın dilini doğru analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları fark eder | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili konularda bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisini kullanır | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri meslektaşları ile etkileşim içerisinde takip eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş, medya ve okuryazarlık kavramları | Genel olarak konuları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Medya okuryazarlığı ve ilgili kavramlar, medya okuryazarlığını gerektiren koşullar | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bilgi Toplumunda Medya Okuryazarlığı ve Medya okuryazarlığı ilkeleri | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Medya okuryazarlığı becerileri | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Medya okuryazarlığının dünyadaki gelişimi | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkiye'de medya okuryazarlığının gelişimi | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Medya ve etkileri (radyo, TV, gazete ve dergiler) | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Medyada propaganda teknikleri | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Medya Okuryazarlığında temel yaklaşımlar | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Medya Okuryazarlığı eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Eleştirel okuma/dinleme/izleme ve uygulamaları 1 | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Eleştirel okuma/dinleme/izleme ve uygulamaları 2 | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Eleştirel okuma/dinleme/izleme ve uygulamaları 3 | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | İlgili kaynaklarda ilgili yerler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 13 | 13 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,52 | ||
AKTS | 5 AKTS |