Genel Bilgi
Kod | FELS218 |
Ad | Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyal eşitsizlik ve sosyal mesafe kavramlarının ve bunların toplumsal süreçlere ilişkisinin anlaşılmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Toplumsal katmanlar ve sosyal eşitsizliklerin günümüzde ölçülebilirliği ve yorumlanabilirliğine ait eldeki verilerden hareketle gücün ve onun etkisinin incelenmesi, gelir ve servetin toplumsal dağılımı, tabakalaşmada toplumsal şansın oluşmasında statü, eğitim ve uzmanlaşma ve bunun yanı sıra tabakalaşma ile ilgili genel kuramlar, sınıf, statü ve güç gibi temel kavramlar ayrıntılı olarak incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Boratav, Korkut, (1995) “1980’li yıllarda Türkiye’de Sosyal Sınıflar ve Bölüşüm”, İstanbul: Gerçek Yayınevi. Bottomore, T. B., (1990) “Seçkinler ve Toplum”, Çev.: . Mutlu, Ankara: Gündoğan Yayınlar. Edgell, Stephen, (1998), “Sınıf”, Çev.: D. Özyiğit, Ankara: Dost Kitapevi. Keyder, Çağlar, (1993), “Türkiye’de Devlet ve Sosyal Sınıflar”, İstanbul: İletişim Yayınları. Kongar, Emre, (1998), “21. Yüzyılda Türkiye”, İstanbul: Remzi Kitapevi.
Notlar
Dimitrov, G., (1980), “İşçi Sınıfı Hareketi Üzerine”, Çev.: I. Başaran, İstanbul: Sorun Yayınları Giddens, Antony, (1999), “İleri Toplumların Sınıf Yapısı”, Çev.: Ömer Baldık, İstanbul: Birey Yayıncılık Şimşek, Ali, (2005), “Yeni Orta Sınıf”, İstanbul: L&M Yayınları Wallersitein, Immanuel, (1996), “Tarihsel Kapitalizm”, Çev.: N. Alpay, İstanbul: Metis Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumsal katmanlar ve sosyal eşitsizliklerin günümüzde durumunu inceleyebilmek. |
ÖÇ02 | Gelir ve servetin toplumsal dağılımını incelemek. |
ÖÇ03 | Tabakalaşmada statü, eğitim ve uzmanlaşmanın etkisini incelemek. |
ÖÇ04 | Tabakalaşma ile ilgili genel kuramlar ve temel kavramları ayrıntılı olarak incelenmek. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları fark eder | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili konularda bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisini kullanır | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri meslektaşları ile etkileşim içerisinde takip eder | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyal Tabakalaşma dersine giriş | Hazır bulunuşluk | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sosyal Tabakalaşmanın Temel Kavramları: Sosyal tabakalaşma ve evrenselliği, sosyal tabakalaşma piramidi ve tabakalaşma tipleri, sosyal eşitsizlik vs. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Marxist ve Neo-Marxist Kuramlar | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Weberyan ve Neo-Weberyan Kuramlar. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Statü Elde Etme ve Sosyal Hareketliliğin (mobilite) Temel Süreçleri: | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Sosyoekonomik Statüler, Sosyal Sınıflar, Hiyerarşinin alt ve üstleri: Burjuva sınıfı-küçük burjuva, proleterya-lümpen proleterya, Köylü sınıfı, Ara sınıflar. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | İngiltere’de Sosyal Sınıflar ve Tabakalaşma Sistemi | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Amerika Birleşik Devletlerinde Sosyal Eşitsizlikler ve Tabakalaşma Sistemi. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Sovyet Rusya’da Sosyal Sınıflar ve Perestroika Sonrası. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Osmanlının Sınıf ve Tabakalaşma Sistemi.1 | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Osmanlının Sınıf ve Tabakalaşma Sistemi.2 | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Türkiye’de Sosyal Sınıflar ve Tabakalaşma Düzeni.1 | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Türkiye’de Sosyal Sınıflar ve Tabakalaşma Düzeni.2 | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel değerlendirme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 9 | 9 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 19 | 19 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |