FELS218 Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlik

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FELS218
Ad Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CAHİT ASLAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Sosyal eşitsizlik ve sosyal mesafe kavramlarının ve bunların toplumsal süreçlere ilişkisinin anlaşılmasını sağlamak.

Dersin İçeriği

Toplumsal katmanlar ve sosyal eşitsizliklerin günümüzde ölçülebilirliği ve yorumlanabilirliğine ait eldeki verilerden hareketle gücün ve onun etkisinin incelenmesi, gelir ve servetin toplumsal dağılımı, tabakalaşmada toplumsal şansın oluşmasında statü, eğitim ve uzmanlaşma ve bunun yanı sıra tabakalaşma ile ilgili genel kuramlar, sınıf, statü ve güç gibi temel kavramlar ayrıntılı olarak incelenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Herhangi bir ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Boratav, Korkut, (1995) “1980’li yıllarda Türkiye’de Sosyal Sınıflar ve Bölüşüm”, İstanbul: Gerçek Yayınevi. Bottomore, T. B., (1990) “Seçkinler ve Toplum”, Çev.: . Mutlu, Ankara: Gündoğan Yayınlar. Edgell, Stephen, (1998), “Sınıf”, Çev.: D. Özyiğit, Ankara: Dost Kitapevi. Keyder, Çağlar, (1993), “Türkiye’de Devlet ve Sosyal Sınıflar”, İstanbul: İletişim Yayınları. Kongar, Emre, (1998), “21. Yüzyılda Türkiye”, İstanbul: Remzi Kitapevi.

Notlar

Dimitrov, G., (1980), “İşçi Sınıfı Hareketi Üzerine”, Çev.: I. Başaran, İstanbul: Sorun Yayınları Giddens, Antony, (1999), “İleri Toplumların Sınıf Yapısı”, Çev.: Ömer Baldık, İstanbul: Birey Yayıncılık Şimşek, Ali, (2005), “Yeni Orta Sınıf”, İstanbul: L&M Yayınları Wallersitein, Immanuel, (1996), “Tarihsel Kapitalizm”, Çev.: N. Alpay, İstanbul: Metis Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sosyal tabakalaşmayı tanımlar
ÖÇ02 Toplumsal katmanların ne olduğunu bilir
ÖÇ03 Tabakalaşma ile ilgili genel kuramları tartışır.
ÖÇ04 Tabakalaşmada statünün etkisini inceler.
ÖÇ05 Gelir ve servetin toplumsal dağılımını analiz eder.
ÖÇ06 Tabakalaşma ile ilgili temel kavramları tartışır.
ÖÇ07 Tabakalaşmada uzmanlaşmanın etkisini inceler.
ÖÇ08 Tabakalaşmada eğitimin etkisini inceler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler 1
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel bakabilme becerisi kazanır
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sosyal Tabakalaşma dersine giriş Hazır bulunuşluk Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Sosyal Tabakalaşmanın Temel Kavramları: Sosyal tabakalaşma ve evrenselliği, sosyal tabakalaşma piramidi ve tabakalaşma tipleri, sosyal eşitsizlik vs. Kitaptan ilgili bölüme hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Marxist ve Neo-Marxist Kuramlar Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Weberyan ve Neo-Weberyan Kuramlar. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Statü Elde Etme ve Sosyal Hareketliliğin (mobilite) Temel Süreçleri: Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Sosyoekonomik Statüler, Sosyal Sınıflar, Hiyerarşinin alt ve üstleri: Burjuva sınıfı-küçük burjuva, proleterya-lümpen proleterya, Köylü sınıfı, Ara sınıflar. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 İngiltere’de Sosyal Sınıflar ve Tabakalaşma Sistemi Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Amerika Birleşik Devletlerinde Sosyal Eşitsizlikler ve Tabakalaşma Sistemi. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Sovyet Rusya’da Sosyal Sınıflar ve Perestroika Sonrası. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Osmanlının Sınıf ve Tabakalaşma Sistemi.1 Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Osmanlının Sınıf ve Tabakalaşma Sistemi.2 Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Türkiye’de Sosyal Sınıflar ve Tabakalaşma Düzeni.1 Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Türkiye’de Sosyal Sınıflar ve Tabakalaşma Düzeni.2 Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Genel değerlendirme Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 26 26
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 31 31
Toplam İş Yükü (Saat) 113
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,52
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.12.2024 12:37