PDR744 Niteliksel Araştırma Yöntemleri II

7 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDR744
Ad Niteliksel Araştırma Yöntemleri II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 7 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MERAL ATICI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, nitel araştırma yöntemlerinden gözlem, görüşme ve dokuman inceleme yöntemlerini kullanarak veri toplama ve bu verileri analiz ederek bir araştırma raporu halinde yazma konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır.

Dersin İçeriği

Gözlem, görüşme ve dökuman inceleme yöntemleri, nitel verilerin analizi, nitel araştırma raporu yazma, nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Notlar

Bogdan, R.C. & Biklen, S.K. (1992). Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. London: Allyn and Bacon. Glesne, C. & Peshkin, A. (1992). Becoming a qualitative researchers: An introduction. London: Longman. Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. London: Sage Publications. Miles, B. M. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). London: Sage Publications. Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2nd ed.). Newbury Park: Sage Publications. Robson, C. (1993). Real world research. Oxford: Blackwell Publications. Strauss, A. L. (1996). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge University Press. Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and technique. London: Sage Publications.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gözlem yöntemini nasıl kullanacağını açıklar.
ÖÇ02 Gözlem yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır.
ÖÇ03 Görüşme yöntemini nasıl kullanacağını açıklar.
ÖÇ04 Görüşme yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır.
ÖÇ05 Çeşitli doküman türlerini veri toplamak amacıyla kullanır.
ÖÇ06 Nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemleri söyler.
ÖÇ07 İçerik analizi yöntemini kullanarak nitel verileri analizi eder.
ÖÇ08 İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulguları bir araştırma raporu şeklinde yazar.
ÖÇ09 Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini söyler.
ÖÇ10 Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 2
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 1
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 1
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme Dersle ilgili kaynak ve materyallerin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Veri toplamak amacıyla gözlem yöntemini kullanma biçimleri Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Gözlem yöntemini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Veri toplamak amacıyla görüşme yöntemini kullanma biçimleri Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Görüşme yöntemini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Nitel araştırmalarda kullanılan çeşitli doküman türleri Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
7 Çeşitli doküman türlerini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemler Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 İçerik analizi ve verileri kodlama süreci Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 İçerik analizi ve temaları oluşturma süreci Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulguları bir araştırma raporu şeklinde hazırlama ve yazma süreci Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
13 İçerik analizinin ve araştırma raporunun incelenmesi ve değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Ders kapsamında yapılan araştırmaların sunumu Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 5 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 18 18
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 170
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,80
AKTS 7 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 12:16