Genel Bilgi
Kod | PDR795 |
Ad | Yakın İlişkileri Anlamak |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İDİL EREN KURT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin genel amacı yakın ilişki türleri, yakın ilişkilerin gelişimi, yakın ilişkilerde süreçler, yakın ilişkilerde sorunlar ve yakın ilişkilerde terapötik müdahalelerin neler olabileceğine yönelik bir bakış açısı oluşturmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği şu şekildedir: Yakın ilişki türleri, yakın ilişkilerin gelişimi, aşk, cinsellik, yakın ilişkilerde toplumsal cinsiyet, yakın ilişkilerde yaşanan sorunlar, stresle çift olarak baş etme, yakın ilişkilerde terapötik müdahaleler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
*Hendrick, S. S. (2016). Yakın İlişkiler Psikolojisi, (A. Dönmez ve A. Büyükşahin-Sunal, Çev.), Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Notlar
*Asude, A. ve Örnek, D. B. (Eds.), 2022. Yakın İlişkileri Anlamak: Romantik İlişkilerin Doğası Hakkında Bilgiler, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yakın ilişkiler tarihini açıklar |
ÖÇ02 | Aile ilişkilerine ilişkin kavramları açıklar |
ÖÇ03 | Kişiler arası yakınlığı açıklayan etmenleri listeler |
ÖÇ04 | Romantik ilişkilerin gelişimini açıklar |
ÖÇ05 | Eş seçimi ve evliliğe ilişkin kavramları listeler |
ÖÇ06 | Romantik ilişkilerde aşka yönelik farklı yaklaşımları açıklar |
ÖÇ07 | Yakın ilişkilerde toplumsal cinsiyetin rolünü açıklar |
ÖÇ08 | Yakın ilişkilerde yaşanılan sorunları açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, önemi, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | |
2 | Yakın ilişkilerin önemi ve tarihi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | |
3 | Yakın ilişki türleri | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | |
4 | Romantik ilişkilerin başlangıcı | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | |
5 | Romantik ilişkilerin gelişimi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | |
6 | Romantik ilişkilerin sonlanması | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | |
7 | Eş seçimi ve evlilik | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | |
8 | Ara Sınavlar | Literatür tarama | |
9 | Aşkı ele alan kuramlar | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | |
10 | İlişkide cinsellik | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | |
11 | Yakın ilişkilerde toplumsal cinsiyet | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | |
12 | Yakın ilişkilerde yaşanılan sorunlar | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | |
13 | Stresle çift olarak baş etme | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | |
14 | Yakın ilişkilerde terapötik müdahalelere giriş | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | |
15 | Yakın ilişkilerde terapötik müdahaleler | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı, kaynakları gözden geçirme | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar, hazırlık |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |