PDR783 Psikoeğitim Grupları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDR783
Ad Psikoeğitim Grupları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ESEF ERCÜMENT YERLİKAYA


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, psikoeğitim grubu kavramını, psikoeğitim gruplarının diğer grup türleri arasındaki yerini ve özelliklerini bilmek; psikoeğitim grup programının hazırlanması, psikoeğitim gruplarının oluşturulması ve yürütülmesi süreçlerini kavramaktır.

Dersin İçeriği

Psikoeğitim kavramı; psikoeğitim grubunun diğer grup türleri arasındaki yeri; psikoeğitim grubunun özellikleri; psikoeğitim grup programının konusu, genel amacı ve hedef kitlesinin belirlenmesi; psikoeğitim grup programının gerekçesi ve öneminin belirtilmesi; grup psikoeğitim programında amaçların belirlenmesi; psikoeğitim grup programında içeriğin yapılandırılması; psikoeğitim grubunun evreleri; psikoeğitim grubu oturum aşamaları; psikoeğitim grubunda kullanılabilecek bazı teknikler; grup üyelerinin belirlenmesi; psikoeğitim grubunda liderlik; grupta terapötik faktörler; psikoeğitim grubunda üyelerde bazı sorunlu davranışlar; psikoeğitim gruplarına ilişkin etik ve profesyonel konular.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

American Counseling Association (2014). Code of ethics. https://www.counseling.org/resources/aca-code-of-ethics.pdf Erişim tarihi: 10.04.2021 Anderson, A. J. (2001). Psychoeducation-group therapy for the dually diagnosed. International Journal Psychosocial Rehabilitation, 5, 77–78. Brown, N. W. (2004). Psychoeducational groups: Process and practice (2nd. ed.). New York: Routledge. Chen, M-W., & Rybak C. J. (2018). Group leadership skills: Interpersonal process in group counseling and therapy (2nd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications, Inc. Corey, M. S., Corey, G., & Corey, C. C. (2016). Psikolojik danışmada gruplar: Süreç ve uygulama (Çev. Ed. F. Aysan, S. Balcı Çelik ve A. Uz Baş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Çivitci, A. (2020). Grup psikoeğitimi (3. bas.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. DeLucia-Waack, J. L. (2006). Leading psychoeducational groups for children and adolescents. Thousand Oaks, CA: Sage. Furr, S. R. (2000). Structuring the group experience: A format for designing psychoeducational groups. The Journal for Specialists in Group Work, 25(1), 29–49. Gladding, S. T. (2008). Group work: A counseling specialty (5th ed.). Columbus, OH: Merrill Prentice Hall. Jacobs, E. E., Schimmel, C. J., Masson, R. L., & Harvill, R. L. (2016). Group counseling: Strategies and skills (8th ed.). Boston: Cengage learning. Jones, K. D., & Robinson III, E. H. M. (2000). Psychoeducational groups: A model for choosing topics and exercises appropriate to group stage. The Journal for Specialists in Group Work, 25(4), 356–365. Demir, A., & Koydemir, S. (2012). Grupla psikolojik danışma. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Morganet, R. S. (2005). Yaşam becerileri ergenler için grupla psikolojik danışma uygulamaları (Çev. S. Güçray, A. Kaya, M. Saçkes). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Thomas, R. V., & Pender, D. A. (2008). Association for specialists in group work: Best practice guidelines 2007 revisions. The Journal for Specialists in Group Work, 33(2), 111-117. Trotzer J. P. (2004). Conducting a group: Guidelines for choosing and using activities. In DeLucia-Waack J. L., Gerrity D., Kalodner C. R., & Riva M. T. (Eds.), Handbook of group counseling and psychotherapy (pp.76–90). Thousand Oaks, CA: Sage Publications Ltd. Wilson, F. R., Rapin, L. S., & Haley-Banez, L. (2000). Association for Specialists in Group Work: Professional standards for the training of group workers. The Journal for Specialists in Group Work, 25(4), 327–342. Yalom, I. (2002). Grup psikoterapisinin teori ve pratiği (Çev. A. Tangör ve Ö. Karaçam). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.

Notlar

Psikoeğitim gruplarıyla ilgili tezler ve makaleler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Psikoeğitim grubunun diğer grup türleri arasındaki yerini ve önemini kavrama
ÖÇ02 Psikoeğitim grubunun özelliklerini bilme
ÖÇ03 Psikoeğitim grup programının konusu, genel amacı ve hedef kitlesinin nasıl belirleneceğini kavrama
ÖÇ04 Psikoeğitim grup programının gerekçesi ve öneminin nasıl belirtileceğini kavrama
ÖÇ05 Psikoeğitim grup programında amaçların nasıl belirleneceğini bilme
ÖÇ06 Psikoeğitim programında içeriğin nasıl yapılandırılacağını kavrama
ÖÇ07 Psikoeğitim grubunun evrelerini ve oturum aşamalarını bilme
ÖÇ08 Psikoeğitim grubunda bazı tekniklerin nasıl kullanılabileceğini bilme
ÖÇ09 Psikoeğitim grubu üyelerinin nasıl belirleneceğini kavrama
ÖÇ10 Psikoeğitim grubu liderlik özelliklerini kavrama
ÖÇ11 Gruptaki terapötik faktörlerin psikoeğitim grubundaki rolünü kavrama
ÖÇ12 Psikoeğitim grubundaki üyelerin zor davranışlarıyla nasıl başa çıkılabileceğini bilme
ÖÇ13 Psikoeğitim grubuna ilişkin etik ve profesyonel konuları kavrama


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Psikoeğitim ve diğer grup türleri Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Psikoeğitim grubunun özellikleri Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Psikoeğitim grubunun konusu, amacı ve hedef kitlesinin belirlenmesi Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
4 Psikoeğitim grup programının içeriğinin yapılandırılması Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
5 Psikoeğitim grubunun evreleri ve oturum aşamaları Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Psikoeğitim gruplarında kullanılabilecek yöntem ve teknikler Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
7 Grup üyelerinin belirlenmesi Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınavlar Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
9 Psikoeğitim grubunda liderlik Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Psikoeğitim grubunda terapötik faktörler Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Psikoeğitim grubundaki üyelerin zor davranışları Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
12 Psikoeğitim grubuna ilişkin etik ve profesyonel konular Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
13 Farklı yaş gruplarına yönelik psikoeğitim programları- Çocuklar Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
14 Farklı yaş gruplarına yönelik psikoeğitim programları- Ergenler ve Genç Yetişkinler Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
15 Farklı yaş gruplarına yönelik psikoeğitim programları- Yetişkinler Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 158
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,32
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 12:16