Genel Bilgi
Kod | PDR783 |
Ad | Psikoeğitim Grupları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ESEF ERCÜMENT YERLİKAYA |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, psikoeğitim grubu kavramını, psikoeğitim gruplarının diğer grup türleri arasındaki yerini ve özelliklerini bilmek; psikoeğitim grup programının hazırlanması, psikoeğitim gruplarının oluşturulması ve yürütülmesi süreçlerini kavramaktır.
Dersin İçeriği
Psikoeğitim kavramı; psikoeğitim grubunun diğer grup türleri arasındaki yeri; psikoeğitim grubunun özellikleri; psikoeğitim grup programının konusu, genel amacı ve hedef kitlesinin belirlenmesi; psikoeğitim grup programının gerekçesi ve öneminin belirtilmesi; grup psikoeğitim programında amaçların belirlenmesi; psikoeğitim grup programında içeriğin yapılandırılması; psikoeğitim grubunun evreleri; psikoeğitim grubu oturum aşamaları; psikoeğitim grubunda kullanılabilecek bazı teknikler; grup üyelerinin belirlenmesi; psikoeğitim grubunda liderlik; grupta terapötik faktörler; psikoeğitim grubunda üyelerde bazı sorunlu davranışlar; psikoeğitim gruplarına ilişkin etik ve profesyonel konular.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
American Counseling Association (2014). Code of ethics. https://www.counseling.org/resources/aca-code-of-ethics.pdf Erişim tarihi: 10.04.2021 Anderson, A. J. (2001). Psychoeducation-group therapy for the dually diagnosed. International Journal Psychosocial Rehabilitation, 5, 77–78. Brown, N. W. (2004). Psychoeducational groups: Process and practice (2nd. ed.). New York: Routledge. Chen, M-W., & Rybak C. J. (2018). Group leadership skills: Interpersonal process in group counseling and therapy (2nd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications, Inc. Corey, M. S., Corey, G., & Corey, C. C. (2016). Psikolojik danışmada gruplar: Süreç ve uygulama (Çev. Ed. F. Aysan, S. Balcı Çelik ve A. Uz Baş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Çivitci, A. (2020). Grup psikoeğitimi (3. bas.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. DeLucia-Waack, J. L. (2006). Leading psychoeducational groups for children and adolescents. Thousand Oaks, CA: Sage. Furr, S. R. (2000). Structuring the group experience: A format for designing psychoeducational groups. The Journal for Specialists in Group Work, 25(1), 29–49. Gladding, S. T. (2008). Group work: A counseling specialty (5th ed.). Columbus, OH: Merrill Prentice Hall. Jacobs, E. E., Schimmel, C. J., Masson, R. L., & Harvill, R. L. (2016). Group counseling: Strategies and skills (8th ed.). Boston: Cengage learning. Jones, K. D., & Robinson III, E. H. M. (2000). Psychoeducational groups: A model for choosing topics and exercises appropriate to group stage. The Journal for Specialists in Group Work, 25(4), 356–365. Demir, A., & Koydemir, S. (2012). Grupla psikolojik danışma. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Morganet, R. S. (2005). Yaşam becerileri ergenler için grupla psikolojik danışma uygulamaları (Çev. S. Güçray, A. Kaya, M. Saçkes). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Thomas, R. V., & Pender, D. A. (2008). Association for specialists in group work: Best practice guidelines 2007 revisions. The Journal for Specialists in Group Work, 33(2), 111-117. Trotzer J. P. (2004). Conducting a group: Guidelines for choosing and using activities. In DeLucia-Waack J. L., Gerrity D., Kalodner C. R., & Riva M. T. (Eds.), Handbook of group counseling and psychotherapy (pp.76–90). Thousand Oaks, CA: Sage Publications Ltd. Wilson, F. R., Rapin, L. S., & Haley-Banez, L. (2000). Association for Specialists in Group Work: Professional standards for the training of group workers. The Journal for Specialists in Group Work, 25(4), 327–342. Yalom, I. (2002). Grup psikoterapisinin teori ve pratiği (Çev. A. Tangör ve Ö. Karaçam). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Notlar
Psikoeğitim gruplarıyla ilgili tezler ve makaleler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikoeğitim grubunun diğer grup türleri arasındaki yerini ve önemini kavrama |
ÖÇ02 | Psikoeğitim grubunun özelliklerini bilme |
ÖÇ03 | Psikoeğitim grup programının konusu, genel amacı ve hedef kitlesinin nasıl belirleneceğini kavrama |
ÖÇ04 | Psikoeğitim grup programının gerekçesi ve öneminin nasıl belirtileceğini kavrama |
ÖÇ05 | Psikoeğitim grup programında amaçların nasıl belirleneceğini bilme |
ÖÇ06 | Psikoeğitim programında içeriğin nasıl yapılandırılacağını kavrama |
ÖÇ07 | Psikoeğitim grubunun evrelerini ve oturum aşamalarını bilme |
ÖÇ08 | Psikoeğitim grubunda bazı tekniklerin nasıl kullanılabileceğini bilme |
ÖÇ09 | Psikoeğitim grubu üyelerinin nasıl belirleneceğini kavrama |
ÖÇ10 | Psikoeğitim grubu liderlik özelliklerini kavrama |
ÖÇ11 | Gruptaki terapötik faktörlerin psikoeğitim grubundaki rolünü kavrama |
ÖÇ12 | Psikoeğitim grubundaki üyelerin zor davranışlarıyla nasıl başa çıkılabileceğini bilme |
ÖÇ13 | Psikoeğitim grubuna ilişkin etik ve profesyonel konuları kavrama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikoeğitim ve diğer grup türleri | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Psikoeğitim grubunun özellikleri | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Psikoeğitim grubunun konusu, amacı ve hedef kitlesinin belirlenmesi | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Psikoeğitim grup programının içeriğinin yapılandırılması | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Psikoeğitim grubunun evreleri ve oturum aşamaları | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Psikoeğitim gruplarında kullanılabilecek yöntem ve teknikler | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Grup üyelerinin belirlenmesi | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Psikoeğitim grubunda liderlik | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Psikoeğitim grubunda terapötik faktörler | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Psikoeğitim grubundaki üyelerin zor davranışları | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Psikoeğitim grubuna ilişkin etik ve profesyonel konular | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Farklı yaş gruplarına yönelik psikoeğitim programları- Çocuklar | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Farklı yaş gruplarına yönelik psikoeğitim programları- Ergenler ve Genç Yetişkinler | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Farklı yaş gruplarına yönelik psikoeğitim programları- Yetişkinler | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |