Genel Bilgi
Kod | PDR861 |
Ad | Okul Psikolojik Danışmanlığında Güncel Konular |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı okullarda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma çalışmalarını yürütmek için gerekli olan kavram, ilke, teknik ve becerileri kazandırmaktır
Dersin İçeriği
Bu derste önleyici rehberliğin tarihçesi, stresle başa çıkma, kendilik değeri, sosyal beceriler, iletişim becerileri, çatışma çözme, yaşam becerileri, internet bağımlılığı, madde bağımlılığı, şiddet, saldırganlık ve zorbalık, yeme problemlerine yönelik önleyici çalışmalara ilişkin konuları içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Conyne R.K.(2010). Prevention Program Development and Evaluation: An Incidence Reduction, Culturally Relevant Approach. Sage Publications.
Notlar
Korkut, F. (2005). Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Anı Yayıncılık, Ankara Conyne R.K.(2004). Preventive Counseling: Helping People to Become Empowered in Systems and Settings Routledge - (2nd Ed)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Önleyici rehberlik kavramını ve bağlantılı olduğu diğer kavramları açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Okul psikolojik danışmanlığının nasıl geliştiğini açıklayabilir. |
ÖÇ03 | Önleme ile ilgili temel kuramları ve modelleri açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Önleyici rehberlikte, koruyucu faktörler ile ilgili programlar geliştirip uygulayabilir. |
ÖÇ05 | Riskli zararlı davranışlar ile ilgili programlar geliştirip uygulayabilir. |
ÖÇ06 | Önleyici rehberlik ve psikolojik danışmanlıkla ilgili özgün fikirler ve çalışmalar ortaya koyabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanındaki kuramsal yaklaşımları ve uygulama çalışmalarını kavrar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki kişilerle kullanılabilecek psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini bilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanında değişik konu ve problem alanlarına yönelik psikolojik danışma uygulamaları yapar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki kişilerle danışma yaparken belirli psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında betimsel ve deneysel desenleri kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında nitel araştırma yöntemlerini kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında yaptığı bir araştırma planını uygular. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ile ilgili bilimsel bir çalışmanın yürütülmesine rehberlik yapar. | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ile ilgili aile, okul ve kariyer alanındaki uygulamalı çalışmalarda meslektaşlarına rehberlik yapar. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Nicel bir araştırmada kullanılabilecek istatistiksel teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Nitel bir araştırmada kullanılabilecek nitel analiz tekniklerini bilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PDR alanında bir araştırma ve uygulamayı yürütmek üzere değişik kurum ve kuruluşlardaki kişilerle işbirliği yapar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırdığı bir konu alanındaki bilgilerini öğrenciler, meslektaşlar ve yöneticilerle paylaşır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PDR alanında Türkiye'deki güncel sorun ve gereksinimleri dikkate alarak yeni çalışma ve uygulamalar yapar. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PDR alanında dünyadaki güncel gelişmeleri takip ederek, buna yönelik çalışmalar planlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma yaptığı PDR alanında meslektaş ve topluma yararlı olabilecek konferans ve seminer çalışmaları yapar. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı bir araştırmayı makale, kitap vb. şeklinde yayın haline getirme sürecini uygular. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaptığı çalışmaların sonuçlarını meslektaşlar ve diğer araştırmacılarla kongre, sempozyum vb. ortamlarda paylaşır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Okullarda psikolojik danışmanın önleyici işlevi | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Önleyici rehberliğin tarihçesi ve kuramlar | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Koruyucu faktörler: Stresle başa çıkma becerileri ve önleyici programlar | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Kendilik değeri ve önleme | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Sosyal beceriler, iletişim becerileri ve önleme | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Çatışma çözme becerileri ve önleme | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Yaşam becerileri ve önleme | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | CYBH ve önleme | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Riskli davranışlar: Madde kullanımı ve önleme | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Riskli davranışlar: İnternet bağımlılığı ve önleme | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Saldırganlık, şiddet, zorbalık ve önleme-I | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Saldırganlık, şiddet, zorbalık ve önleme-II | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Saldırganlık, şiddet, zorbalık ve önleme-III | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Yeme bozuklukları ve önleme | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |