Genel Bilgi
Kod | PDR855 |
Ad | Karar Verme Kuramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. OĞUZHAN KIRDÖK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı karar verme sürecini oluşturan ve etkileyen çeşitli etmenler hakkında geliştirlen kuramlar hakkında bilgi kazandırmak, Bireyin kişisel, sosyal ve mesleki yaşamda karar verme sürecine etkileyen etmenleri kuramsal bağlamda incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini karar verme ile ilgili temel kavramlar, karar verme sürecini açıklayan kuramlar: Normatif (Rasyonel) Kuramlar (Beklenen Fayda kuramı), Betimsel kuramlar (Beklenti Kuramı, Pişmanlık kuramı, Sosyal karar kuramı), Karar verme modelleri ve stratejileri ve akılcı olmayan karar vermenin nedenleri oluşturmaktadır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Raiffa, H. J., Hammond, S. ve Keeney, R. L. (1998) Karar Verme Sanatı, Beyaz Yayınları, İstanbul
Notlar
Luecke, R. (2008), Karar Almak, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Karar verme ile ilgili temel kuramları açıklar. |
ÖÇ02 | Karar verme ile ilgili temel kavramları tanımlar |
ÖÇ03 | Kararı vermeyi etkileyen etmenleri sıralar |
ÖÇ04 | Karar verme sürecinde bilişsel hataları tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanındaki kuramsal yaklaşımları ve uygulama çalışmalarını kavrar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki kişilerle kullanılabilecek psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanında değişik konu ve problem alanlarına yönelik psikolojik danışma uygulamaları yapar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki kişilerle danışma yaparken belirli psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında betimsel ve deneysel desenleri kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında nitel araştırma yöntemlerini kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında yaptığı bir araştırma planını uygular. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ile ilgili bilimsel bir çalışmanın yürütülmesine rehberlik yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ile ilgili aile, okul ve kariyer alanındaki uygulamalı çalışmalarda meslektaşlarına rehberlik yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Nicel bir araştırmada kullanılabilecek istatistiksel teknikleri kullanır | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Nitel bir araştırmada kullanılabilecek nitel analiz tekniklerini bilir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PDR alanında bir araştırma ve uygulamayı yürütmek üzere değişik kurum ve kuruluşlardaki kişilerle işbirliği yapar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırdığı bir konu alanındaki bilgilerini öğrenciler, meslektaşlar ve yöneticilerle paylaşır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PDR alanında Türkiye'deki güncel sorun ve gereksinimleri dikkate alarak yeni çalışma ve uygulamalar yapar. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PDR alanında dünyadaki güncel gelişmeleri takip ederek, buna yönelik çalışmalar planlar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma yaptığı PDR alanında meslektaş ve topluma yararlı olabilecek konferans ve seminer çalışmaları yapar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı bir araştırmayı makale, kitap vb. şeklinde yayın haline getirme sürecini uygular. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaptığı çalışmaların sonuçlarını meslektaşlar ve diğer araştırmacılarla kongre, sempozyum vb. ortamlarda paylaşır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Karar verme ile ilgili temel kavramlar 1 | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Karar verme ile ilgili temel kavramlar 2 | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Karar verme ile ilgili temel kuramsal açıklamalar | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Normatif (Rasyonel) ve Betimsel Kuramlar | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Beklenen Fayda kuramı | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Beklenti Kuramı | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Pişmanlık kuramı | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Sosyal karar kuramı | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Kararı etkileyen etmenler | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Kararı etkileyen etmenler 2 | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Karar Stilleri ve Stratejileri | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Karar verme sürecinde bilişsel hatalar | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Farklı bağlamlarda karar verme | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Farklı bağlamlarda karar verme 2 | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |