Genel Bilgi
| Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
| REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK PR. | |
| Kod | PDRS102 |
| Ad | Karakter ve Değer Eğitimi |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Ece YOLCU |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Arş. Gör. Dr. Ece YOLCU
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümünden mezun olacak bireylere, karakter eğitiminde ailenin ve okulun görev ve sorumlulukları konusunda bir bilinç kazandırmak; bireylerin değer kazanımında etkili olan toplumsal faktörler hakkında bir farkındalık oluşturmak; değerlerin sınıflanması ve öğretilmesine ilişkin yaklaşımlar hakkında bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Karakter ve Değer eğitimine ilişkin yaklaşım ve uygulamalar
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Ersoy, F., & Ünüvar, P. (2019). Karakter ve Değerler Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık. · Lickona, T. (1991). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. New York: Bantam. · Stone, C., & Dyal, M. (1997). School Counselors Sowing the Seeds of Character Education. Professional School Counseling, 1(2), 22-24. Retrieved January 17, 2020, from www.jstor.org/stable/42731973 · Vess, K. A., & Halbur, D. A. (2003). Character education: What counselor educators need to know. ERIC Clearinghouse on Counseling and Student Services.
Notlar
Çevrimiçi kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Değer, karakter, kişilik, erdem ve ahlak vb. temel kavramları tanımlayarak aralarındaki benzerlik ve farklılıkları açıklar. |
| ÖÇ02 | Değerlerin sınıflandırılmasına ilişkin yaklaşımları açıklar. |
| ÖÇ03 | Karakter ve değer gelişimine ilişkin yaklaşımları açıklar |
| ÖÇ04 | Karakter ve değer eğitiminde kullanılan yaklaşım ve yöntemleri açıklar. |
| ÖÇ05 | Karakter ve değer eğitiminde ailenin görev ve sorumluluklarını açıklar. |
| ÖÇ06 | Karakter ve değer eğitiminde çevrenin, medyanın ve diğer toplumsal kurumların rol ve etkilerini açıklar. |
| ÖÇ07 | Karakter gelişimi ve eğitiminde okul ve öğretmenin rol ve sorumluluklarını açıklar. |
| ÖÇ08 | Okulöncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretim programlarını değer eğitimi bakımından inceler. |
| ÖÇ09 | Psikolojik danışmada değerlerin önemini anlar. |
| ÖÇ10 | Psikolojik danışma ile değerlerin ilişkisini kavrar. |
| ÖÇ11 | İlkokulda değerlerin kazanımında psikolojik danışmanın neler yapacağını öğrenir. |
| ÖÇ12 | Ortaokulda değerlerin kazanımında psikolojik danışmanın neler yapacağını öğrenir. |
| ÖÇ13 | Değerleri kazandırmada psikolojik danışma etkinliklerini kavrar. |
| ÖÇ14 | Değerleri kazandırmada psikolojik danışma etkinliklerini uygular. |
| ÖÇ15 | Değerleri kazandırmada psikolojik danışma etkinliklerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 2 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | 2 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 3 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
| PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 3 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 5 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 5 |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 5 |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Değer, karakter, kişilik, erdem ve ahlak vb. temel kavramlar. | İlgili kaynakların gözden geçirilmesi ve ders için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 2 | Değerlerin sınıflandırılması | İlgili kaynakların gözden geçirilmesi ve ders için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 3 | Karakter ve değer gelişimine ilişkin yaklaşımlar | İlgili kaynakların gözden geçirilmesi ve ders için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası |
| 4 | Karakter ve değer eğitiminde yaklaşım ve uygulamalar | İlgili kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
| 5 | Karakter ve değer eğitiminde aile | İlgili kaynakların gözden geçirilmesi ve örnekler hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama |
| 6 | Karakter gelişimi ve eğitiminde okul ve öğretmen | İlgili kaynakların gözden geçirilmesi ve ders için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Karakter gelişimi ve eğitiminde yakın çevre ve toplumsal yapı | İlgili kaynakların gözden geçirilmesi ve ders için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınavlar | Sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Okulöncesi eğitim programlarında değerler ve değer eğitimi | Okul öncesi eğitim programlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 10 | İlkokul öğretim programlarında değerler ve değer eğitimi | İlkokul eğitim programlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Ortaokul öğretim programlarında değerler ve değer eğitimi | İlgili kaynakların gözden geçirilmesi ve ders için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Ortaöğretim öğretim programlarında değerler ve değer eğitimi | İlgili kaynakların gözden geçirilmesi ve ders için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Yükseköğretim programlarında değerler ve değer eğitimi. | İlgili kaynakların gözden geçirilmesi ve ders için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 14 | Psikolojik danışma ile değerler ve karakter ilişkisi | İlgili kaynakların gözden geçirilmesi ve ders için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
| 15 | Psikolojik danışmada değer eğitimi | İlgili kaynakların gözden geçirilmesi ve ders için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 96 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,84 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||