SYB141 Spor Bilimlerine Giriş

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
SPOR YÖNETİCİLİĞİ PR.
Kod SYB141
Ad Spor Bilimlerine Giriş
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, öğrencilere spor bilimlerinin temel kavramlarını, disiplinlerini ve uygulama alanlarını tanıtmayı amaçlamaktadır. Sporun biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve pedagojik boyutlarını ele alarak, öğrencilerin bu alanlardaki temel bilgi ve becerilere sahip olmalarını sağlamayı hedefler.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği, sporun bilimsel yönü ve yapısı, sporu bilim yapan disiplinler, spor tarihi, spor sosyolojisi, spor psikolojisi, hareket ve antrenman bilimi, spor pedagojisi, spor yönetimi ve spor felsefesi gibi konuları kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yoktur.

Kaynaklar

İnal Ali N. (2013) Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Nobel Basımevi, Ankara. Kale R. (2003) Beden Eğitimi ve Spor Bilimlerine Giriş. Nobel Yayıncılık, İstanbul. Mirzeoğlu, N. (2011). Spor Bilimlerine Giriş. Spor Yayınevi, Ankara. McGraw, H. ve Lumpkin, A. (2005). Foundations of Physical Education and Sport, US A. Graham G. , Hale S., Ann S. ve Parker M. (2007). Children Moving: A Reflective Approach to Teaching Physical Education. Mayfield Publishing, US. McGraw, H. (2002).Physical Education and Sport: A Contemporary Introduction, US. http://spormetre.ankara.edu.tr/#

Notlar

Öğretim üyesinin hazırladığı ders notları ve paylaştığı makaleler, kitap bölümleri.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Spor bilimlerinin temel kavramlarını ve disiplinlerini tanımlar.
ÖÇ02 Spor bilimleriyle ilgili biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve pedagojik unsurları açıklar.
ÖÇ03 Spor bilimlerinin farklı disiplinlerini listeler.
ÖÇ04 Bir disiplin olarak spor tarihinin spor bilimi alanındaki yerini açıklar.
ÖÇ05 Bir disiplin olarak spor sosyolojisi, spor psikolojisi, spor yönetimi ve spor pegagojisinin spor bilimlerindeki yeri ve önemini açıklar.
ÖÇ06 Hareket ve antrenman bilimi, spor fizyolojisi ve spor biyomekaniği disiplinlerinin spor bilimindeki yerini değerlendirir.
ÖÇ07 Spor felsefesi, spor etiği ve fair play konularının spor bilimleri alanı ile ilişkişini inceler.
ÖÇ08 Spor biliminin temel alanlarını listeler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Spor yönetimi alanında yönetim, liderlik teori ve kavramları, spor organizasyonları, sorunları, politikaları ve tarihsel süreçleri hakkında bilgileri açıklar 1
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Spor yönetimi alanına ilişkin bilgi ve beceri süreçlerini planlar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Spor tesislerine ve teknolojilerine dair yönetim süreçlerini denetler.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre denetimlerini yapar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Spor kültürü, felsefesi ve örgüt kültürü ile etik değerleri yönetsel süreçlerde kullanmayı benimser. 1
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamında örgütsel amaç, hedef ve strateji belirler.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Spor branşlarının teknik taktik ve yönetsel becerileri süreçlerini planlar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygular ve paydaşlarıyla ilişkilerini düzenler.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Spor yönetimi alanında bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder. 1
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Genel insan anatomisi, fizyolojisi ve beslenmesi hakkında bilgileri açıklar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygulayarak paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder/ yürütür.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Spor organizasyonu ve etkinliklerini planlar / yönetir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal sorumuluk bilinciyle spor kurumlarına proje/etkinlikler düzenler/uygular.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin genel tanımı, yıllık konu dağılımının açıklanması, dersle ilgili genel açıklamalar. Öğretim üyesinin paylaştığı ders izlencesini takip etmek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Temel Kavramlar ve Sporun Bilimsel Temelleri Makale ve kitap bölümü okuma, dersle ilgili web sayfalarını ve sosyal medya hesaplarının takibi, konu ile ilgili video izleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Spor bilimlerinin tarihsel temelleri Spor tarihi makale ve tezlerini inceleme, kitap bölümü okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Sporun felsefi temelleri Kitap bölümü, makale ve tez gibi literatürü tarama, video izleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
5 Spor bilimlerinin sosyolojik temelleri İlgili literatürü tarama, ders notlarını okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
6 Spor bilimlerinin psikolojik temelleri Kitap, kitap bölümü ve makale okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
7 Sporda yönetim bilimleri İlgili literatürü okuma, spor yöneticisi ile röportaj yapmak. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi Makale ve kitap okuma, web sayfaları takibi ve video izleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Egzersiz fizyolojisi Kitap bölümü okuma, makale inceleme, konu ile ilgili video izleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
11 Hareket ve antrenman bilimi Konu ile ilgili videoları izleme, sosyal medyadan antrenman takibi yapma. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
12 Sporda Beslenme Konu ile ilgili makale okuma, beslenme uzmanları ile kısa pöportajlar, konu ile ilgili videoları izleme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Tartışma
13 Rekreasyon Konu ile ilgili makale ve kitap bölümü okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sporda fair play Sporda fair play ödülleri almış kişi ve kurumların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
15 Genel tekrar Makale ve ders notlarının okunması, konu ile ilgili vide, film ve belgeselleri izlemek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 10 30
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü (Saat) 96
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,84
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.02.2025 06:35