Genel Bilgi
Kod | SYB141 |
Ad | Spor Bilimlerine Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Spor bilimlerinin ortaya çıkışı, farklı alanların birleşerek spor bilimlerini oluşturmasının tarihsel gelişimi, sporun felsefik temelleri, sporda bilimsel alanlar (örneğin, spor psikolojisini temelleri, antrenman bilimi, rekreasyon ve sporcu beslenmesi gibi) ile ilişkilendirilmiş beden eğitimi ve spor uygulamaları, spor bilimlerinin geleceği gibi konuları ele almaktır.
Dersin İçeriği
Spor Bilimlerinin ortaya çıkışı, farklı alanların birleşerek Spor Bilimlerini oluşturmasının tarihsel gelişimi, sporun felsefik temelleri, spor felsefesine bağlı olarak gelişen meslek anlayışları ve Spor Bilimlerinin geleceği gibi konuların öğrenimini ve öğretimini kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
İnal Ali N. (2013) Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Nobel Basımevi, Ankara. Kale R. (2003) Beden Eğitimi ve Spor Bilimlerine Giriş. Nobel Yayıncılık, İstanbul. Mirzeoğlu, N. (2011). Spor Bilimlerine Giriş. Spor Yayınevi, Ankara. McGraw, H. ve Lumpkin, A. (2005). Foundations of Physical Education and Sport, US A. Graham G. , Hale S., Ann S. ve Parker M. (2007). Children Moving: A Reflective Approach to Teaching Physical Education. Mayfield Publishing, US. McGraw, H. (2002).Physical Education and Sport: A Contemporary Introduction, US. http://spormetre.ankara.edu.tr/#
Notlar
Öğretim üyesinin hazırladığı ders notları ve paylaştığı makaleler, kitap bölümleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Spor bilimleri ile ilgili genel tanımları kavrar. |
ÖÇ02 | Spor bilimlerinin bilimselleşme sürecini kavrar. |
ÖÇ03 | Beden eğitimi ve sporun tarihsel gelişimini açıklar. |
ÖÇ04 | Beden eğitimi ve spor felsefesini inceler. |
ÖÇ05 | Sporun diğer bilimsel alanlar (anatomi, fizyoloji, kinesioloji, pedagoji, sosyoloji gibi) ile olan ilişkilerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor yönetimi alanında yönetim, liderlik teori ve kavramları, spor organizasyonları, sorunları, politikaları ve tarihsel süreçleri hakkında ileri düzeyde bilgi olur. | 1 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor yönetimi alanına ilişkin bilgileri çalışanlara ve meslek arkadaşlarına aktarabilme becerilerini öğrenir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor tesislerini ve teknolojilerini tanır ve gelişimlerini takip eder ve bilgi teknolojilerini spor bilimlerine uygun kullanır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre analizini yapar, problemlerini çözer ve değişen koşullara uygun kararlar alır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor kültürü, felsefesi ve örgüt kültürü ile etik değerleri yönetsel süreçlerde kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında örgütsel amaç, hedef ve strateji belirler. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor branşlarının teknik taktik ve yönetsel becerilerini uygular. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Örgütün ve kurumun yönetim fonksiyonlarını uygulayarak paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder ve paydaşlarla etkili iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Spor yönetim alanına ilişkin araştırma, yapar ve proje üretir.Bireysel ve ekip projelerinde sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel insan anatomisi, fizyolojisi ve beslenmesi hakkında bilgi sahibi olur | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Örgütün ve kurumun yönetim fonksiyonlarını uygulayarak paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder ve etkin olarak yürütür. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş ve toplumsal alanda genel kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Spor yönetimi alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili bilgisayar programlarını etkin kullanır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanımı, yıllık konu dağılımının açıklanması, dersle ilgili genel açıklamalar. | Öğretim üyesinin paylaştığı ders izlencesini takip etmek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Temel Kavramlar ve Sporun Bilimsel Temelleri | Makale ve kitap bölümü okuma, dersle ilgili web sayfalarını ve sosyal medya hesaplarının takibi, konu ile ilgili video izleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Spor bilimlerinin tarihsel temelleri | Spor tarihi makale ve tezlerini inceleme, kitap bölümü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sporun felsefi temelleri | Kitap bölümü, makale ve tez gibi literatürü tarama, video izleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Spor bilimlerinin sosyolojik temelleri | İlgili literatürü tarama, ders notlarını okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
6 | Spor bilimlerinin psikolojik temelleri | Kitap, kitap bölümü ve makale okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
7 | Sporda yönetim bilimleri | İlgili literatürü okuma, spor yöneticisi ile röportaj yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi | Makale ve kitap okuma, web sayfaları takibi ve video izleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Egzersiz fizyolojisi | Kitap bölümü okuma, makale inceleme, konu ile ilgili video izleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
11 | Hareket ve antrenman bilimi | Konu ile ilgili videoları izleme, sosyal medyadan antrenman takibi yapma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
12 | Sporda Beslenme | Konu ile ilgili makale okuma, beslenme uzmanları ile kısa pöportajlar, konu ile ilgili videoları izleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Tartışma |
13 | Rekreasyon | Konu ile ilgili makale ve kitap bölümü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sporda fair play | Sporda fair play ödülleri almış kişi ve kurumların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
15 | Genel tekrar | Makale ve ders notlarının okunması, konu ile ilgili vide, film ve belgeselleri izlemek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 10 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 96 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,84 | ||
AKTS | 4 AKTS |