Genel Bilgi
Birim | SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
SPOR YÖNETİCİLİĞİ PR. | |
Kod | SYB141 |
Ad | Spor Bilimlerine Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilere spor bilimlerinin temel kavramlarını, disiplinlerini ve uygulama alanlarını tanıtmayı amaçlamaktadır. Sporun biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve pedagojik boyutlarını ele alarak, öğrencilerin bu alanlardaki temel bilgi ve becerilere sahip olmalarını sağlamayı hedefler.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği, sporun bilimsel yönü ve yapısı, sporu bilim yapan disiplinler, spor tarihi, spor sosyolojisi, spor psikolojisi, hareket ve antrenman bilimi, spor pedagojisi, spor yönetimi ve spor felsefesi gibi konuları kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
İnal Ali N. (2013) Beden Eğitimi ve Spor Bilimi. Nobel Basımevi, Ankara. Kale R. (2003) Beden Eğitimi ve Spor Bilimlerine Giriş. Nobel Yayıncılık, İstanbul. Mirzeoğlu, N. (2011). Spor Bilimlerine Giriş. Spor Yayınevi, Ankara. McGraw, H. ve Lumpkin, A. (2005). Foundations of Physical Education and Sport, US A. Graham G. , Hale S., Ann S. ve Parker M. (2007). Children Moving: A Reflective Approach to Teaching Physical Education. Mayfield Publishing, US. McGraw, H. (2002).Physical Education and Sport: A Contemporary Introduction, US. http://spormetre.ankara.edu.tr/#
Notlar
Öğretim üyesinin hazırladığı ders notları ve paylaştığı makaleler, kitap bölümleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Spor bilimlerinin temel kavramlarını ve disiplinlerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Spor bilimleriyle ilgili biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve pedagojik unsurları açıklar. |
ÖÇ03 | Spor bilimlerinin farklı disiplinlerini listeler. |
ÖÇ04 | Bir disiplin olarak spor tarihinin spor bilimi alanındaki yerini açıklar. |
ÖÇ05 | Bir disiplin olarak spor sosyolojisi, spor psikolojisi, spor yönetimi ve spor pegagojisinin spor bilimlerindeki yeri ve önemini açıklar. |
ÖÇ06 | Hareket ve antrenman bilimi, spor fizyolojisi ve spor biyomekaniği disiplinlerinin spor bilimindeki yerini değerlendirir. |
ÖÇ07 | Spor felsefesi, spor etiği ve fair play konularının spor bilimleri alanı ile ilişkişini inceler. |
ÖÇ08 | Spor biliminin temel alanlarını listeler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor yönetimi alanında yönetim, liderlik teori ve kavramları, spor organizasyonları, sorunları, politikaları ve tarihsel süreçleri hakkında bilgileri açıklar | 1 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor yönetimi alanına ilişkin bilgi ve beceri süreçlerini planlar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor tesislerine ve teknolojilerine dair yönetim süreçlerini denetler. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre denetimlerini yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor kültürü, felsefesi ve örgüt kültürü ile etik değerleri yönetsel süreçlerde kullanmayı benimser. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında örgütsel amaç, hedef ve strateji belirler. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor branşlarının teknik taktik ve yönetsel becerileri süreçlerini planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygular ve paydaşlarıyla ilişkilerini düzenler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Spor yönetimi alanında bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder. | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel insan anatomisi, fizyolojisi ve beslenmesi hakkında bilgileri açıklar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygulayarak paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder/ yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor organizasyonu ve etkinliklerini planlar / yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumuluk bilinciyle spor kurumlarına proje/etkinlikler düzenler/uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanımı, yıllık konu dağılımının açıklanması, dersle ilgili genel açıklamalar. | Öğretim üyesinin paylaştığı ders izlencesini takip etmek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Temel Kavramlar ve Sporun Bilimsel Temelleri | Makale ve kitap bölümü okuma, dersle ilgili web sayfalarını ve sosyal medya hesaplarının takibi, konu ile ilgili video izleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Spor bilimlerinin tarihsel temelleri | Spor tarihi makale ve tezlerini inceleme, kitap bölümü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sporun felsefi temelleri | Kitap bölümü, makale ve tez gibi literatürü tarama, video izleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Spor bilimlerinin sosyolojik temelleri | İlgili literatürü tarama, ders notlarını okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
6 | Spor bilimlerinin psikolojik temelleri | Kitap, kitap bölümü ve makale okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
7 | Sporda yönetim bilimleri | İlgili literatürü okuma, spor yöneticisi ile röportaj yapmak. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi | Makale ve kitap okuma, web sayfaları takibi ve video izleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Egzersiz fizyolojisi | Kitap bölümü okuma, makale inceleme, konu ile ilgili video izleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
11 | Hareket ve antrenman bilimi | Konu ile ilgili videoları izleme, sosyal medyadan antrenman takibi yapma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
12 | Sporda Beslenme | Konu ile ilgili makale okuma, beslenme uzmanları ile kısa pöportajlar, konu ile ilgili videoları izleme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Tartışma |
13 | Rekreasyon | Konu ile ilgili makale ve kitap bölümü okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sporda fair play | Sporda fair play ödülleri almış kişi ve kurumların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
15 | Genel tekrar | Makale ve ders notlarının okunması, konu ile ilgili vide, film ve belgeselleri izlemek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 10 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 96 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,84 | ||
AKTS | 4 AKTS |