Genel Bilgi
Kod | ZO010 |
Ad | Beslenme ve Metabolik Bozukluklar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. UĞUR SERBESTER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Endokrin sistem bir kontrol ve düzenleme sistemidir. Besinlerin alınması, sindirimi, emilimi, taşınması ve depolanması gibi temel metabolik faaliyetler dışında, üreme, laktasyon ve çevre etkileşimi gibi bir çok alanda rol oynamaktadır. Bu ders ile endokrin sistemin yakından tanıtılması ve etkileşime girdiği unsurların öğretilmesi ve konunun özellikle çiftlik hayvanlarının beslenmesi açısından irdelenmesi sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
Pre- ve postpartum besleme uygulamaları ruminantlarda sağlığı etkilemektedir. Metabolik hastalıklar genel olarak, yem tüketiminin sınırlı olduğu ve süt veriminin hızla arttığı erken laktasyon döneminde ortaya çıkmaktadır. Diğer yandan bazı metabolik hastalıklar ise diğer bir hastalığı tetikleyebilmekte ya da hastalığa yatkınlığı artırabilmektedir. Bu ders, ruminantlarda ekonomik kayıplara neden olan metabolik hastalıkların nedenleri, subklinik formlarının tespitlerinde süt, kan ve idrarda takip edilebilecek metabolik indikatörler ve alınabilecek önlemleri öğrencilere aktarabilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersi alacak öğrencilerin öncelikle lisans döneminde genel hayvan besleme ve ruminant besleme derslerini alması ya da dersin hocası ile önceden konuşarak onayını alması gerekmektedir.
Kaynaklar
Nutrient requirements of dairy cattle (NAP, 2021)
Notlar
Effect of Environment on Nutrient Requirements of Domestic Animals (1981). NRC Academy Press
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Endokrinoloji bilimi, homeostasis, hormonlar ve sentezi hakkında bilgi sahibi olunur |
ÖÇ02 | Hormon salınımının kontrolünü bilir |
ÖÇ03 | Kalsiyum metabolizmasının hormonal kontrolünü bilir |
ÖÇ04 | Gastrointestinal hormonlar, pankreatik hormonlar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Gebelik, doğum ve laktasyon endokrinolojisini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitimi sonrası, hayvan yetiştirme ve ıslahı, yemler ve hayvan besleme, biyometri ve genetik bilim dallarından birinde bilgi birikimini artırır | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanı için stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve bölgesel, ulusal ya da uluslararası çözüm üreteilme becerisini kazanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilimindeki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile bu bilgileri kullanabilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile bilişim teknolejilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi çalışmalarını ya da Zootekni bilim alanındaki güncel gelişmeleri alanındaki veya diğer bilim alanlarındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünlerin kalite süreçlerini değerlendirme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal üretimin, değişen ekonomik ve toplumsal koşullara uygun şekilde dinamik kalmasını sağlayacak yeteneği kazanır | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme, yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri hayvansal üretime aktarabilme becerisini kazanır | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünler ile insan sağlığı ve toplum refahı arasındaki ilişkiyi özümser | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Endokrinolojiye giriş | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hormon aksiyonlarının genel mekanizması | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Endokrin metedoloji | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Hipofiz hormonları | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Endokrin hipotalamus | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kalsiyum homeostazisinin hormonal kontrolü | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sindirim sistemi hormonları | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Pankreatik hormonlar ve metabolik düzenlenmeleri | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Büyüme hormonları | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tiroid hormonları | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Hormonlar ve dişi üreme fizyolojisi | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Gebelik endokrinolojisi | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Doğum endokrinolojisi | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Laktasyon endokrinolojisi | Kaynak okuma, web tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |