ENM356 Mühendislikte Optimizasyon

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ENM356
Ad Mühendislikte Optimizasyon
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, doğrusal, tamsayılı ve hedef programlama yaklaşımları ve ilgili çözüm teknikleri hakkında bilgi vermektir.

Dersin İçeriği

Doğrusal programlama, Doğrusal modellerin çözümü, Tamsayılı programlamaya giriş, Tamsayılı programlama problemlerini formüle etme, Tamsayılı programlama modellerinin çözümü, Dal-sınır algoritması, Hedef programlama türleri, Hedef programlama problemlerini formüle etme.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Hillier, F. S., and Lieberman, G. J. (2001). Introduction to Operations Research, Seventh Edition, McGraw-Hill, New York, NY, 1214 pages. 2. Öztürk, A. (2009). Yöneylem Araştırması, Ekin Yayınevi, Bursa. 3. Winston, W. L. (2004). Operations Research Applications and Algorithms, Fourth Edition, Brooks/Cole Cengage Learning, Printed in Canada.

Notlar

1. Hillier, F. S., and Lieberman, G. J. (2001). Introduction to Operations Research, Seventh Edition, McGraw-Hill, New York, NY, 1214 pages. 2. Öztürk, A. (2009). Yöneylem Araştırması, Ekin Yayınevi, Bursa. 3. Winston, W. L. (2004). Operations Research Applications and Algorithms, Fourth Edition, Brooks/Cole Cengage Learning, Printed in Canada.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bir hizmet ya da imalat sisteminde karşılaşılabilen doğrusal programlama problemlerini formüle eder.
ÖÇ02 Doğrusal programlama modellerini uygun çözüm yöntemleri ile çözer.
ÖÇ03 Bir hizmet ya da imalat sisteminde karşılaşılabilen tamsayılı programlama problemlerini formüle eder.
ÖÇ04 Tamsayılı programlama modellerinin çözümü için dal-sınır algoritmasının nasıl uygulanması gerektiğini açıklar.
ÖÇ05 Bir hizmet ya da imalat sisteminde karşılaşılabilen hedef programlama problemlerini formüle eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Doğrusal programlama Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
2 Doğrusal programlama örnekleri Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
3 Doğrusal programlama örnekleri ve doğrusal modellerin çözümü Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
4 Tamsayılı programlamaya giriş Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
5 Tamsayılı programlama problemlerini formüle etme - I Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
6 Tamsayılı programlama problemlerini formüle etme - II Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
7 Tamsayılı programlama modellerinin çözümü, Dal-sınır algoritmasına dair örnekler - I Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ara sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dal-sınır algoritmasına dair örnekler - II Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
10 Dal-sınır algoritmasına dair örnekler - III Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
11 Hedef programlama türleri Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Hedef programlama problemlerini formüle etme - I Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
13 Hedef programlama problemlerini formüle etme - II Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
14 Hedef programlama problemlerini formüle etme - III Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
15 Kritik yol metodu Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavı Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.07.2024 01:12