Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
CERRAHİ HASTALIKLAR HEMŞİRELİĞİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | CHH528 |
Ad | Ameliyathane Hemşireliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ameliyathane hakkında bilgi sahibi olma ve ameliyathane hemşirelerinin rol ve işlevlerini açıklamak
Dersin İçeriği
Evrensel etik ilkeler doğrultusunda, ameliyathanedeki bireyin fiziksel, psikolojik ve fizyolojik gereksinimlerini belirleyerek sağlığın yeniden kazandırılması ve güvenliğinin sürdürülmesi için bireyselleştirilmiş, bütüncül ve güvene dayalı bakım uygulamalarını kapsayan bir hemşirelik uzmanlık alanıdır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Yavuz Van Giersbergen, M.Ş. Şenay Ameliyathane Hemşireliği. 2. Basım. Akademisyen Kitabevi. Ankara, 2022. 9786250004968
Notlar
Uçak, H. Ameliyathanede Yönetim Organizasyon ve Cerrahi Uygulamalar. Nobel Tıp Kitabevi. Ankara, 2020. 9786257146142
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ameliyathanenin yapısı,işleyişi ve yapılan işlemleri açıklar. |
ÖÇ02 | Ameliyathane hemşirelerinin görev,yetkilerini ve sorumluluklarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Ameliyat olacak hastalar için ameliyathanede yapılan hazırlıkları ve hasta ihtiyaçlarını açıklar. |
ÖÇ04 | Ameliyathanede çalışan güvenliği ve hasta güvenliği konusunda girişimleri seçerek uygular. |
ÖÇ05 | ameliyathanedeki etik sorunları tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi hemşireliğinin rol ve işlevlerini bilme, | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vücudun fizyolojik ve patolojik süreçlerini ve cerrahi hastalıkların patolojik süreçleri bilme, | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi girişim gerektiren hastalıklara ilişkin güncel bilgiye sahip olma, | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde ettiği bilgileri analiz edip yorumlayabilme becerisine sahip olabilme, | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir cerrahi hastasının perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulama, | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Cerrahi hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri bakıma yansıtabilme, | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları cerrahi hastasının bakımına yansıtabilme, | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Cerrahi hastasının bakımında yenilikçi yaklaşımları meslektaşlarına ve hemşirelik öğrencilerine aktarmada model olabilme, | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekip içinde veya ekipler arasında uyum içinde çalışabilme | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hemşireliği ile ilgili bilgilerini, ulusal ve uluslararası güncel kaynaklardan yararlanarak geliştirebilme, | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında özgün bilimsel araştırma yapabilme, | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, erişilen çıktıları etkin ve sistematik olarak raporlayabilme, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güvenli cerrahi uygulamasında öncü olma, | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cerrahi hastası ve bakım veren aile üyelerinin eğitim gereksinimlerine yanıt verecek öğretim becerilerini kullanabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ameliyathanenin fiziksel ve mimari özellikleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ameliyathane Odası ve Santral Sterilizasyon Ünitesi | Ameliyathane gezisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | ameliyathanede aseptik ve antiseptik uygulamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ameliyathane de hasta güvenliği uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | ameliyathanede çalışan güvenliği uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Ameliyathanede patojenlerin bulaşma yolları ve önleme yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma, Anlatım |
7 | 2.Ameliyathanede patojenlerin bulaşma yolları ve önleme yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Ameliyathanede çevre güvenliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ameliyathanede anestezi uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ameliyathanede etik durumlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | 2.Ameliyathanede etik durumlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Cerrahi el yıkama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Steril giyinme uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | dönem sonu ders değerlendirme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 7 | 105 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 5 | 75 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 183 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,32 | ||
AKTS | 7 AKTS |