Genel Bilgi
Kod | İHH519 |
Ad | Evde Bakım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KUMAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KUMAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hemşirelik bakım modelleri, sağlık organizasyonları ve evde bakım hemşireliği alanı ile ilgili teori ve bilgileri geliştiren, evde bakım alanında etik sorunları ve birey/toplum için önemini bilen, çözüm getiren, ilişkili disiplinlerle bir arada çalışan, evde bakım teknolojilerini takip eden ve kullanan, bilgilerini bütünleştirerek geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyen, kanıt oluşturacak araştırmalar yürüten, evde bakım ile ilgili politikaları, sağlık organizasyonlarını, mevzuat ve yönetmelikleri takip eden ve bilgilerini hemşirelik mesleğine ve toplum sağlığına yansıtan uzman hemşireler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders evde bakım hemşireliği, evde bakım organizasyonu, evde bakım hemşireliği görev-yetki-sorumlulukları, evde bakım hastasının kapsamlı değerlendirilmesi, kronik hastalıklarda evde bakım, evde bakımda hasta-aile eğitimi ve danışmanlık, hasta yakınlarının yaşadığı sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin konularında evde bakım hemşireliğinin yeri, önemi, rolleri ve hemşirelik bakımında derinlemesine uzmanlık düzeyinde bilgi verir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Ankara: Sistem Ofset; 2004. 2. Karadakovan, Eti Aslan. (2010). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Adana: Nobel Kitabevi.
Notlar
Ünlüoğlu İ. Saatçi E. Aile Hekimliğinde Evde Bakım.Akademi Yayınevi. İstanbul 2015
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hemşirelik bakım modelleri, sağlık organizasyonları ve evde bakım hemşireliği alanı ile ilgili teori ve bilgileri geliştirir ve bu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilir. |
ÖÇ02 | Evde bakım alanında ilişkili olduğu disiplinleri ve disiplinler arası etkileşimleri kavrar, yürütülen disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. |
ÖÇ03 | Evde bakım alanında karşılaşılan etik sorunları ve birey/toplum için önemini bilir ve etik ilkelere uygun davranır. |
ÖÇ04 | Evde bakım alanı ile ilgili eğitim-öğretim ve bakım teknolojileri hakkında bilgi sahibidir ve teknolojiyi etkin biçimde kullanır. |
ÖÇ05 | Evde bakım hemşireliği alanı ile ilgili bilgileri geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapar, bilgiler ile hemşirelik alanına kanıt oluşturacak araştırmalar yürütür ve alanındaki bilginin sınırını genişleterek özgün düşünce ve metotlarla mesleki katkılarda bulunur. |
ÖÇ06 | Evde bakımın konusunda sağlık organizasyonu ve politikaları ile ilişkili sahip olduğu bilgileri derinlemesine irdeler, mevzuat ve yönetmelikleri takip ederek hemşirelik ve sağlık hizmeti sorunlarında stratejik karar verme süreçlerini kullanır. |
ÖÇ07 | Evde bakım ile ilgili sahip olduğu bilgileri ve takip ettiği gelişmeleri kullanarak toplumun her düzeyindeki bireyin bakımını sağlama, yaşam kalitesini artırma, sağlığını koruma ve geliştirmede kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır | 5 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır | 3 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir. | |
PÖÇ04 | Belirsiz | Araştırmadan elde ettiği sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar. | |
PÖÇ07 | Belirsiz | Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş ve kaynakların tanıtılması | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Evde Bakım Hizmetlerinin Tanımı, Gelişim Süreci ve Önemi | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Dünyada ve Ülkemizde Evde Bakım Hizmetlerinin Organizasyonu ve Koordinasyonu, Sağlık Mevzuatında Evde Bakım | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Evde Bakımda Kullanılan Kuram ve Modeller | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Evde Bakımda Yasal ve Etik Sorunlar | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Evde Bakım Ekibi | Dersten önce ilgiili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Evde Bakım Hemşiresinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Evde Bakımda Kapsamlı Değerlendirme (Hasta, Aile Ve Çevresi) | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Evde Bakım Sürecinde Karşılaşılabilecek Acil Durumlar Ve Yaklaşım | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Evde Bakımda İhmal ve İstismar | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Evde Bakımda Hasta-Aile Eğitimi ve Danışmanlık | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Hasta Yakınlarının Yaşadığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Evde Bakımda Teknoloji (Tele Sağlık, Tele Bakım) ve Ekipman Kullanımı | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kayıt Tutma | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersle ilgili kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |