TİB1734 Ehl-i Sünnet'in Teşekkül Süreci

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB1734
Ad Ehl-i Sünnet'in Teşekkül Süreci
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU


Dersin Amacı / Hedefi

Ehl-i Sünnet’in oluşumunu, zihniyetini, farklı bölgelerde ve zaman dilimlerindeki temsilini bütünleyici, tarafsız ve betimleyici bir bakış açısıyla kavramak

Dersin İçeriği

Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat’in isimlendirilmesi meselesi; Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat’in teşekkülü; Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat’in temsilcileri; Hadis Taraftarları; Hadis taraftarlarının teşekkülü, tarihçesi ve görüşleri; Eş’arilik; Eş’ariliğin teşekkülü, tarihçesi ve görüşleri; Maturidilik; Maturidiliğin teşekkülü, tarihçesi

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018. C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018.

Notlar

Sönmez Kutlu, “Ehl-i Sünnet Ehl-i Sünnet’in Teşekkül Süreci ve Fikrî Çerçevesi” “İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker, Ankara 2012, 343-357.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ehl-i Sünnet'in oluşum sürecini bilir.
ÖÇ02 Ehl-i Sünnet içerinde düşünce geleneğinde meydana gelen farklılaşmaları analiz eder
ÖÇ03 Ehl-i Sünnet içerinde düşünce geleneğinde meydana gelen farklılaşmaları tasnif eder
ÖÇ04 Ehl-i Sünnet içerinde düşünce geleneğinde meydana gelen farklılaşmaları karşılaştırır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel Kavramlar (Sünni, Ehl-i Sünnet, Ehl-i Sünnet ve'l-Cemaat vb. ) İlgili ansikolopedi maddelerini okur. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Temel Kavramlar (Ehl-i Bidat, Ehl-i Furkat vb.) İlgili ansikolopedi maddelerini okur. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Ehl-i Sünnet'in teşekkü süreci öncesinde ortaya çıkan oluşumlar I Sarıkaya, M. S., & Ümit, M. (2022). İslâm Mezhepleri Tarihi. Ankara: Nobel Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Ehl-i Sünnet'in teşekkü süreci öncesinde ortaya çıkan oluşumlar II Hasan Onat-Sönmez Kutlu, İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Sünni Geleneğin Teşekkül Sürecini Hazırlayan Sebepler Mehmet Kalaycı, İslam Mezhepleri Tarihi, Mehmet Saffet Sarıkaya-Mehmet Ümit, Editör, Nobel, Ankara, ss.211-233, 2020 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Ashabur-Rey ve Ashabu'l-Hadis'in ilk örnekleri Sönmez Kutlu, İslam Düşüncesinde İlk Gelenekçiler Hadis Taraftarlarının İman Anlayışı Bağlamında Bir Zihniyet Analizi, Kitâbiyât Yayınları, Ankara 2000, Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Ashabu'r-Rey, Mürcie ve Hanefilik ilişkisi F. ALİBEKİROĞLU EREN. Akılcılık, Mürcie Ve Ebû Hanife Çizgisinde Bir Oluşum Olarak Ashâbu’r-Rey. Ankara: Gece Akademi2019, pp.265 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar sınav Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
9 Ashabu'l-Hadis-Şafiilik ve Küllabiyye ilişkisi KALAYCI, M. (2010). Eşarîliğin Tarihsel Arka Planı: Küllabîlik. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 51(2), 399-431. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
10 Maturidiliğin doğuşunu hazırlayan sebepler Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Haz: Sönmez Kutlu,* Kitâbiyât Yay., II. Baskı, Ankara 2007, 463 s. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Maturidiliğin teşekkül süreci Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Haz: Sönmez Kutlu,* Kitâbiyât Yay., II. Baskı, Ankara 2007, 463 s. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Maturidiliğin Temel Görüşleri ve Günümüz Problemlerine Çözmeye Katkısı Sönmez Kutlu, Maturîdî Akılcılığı ve Günümüz Sorunlarını Çözmeye Katkısı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Eş’ariliğin teşekkül süreci, temel görüşleri. Kalaycı, M. (2019). Ehl-i Sünnetin Reislerinden İmam-ı Eş’arî ve Eş’arîlik. Ankara: Anadolu Ay Yayınları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Eşariliğin Yaşadığı Zihniyet Farklılaşmaları Kelamî-Felsefi-Akaid Eşariliği Kalayci, M. (2013). Tarihsel Süreçte Eşarilik Maturidilik İlişkisi. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Sünni gelenek içerisindeki zihniyet farklılaşmalarının tahlili Kalaycı, M. (2012). Eşarilik ve Maturdiliği Uzlaştırma Girişimleri, Tacuddin Es-Subki ve Nuniyye Kasidesi. Dini Araştırmalar, 15(40). Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 06:12