TİB1734 Ehl-i Sünnet'in Teşekkül Süreci

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB1734
Ad Ehl-i Sünnet'in Teşekkül Süreci
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Ehl-i Sünnet’in oluşumunu, zihniyetini, farklı bölgelerde ve zaman dilimlerindeki temsilini bütünleyici, tarafsız ve betimleyici bir bakış açısıyla kavramak

Dersin İçeriği

Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat’in isimlendirilmesi meselesi; Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat’in teşekkülü; Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat’in temsilcileri; Hadis Taraftarları; Hadis taraftarlarının teşekkülü, tarihçesi ve görüşleri; Eş’arilik; Eş’ariliğin teşekkülü, tarihçesi ve görüşleri; Maturidilik; Maturidiliğin teşekkülü, tarihçesi

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018. C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018.

Notlar

Sönmez Kutlu, “Ehl-i Sünnet Ehl-i Sünnet’in Teşekkül Süreci ve Fikrî Çerçevesi” “İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker, Ankara 2012, 343-357.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ehl-i Sünnet'in oluşum sürecini bilir.
ÖÇ02 Ehl-i Sünnet içerinde düşünce geleneğinde meydana gelen farklılaşmaları analiz eder
ÖÇ03 Ehl-i Sünnet içerinde düşünce geleneğinde meydana gelen farklılaşmaları tasnif eder
ÖÇ04 Ehl-i Sünnet içerinde düşünce geleneğinde meydana gelen farklılaşmaları karşılaştırır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel Kavramlar (Sünni, Ehl-i Sünnet, Ehl-i Sünnet ve'l-Cemaat vb. ) İlgili ansikolopedi maddelerini okur. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Temel Kavramlar (Ehl-i Bidat, Ehl-i Furkat vb.) İlgili ansikolopedi maddelerini okur. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Ehl-i Sünnet'in teşekkü süreci öncesinde ortaya çıkan oluşumlar I Sarıkaya, M. S., & Ümit, M. (2022). İslâm Mezhepleri Tarihi. Ankara: Nobel Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Ehl-i Sünnet'in teşekkü süreci öncesinde ortaya çıkan oluşumlar II Hasan Onat-Sönmez Kutlu, İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Sünni Geleneğin Teşekkül Sürecini Hazırlayan Sebepler Mehmet Kalaycı, İslam Mezhepleri Tarihi, Mehmet Saffet Sarıkaya-Mehmet Ümit, Editör, Nobel, Ankara, ss.211-233, 2020 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Ashabur-Rey ve Ashabu'l-Hadis'in ilk örnekleri Sönmez Kutlu, İslam Düşüncesinde İlk Gelenekçiler Hadis Taraftarlarının İman Anlayışı Bağlamında Bir Zihniyet Analizi, Kitâbiyât Yayınları, Ankara 2000, Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Ashabu'r-Rey, Mürcie ve Hanefilik ilişkisi F. ALİBEKİROĞLU EREN. Akılcılık, Mürcie Ve Ebû Hanife Çizgisinde Bir Oluşum Olarak Ashâbu’r-Rey. Ankara: Gece Akademi2019, pp.265 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar sınav Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
9 Ashabu'l-Hadis-Şafiilik ve Küllabiyye ilişkisi KALAYCI, M. (2010). Eşarîliğin Tarihsel Arka Planı: Küllabîlik. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 51(2), 399-431. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
10 Maturidiliğin doğuşunu hazırlayan sebepler Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Haz: Sönmez Kutlu,* Kitâbiyât Yay., II. Baskı, Ankara 2007, 463 s. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Maturidiliğin teşekkül süreci Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Haz: Sönmez Kutlu,* Kitâbiyât Yay., II. Baskı, Ankara 2007, 463 s. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Maturidiliğin Temel Görüşleri ve Günümüz Problemlerine Çözmeye Katkısı Sönmez Kutlu, Maturîdî Akılcılığı ve Günümüz Sorunlarını Çözmeye Katkısı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Eş’ariliğin teşekkül süreci, temel görüşleri. Kalaycı, M. (2019). Ehl-i Sünnetin Reislerinden İmam-ı Eş’arî ve Eş’arîlik. Ankara: Anadolu Ay Yayınları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Eşariliğin Yaşadığı Zihniyet Farklılaşmaları Kelamî-Felsefi-Akaid Eşariliği Kalayci, M. (2013). Tarihsel Süreçte Eşarilik Maturidilik İlişkisi. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Sünni gelenek içerisindeki zihniyet farklılaşmalarının tahlili Kalaycı, M. (2012). Eşarilik ve Maturdiliği Uzlaştırma Girişimleri, Tacuddin Es-Subki ve Nuniyye Kasidesi. Dini Araştırmalar, 15(40). Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 06:12