TİB1731 Hanefi-Maturidi-Yesevi Din Söylemi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB1731
Ad Hanefi-Maturidi-Yesevi Din Söylemi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. YUSUF GÖKALP
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. YUSUF GÖKALP (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Akılcı-Hadari zihniyetin tezahürü olan coğulcu, hogörüye dayalı ve bir arada yaşama tecrubesine sahip Hanefi-Maturidi-Yesevi din söylemini analiz etmek

Dersin İçeriği

Zihiyet Farklılaşması-Mezheplerin Doğuşu; Mezhep-Coğrafya-Kültür İlişkisi; Ashabu’l-Hadis- Ashabu’r-Rey Ayrışması; Akılcı-Hadari Din Söylemi; Horasan ve Mevaerannühirde İslam’ın Yayılışı; Ebu Hanife ve Hanefilik; Ebu Mansur El-Maturidi ve Maturidilik; Hoca Ahmet Yesevi ve Mistik Tasavvufi Söylem; Türk Din Anlayışı İsimlendirmesi; Hanefi-Maturidi-Yesevi Söylemin Anadolu ve Balkanlardaki Tezahürleri; Temel Kavramlar ve Kaynaklar

Dersin Ön Koşulu

Ders ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Y. GÖKALP ve F. ALİBEKİROĞLU EREN, "İSLAM DÜŞÜNCESİNDE BİR MEZHEP OLARAK HANEFÎ-MÂTÜRÎDÎLİK," In İSLÂM’IN HANEFÎ-MÂTÜRÎDÎ YORUMU , İstanbul: AKIL FİKİR YAYINLARI, 2022, pp.39-75.

Notlar

Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Haz: Sönmez Kutlu, Kitâbiyât Yay., II. Baskı, Ankara 2007, 463 s.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Akılcı hadari zihin yapısını analiz eder
ÖÇ02 Hanefi-Maturidi-Yesevi din söyleminin temel özelliklerini bilir
ÖÇ03 Hanefi-Maturidi din söylemi içerisindeki farklılaşmaları tasnif eder.
ÖÇ04 Hanefi-Maturidi din söylemi içerisindeki grupları karşılaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Zihiyet Farklılaşması-Mezheplerin Doğuşu Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Mezhep-Coğrafya-Kültür İlişkisi Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Ashabu’l-Hadis- Ashabu’r-Rey Ayrışması Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Akılcı-Hadari Din Söylem Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Horasan ve Mevaerannühirde İslam’ın Yayılışı Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Ebu Hanife ve Hanefilik Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Ebu Mansur El-Maturidi ve Maturidilik Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınavlar SINAV Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hoca Ahmet Yesevi ve Mistik Tasavvufi Söylem Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Türk Din Anlayışı İsimlendirmesi Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Hanefi-Maturidi-Yesevi Söylemin Anadolu ve Balkanlardaki Tezahürleri I Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Hanefi-Maturidi-Yesevi Söylemin Anadolu ve Balkanlardaki Tezahürleri II Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Hanefi-Maturidi-Yesevi Söylemin Günümüzdeki Tezahürleri I Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Hanefi-Maturidi-Yesevi Söylemin Günümüzdeki Tezahürleri II Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Konu ile ilgili ileri okuma önerileri Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 11:37