TİB1731 Hanefi-Maturidi-Yesevi Din Söylemi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB1731
Ad Hanefi-Maturidi-Yesevi Din Söylemi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. YUSUF GÖKALP


Dersin Amacı / Hedefi

Akılcı-Hadari zihniyetin tezahürü olan coğulcu, hogörüye dayalı ve bir arada yaşama tecrubesine sahip Hanefi-Maturidi-Yesevi din söylemini analiz etmek

Dersin İçeriği

Zihiyet Farklılaşması-Mezheplerin Doğuşu; Mezhep-Coğrafya-Kültür İlişkisi; Ashabu’l-Hadis- Ashabu’r-Rey Ayrışması; Akılcı-Hadari Din Söylemi; Horasan ve Mevaerannühirde İslam’ın Yayılışı; Ebu Hanife ve Hanefilik; Ebu Mansur El-Maturidi ve Maturidilik; Hoca Ahmet Yesevi ve Mistik Tasavvufi Söylem; Türk Din Anlayışı İsimlendirmesi; Hanefi-Maturidi-Yesevi Söylemin Anadolu ve Balkanlardaki Tezahürleri; Temel Kavramlar ve Kaynaklar

Dersin Ön Koşulu

Ders ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Y. GÖKALP ve F. ALİBEKİROĞLU EREN, "İSLAM DÜŞÜNCESİNDE BİR MEZHEP OLARAK HANEFÎ-MÂTÜRÎDÎLİK," In İSLÂM’IN HANEFÎ-MÂTÜRÎDÎ YORUMU , İstanbul: AKIL FİKİR YAYINLARI, 2022, pp.39-75.

Notlar

Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Haz: Sönmez Kutlu, Kitâbiyât Yay., II. Baskı, Ankara 2007, 463 s.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Akılcı hadari zihin yapısını analiz eder
ÖÇ02 Hanefi-Maturidi-Yesevi din söyleminin temel özelliklerini bilir
ÖÇ03 Hanefi-Maturidi din söylemi içerisindeki farklılaşmaları tasnif eder.
ÖÇ04 Hanefi-Maturidi din söylemi içerisindeki grupları karşılaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Zihiyet Farklılaşması-Mezheplerin Doğuşu Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Mezhep-Coğrafya-Kültür İlişkisi Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Ashabu’l-Hadis- Ashabu’r-Rey Ayrışması Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Akılcı-Hadari Din Söylem Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Horasan ve Mevaerannühirde İslam’ın Yayılışı Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Ebu Hanife ve Hanefilik Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Ebu Mansur El-Maturidi ve Maturidilik Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınavlar SINAV Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hoca Ahmet Yesevi ve Mistik Tasavvufi Söylem Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Türk Din Anlayışı İsimlendirmesi Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Hanefi-Maturidi-Yesevi Söylemin Anadolu ve Balkanlardaki Tezahürleri I Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Hanefi-Maturidi-Yesevi Söylemin Anadolu ve Balkanlardaki Tezahürleri II Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Hanefi-Maturidi-Yesevi Söylemin Günümüzdeki Tezahürleri I Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Hanefi-Maturidi-Yesevi Söylemin Günümüzdeki Tezahürleri II Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Konu ile ilgili ileri okuma önerileri Önerilen kaynaktan okumalar yapmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 11:37