Genel Bilgi
Kod | JS425 |
Ad | Jeotermal Alanların Elektriksel Yöntemlerle Belirlenmesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi HATİCE KARAKILÇIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi HATİCE KARAKILÇIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciler jeotermal alanların elektrik ve elektromanyetik yöntemler kullanılarak tespit edildiğini öğrenir.
Dersin İçeriği
Jeotermal enerji nedir , Jeotermal enerjinin önemi ve kökeni, Jeotermal rezervuar, Jeotermal enerjinin oluştuğu alanlar. Jeotermal alanlarda sıcaklıkla değişen fiziksel parametreler. Jeotermal sistem türleri. Ülkemizdeki jeotermal alanların genel özellikleri, Hidrotermal alterasyonlar, Sıcak ve mineralli sular, Jeotermal enerji üretimi, Jeotermal araştırmalardaki jeofizik yöntemler, Rezistivite yöntemi, Dogal Potansiyel yöntemi (PS), Geçici elektomanyetik yöntem (TEM), CSAMT yöntemi, Yapay kaynaklı manyetotellürik yöntem, Çok düşük frekanslı elektromanyetik yöntem. Jeotermal Sondaj, Jeotermal kanunu.
Dersin Ön Koşulu
Genel Jeoloji ve Tektonik derslerini almış olmak.
Kaynaklar
Ders Notu: Jeotermal Alanların Elektriksel Yöntemlerle Araştırılması.
Notlar
Konularla ilgili web ortamındaki güncel çalışmalar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Jeotermal saha, jeotermal sistem, Jeotermal anomali ve Jeotermal rezervuar tanımlamalarını öğrenmesi. |
ÖÇ02 | Jeotermal ortamları tanımlaması. |
ÖÇ03 | Ülkemizdeki jeotermal alanların genel özelliklerini öğrenmesi. |
ÖÇ04 | Jeotermal sahaların elektrik yöntemlerle tespitini öğrenmesi. |
ÖÇ05 | Jeotermal sahaların elektromağnetik yöntemlerle tespitini öğrenmesi. |
ÖÇ06 | Jeotermal alanlarda su içeriğinin önemini kavrama. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahip olmalı. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahip olmalı. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmalı. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmalı. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahip olmalı. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olmalı. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmalı. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmalı. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Jeotermal enerjinin kökeni ve oluşumu. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
2 | Ülkemizdeki jeotermal alanların genel özellikleri. Türkiye de ki suların jeokimyasal karakteristikleri. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
3 | Jeotermal ile ilgili kavramlar (Jeotermal anomali, jeotermal saha, jeotermal gradyan, jeotermal sistem, vb), Jeotermal rezervuar modelleri. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | Hidrotermal alterasyonlar. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
5 | Jeotermal alanlarda uygulanan elektrik ve elektromanyetik yöntemlere giriş. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
6 | Jeotermal sahalarda Rezistivite yöntemi. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
7 | Jeotermal sahalarda Dogal Potansiyel yöntemi. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Jeotermal sahalarda Geçici Elektomanyetik Yöntem | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Jeotermal sahalarda CSAMT yöntemi. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
11 | Jeotermal sahalarda Yapay Kaynaklı Manyetotellürik yöntem. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
12 | Çok düşük frekanslı elektromanyetik yöntem. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
13 | İyi bir Jeotermal saha modeli nasıl olmalıdır, Jeotermal sistem ve çevre. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
14 | Jeotermal sondaj. | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
15 | Jeotermal kanunu | Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |