TİB869 Ahit Geleneğinde Teoloji

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB869
Ad Ahit Geleneğinde Teoloji
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL ŞIK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Ahit geleneğine ilişkin kavramları ve bu gelenekteki farklılaşmaları açıklayabileceksiniz. 2. Kelam ilminde vahiy kelimesinin kavramsal çerçevesinin nasıl anlaşıldığını açıklayabileceksiniz. 3. Vahy-i gayr-i metlüv tartışmasının İslam düşünce geleneğini nasıl etkilediğini açıklayabileceksiniz. 4. Vahiy kavramı temelinde Kur’an ve Sünnet’in dindeki konumlarını açıklayabileceksiniz. 5. Nihai vahiy tecrübesi olması itibariyle Kur’an’ın önceki kutsal kitap metinlerinden ayırt edici özelliklerini

Dersin İçeriği

Ahit geleneği, Tanrı ile insan arasındaki sözleşme anlamında kavramlaştırılan “ahit” veya “misak” terimlerini merkeze alan dinleri tanımlamak için kullanılan bir terkiptir. Bu dinler de söylemlerini temellendirdikleri ortak atanın Hz. İbrahim olması, bununla birlikte birbirlerinden teolojik olarak farklılaşmaları itibarıyla Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam’dır. Bu dinler; “ilahi”, “semavi”, “İbrahimî” vb. birtakım kavramlarla ifade edilse de “ahit geleneği” kavramının, bilimsel saptama açısından daha kuşatıcı olduğu düşünülmektedir.

Dersin Ön Koşulu

---

Kaynaklar

Albayrak, H. (1996). Kur’ân’da İnsan-Gayb İlişkisi. İstanbul: Şule Yayınları. Aydın, A. A. (1964). İslam İnanç Esasları ve Felsefesi. İstanbul: İrfan Yayınevi. Biçer, R. (2004). İslâm Kelâmcılarına Göre İncil. İstanbul: Gaye Kitabevi. Demirci, M. (2016). Kur’ân’ın Temel Konuları. İstanbul: İFAV Yayınları. Dumlu, Ö. (1999). Kur’ân’da Bazı Kavramlara Bakış. Anadolu Yayınları. Eisenman, R. (1997). James the Brother of Jesus-the Key to Underlocking the Secrets of Early Christianity and the Dead Sea Scrolls. USA: Penguin Books. Johnson, P. (t.y). Yahudi Tarihi (çev. F. Orman). İstanbul: Pozitif Yayınları. Öztürk, Y. N. (1994). Kur’ân’ın Temel Kavramları. İstanbul: Yeni Boyut Yayınları. Serdar, M., Işık, H. (2018). Sistematik Kelam II. Kayseri: Kimlik Yayınları . Vermes, G. (2000). The Changing Faces of Jesus. GB: Penguin Press. Yılmaz, M. S. (2014). “İslami Düşünce Tarihinde Bir Anlama Biçimi Olarak Selefilik Üzerine Bir Deneme”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(3), 532-553. Yılmaz, M. S. (2018). “Kelâm İlminde Mütevâtir Haberin Bilgi ve Delil Değeri”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 18 (1), 199-223. Yüksel, E. (2014 ). Sistematik Kelam. İstanbul: İz Yayıncılık.

Notlar

Albayrak, H. (1996). Kur’ân’da İnsan-Gayb İlişkisi. İstanbul: Şule Yayınları. Aydın, A. A. (1964). İslam İnanç Esasları ve Felsefesi. İstanbul: İrfan Yayınevi. Biçer, R. (2004). İslâm Kelâmcılarına Göre İncil. İstanbul: Gaye Kitabevi. Demirci, M. (2016). Kur’ân’ın Temel Konuları. İstanbul: İFAV Yayınları. Dumlu, Ö. (1999). Kur’ân’da Bazı Kavramlara Bakış. Anadolu Yayınları. Eisenman, R. (1997). James the Brother of Jesus-the Key to Underlocking the Secrets of Early Christianity and the Dead Sea Scrolls. USA: Penguin Books. Johnson, P. (t.y). Yahudi Tarihi (çev. F. Orman). İstanbul: Pozitif Yayınları. Öztürk, Y. N. (1994). Kur’ân’ın Temel Kavramları. İstanbul: Yeni Boyut Yayınları. Serdar, M., Işık, H. (2018). Sistematik Kelam II. Kayseri: Kimlik Yayınları . Vermes, G. (2000). The Changing Faces of Jesus. GB: Penguin Press. Yılmaz, M. S. (2014). “İslami Düşünce Tarihinde Bir Anlama Biçimi Olarak Selefilik Üzerine Bir Deneme”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(3), 532-553. Yılmaz, M. S. (2018). “Kelâm İlminde Mütevâtir Haberin Bilgi ve Delil Değeri”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 18 (1), 199-223. Yüksel, E. (2014 ). Sistematik Kelam. İstanbul: İz Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
ÖÇ02 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır
ÖÇ03 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak
ÖÇ04 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak
ÖÇ05 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak 1
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kavramsal Çerçeve Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Yahudilikte ve Hıristiyanlıkta Vahiy Tasavvuru Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Müslümanlıkta Vahiy Tasavvuru Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Vahiy Kavramı Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Vahyin İmkânı Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
6 Vahyin Mahiyeti Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
7 İlham ve Vahiy Arasındaki Farklar Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Konu Tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Vahyin Geliş Şekilleri Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Vahy-i Metlüv ve Vahy-i Gayr-i Metlüv Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Vahyin Temel Unsurları Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Kur’an’ın Önceki Ahit Kitaplarını Tasdik Etmesi ve Koruyucu/ Denetleyici Olması Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Ahit geleneğine ilişkin kavramları ve bu gelenekteki farklılaşmaları Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Vahiy kavramı temelinde Kur’an ve Sünnet Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Nihai vahiy tecrübesi olması itibariyle Kur’an’ın önceki kutsal kitap metinlerinden ayırt edici özellikleri Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu Tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu Tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 12 36
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 03:52