Genel Bilgi
Kod | TİB869 |
Ad | Ahit Geleneğinde Teoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK |
Dersin Amacı / Hedefi
Ahit geleneğine ilişkin kavramları ve bu gelenekteki farklılaşmaları açıklayabileceksiniz. 2. Kelam ilminde vahiy kelimesinin kavramsal çerçevesinin nasıl anlaşıldığını açıklayabileceksiniz. 3. Vahy-i gayr-i metlüv tartışmasının İslam düşünce geleneğini nasıl etkilediğini açıklayabileceksiniz. 4. Vahiy kavramı temelinde Kur’an ve Sünnet’in dindeki konumlarını açıklayabileceksiniz. 5. Nihai vahiy tecrübesi olması itibariyle Kur’an’ın önceki kutsal kitap metinlerinden ayırt edici özelliklerini
Dersin İçeriği
Ahit geleneği, Tanrı ile insan arasındaki sözleşme anlamında kavramlaştırılan “ahit” veya “misak” terimlerini merkeze alan dinleri tanımlamak için kullanılan bir terkiptir. Bu dinler de söylemlerini temellendirdikleri ortak atanın Hz. İbrahim olması, bununla birlikte birbirlerinden teolojik olarak farklılaşmaları itibarıyla Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam’dır. Bu dinler; “ilahi”, “semavi”, “İbrahimî” vb. birtakım kavramlarla ifade edilse de “ahit geleneği” kavramının, bilimsel saptama açısından daha kuşatıcı olduğu düşünülmektedir.
Dersin Ön Koşulu
---
Kaynaklar
Albayrak, H. (1996). Kur’ân’da İnsan-Gayb İlişkisi. İstanbul: Şule Yayınları. Aydın, A. A. (1964). İslam İnanç Esasları ve Felsefesi. İstanbul: İrfan Yayınevi. Biçer, R. (2004). İslâm Kelâmcılarına Göre İncil. İstanbul: Gaye Kitabevi. Demirci, M. (2016). Kur’ân’ın Temel Konuları. İstanbul: İFAV Yayınları. Dumlu, Ö. (1999). Kur’ân’da Bazı Kavramlara Bakış. Anadolu Yayınları. Eisenman, R. (1997). James the Brother of Jesus-the Key to Underlocking the Secrets of Early Christianity and the Dead Sea Scrolls. USA: Penguin Books. Johnson, P. (t.y). Yahudi Tarihi (çev. F. Orman). İstanbul: Pozitif Yayınları. Öztürk, Y. N. (1994). Kur’ân’ın Temel Kavramları. İstanbul: Yeni Boyut Yayınları. Serdar, M., Işık, H. (2018). Sistematik Kelam II. Kayseri: Kimlik Yayınları . Vermes, G. (2000). The Changing Faces of Jesus. GB: Penguin Press. Yılmaz, M. S. (2014). “İslami Düşünce Tarihinde Bir Anlama Biçimi Olarak Selefilik Üzerine Bir Deneme”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(3), 532-553. Yılmaz, M. S. (2018). “Kelâm İlminde Mütevâtir Haberin Bilgi ve Delil Değeri”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 18 (1), 199-223. Yüksel, E. (2014 ). Sistematik Kelam. İstanbul: İz Yayıncılık.
Notlar
Albayrak, H. (1996). Kur’ân’da İnsan-Gayb İlişkisi. İstanbul: Şule Yayınları. Aydın, A. A. (1964). İslam İnanç Esasları ve Felsefesi. İstanbul: İrfan Yayınevi. Biçer, R. (2004). İslâm Kelâmcılarına Göre İncil. İstanbul: Gaye Kitabevi. Demirci, M. (2016). Kur’ân’ın Temel Konuları. İstanbul: İFAV Yayınları. Dumlu, Ö. (1999). Kur’ân’da Bazı Kavramlara Bakış. Anadolu Yayınları. Eisenman, R. (1997). James the Brother of Jesus-the Key to Underlocking the Secrets of Early Christianity and the Dead Sea Scrolls. USA: Penguin Books. Johnson, P. (t.y). Yahudi Tarihi (çev. F. Orman). İstanbul: Pozitif Yayınları. Öztürk, Y. N. (1994). Kur’ân’ın Temel Kavramları. İstanbul: Yeni Boyut Yayınları. Serdar, M., Işık, H. (2018). Sistematik Kelam II. Kayseri: Kimlik Yayınları . Vermes, G. (2000). The Changing Faces of Jesus. GB: Penguin Press. Yılmaz, M. S. (2014). “İslami Düşünce Tarihinde Bir Anlama Biçimi Olarak Selefilik Üzerine Bir Deneme”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(3), 532-553. Yılmaz, M. S. (2018). “Kelâm İlminde Mütevâtir Haberin Bilgi ve Delil Değeri”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 18 (1), 199-223. Yüksel, E. (2014 ). Sistematik Kelam. İstanbul: İz Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
ÖÇ02 | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
ÖÇ03 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak |
ÖÇ04 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak |
ÖÇ05 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kavramsal Çerçeve | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yahudilikte ve Hıristiyanlıkta Vahiy Tasavvuru | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Müslümanlıkta Vahiy Tasavvuru | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Vahiy Kavramı | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Vahyin İmkânı | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Vahyin Mahiyeti | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | İlham ve Vahiy Arasındaki Farklar | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Vahyin Geliş Şekilleri | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Vahy-i Metlüv ve Vahy-i Gayr-i Metlüv | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Vahyin Temel Unsurları | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Kur’an’ın Önceki Ahit Kitaplarını Tasdik Etmesi ve Koruyucu/ Denetleyici Olması | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ahit geleneğine ilişkin kavramları ve bu gelenekteki farklılaşmaları | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Vahiy kavramı temelinde Kur’an ve Sünnet | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Nihai vahiy tecrübesi olması itibariyle Kur’an’ın önceki kutsal kitap metinlerinden ayırt edici özellikleri | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 12 | 36 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |