TİB820 Klasik Kelam Metinleri Yorumları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB820
Ad Klasik Kelam Metinleri Yorumları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER


Dersin Amacı / Hedefi

Klasik kelam metinlerinin tanıtılması ve yorumlanması

Dersin İçeriği

Kelâm alanında ilk yazılı metin örnekleri: Hasan el-Basrî’nin Risâle fi’l-kader’i. 2 Erken dönem akaid risaleleri: Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber’i 3 İlk Mutezilî metinler: Nazzâm’ın Kitâbü’n-nakd’ı. 4 Eş’arî kelâmının oluşum dönemi eserleri: Eş’arî’nin el-İbâne an usûli’d-diyâne’si. 5 Mâtürîdî kelâmının oluşum dönemi eserleri: Mâtürîdî’nin Kitâbü’t-tevhîd’i.

Dersin Ön Koşulu

Bir problemin çözümüne yönelik araştırma ve yorumlama kabiliyetinin geliştirilmesi Alan bilgisi edinimi Alanında bilimsel yeterlilik Analitik düşünme yeteneği kazanmak ve gerekli alt yapının sağlanması

Kaynaklar

Ömer Sadıker - Klasik Kelam Metinleri

Notlar

Rahim Acar - Din Felsefesinin Ana Konuları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Erken dönem düşünürlerinin eserlerini tanır.
ÖÇ02 Erken dönem İslam düşünürlerinin kimler olduğunu bilir.
ÖÇ03 Kelam metinlerinde inanç esaslarının nasıl ele alındığını görür.
ÖÇ04 Kelam ilminin gerekliliğine yönelik görüşleri tartışır.
ÖÇ05 Yaratıcının varlığına yönelik delilleri değerlendirir.
ÖÇ06 Yaratıcının sıfatlarını tanımlar.
ÖÇ07 Sıfatların tasnifini yapar.
ÖÇ08 Metinlerde sıfatların nasıl ele alındığına yönelik açıklamalarda bulunur.
ÖÇ09 Zati ve selbi sıfatlar ayrımının farkındalığına varır.
ÖÇ10 Yaratıcının inkarına yönelik ileri sürülen görüşleri bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Erken Dönem İslam Düşünürleri konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 Düşünürlerin eserleri konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 İnanç esasları konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Kelam ilminin gerekliliği konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Yaratıcının varlığı konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Yaratıcının sıfatları konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Sıfatların tasnifi konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 zati ve selbi sıfatlar konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Yaratıcının inkarının imkanı konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Yaratıcıyı inkar eden gruplar konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 İnanç gruplarının temel özellikleri konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Peygamberlik konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Ahiret konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Kelam metinlerinin değerlendirilmesi konuyla ilgili okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 16 16
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 158
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,32
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 11:30