Genel Bilgi
Kod | TMT721 |
Ad | Tekstil Yüzeylerle Enstelasyon Çalışmaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM USLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM USLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kavramsal sanat ve Enstalasyon hakkında akademik temel bilgiler kazandırıldıktan sonra, öğrencinin ifade biçimini açığa çıkarması, Yaratıcılığı, görselliğe aktarabilme ve çağın yeniliklerine ve değişimine sanatsal açıdan bakabilme becerilerine katkı sağlaması, Disiplinlerarası çalışma deneyimi kazandırma, yaratıcı tasarımın süreçlerini uygulamalı olarak deneyimlemesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu derste, kökleri kavramsal sanata kadar inen, çağdaş sanat dışında birçok farklı görsel sanat disiplinlerinden de destek alan melez (hibrid) bir tarz olan enstalasyon ya da yerleştirme sanatını tarihsel süreç içerisinde incelenmesi, örneklerle açıklanması, çeşitli uygulamalar için eskiz tasarım dosyası hazırlatılması. Sonrasında atölye çalışması ve deneysel enstalasyon çalışmalarının gerçekleştirilmesi planlanmıştır. Geleneksel sanat eserlerinden farklı olarak, çevreden bağımsız bir sanat nesnesi içermeyip belirli bir mekân için yaratılan, mekânın niteliklerini kullanıp irdeleyen ve izleyici katılımının temel bir gereklilik olduğu sanat türü olan enstalasyon kapalı veya açık mekânlarda uygulanabilir. Ders sonunda öğrenci en az bir enstalasyon eser üretmiş olmalıdır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Süzen, H, N. (2010). Sanatta Disiplinlerarası Bir Yaklaşım: Enstalasyon Sanatı ve Genco Gülan Örneklemi, Gazi Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(6), 147 – 162
Notlar
F. Granata. (2017). Experimental Fashion, Performance Art, Carnival and Grotesque Body, I. B. Tauris, London. K. Thittichai (2009) Experimental Textiles, Batsford, United Kingdom.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler, kavramsal sanatı, enstalasyonu anlar, açıklar. |
ÖÇ02 | Öğrenciler, tekstil malzemelerini kullanarak yaratıcı ve özgün enstelasyon çalışmaları yapar. |
ÖÇ03 | Öğrenciler disiplinlerarası çalışma pratiği kazanır. |
ÖÇ04 | Araştırma yöntemleri kullanılarak "tekstil yüzeylerle enstelasyon" hakkında edindiği bilgileri, bildiri, makale, seminer ve portfolyö şeklinde sunabilme. |
ÖÇ05 | Farklı disiplinlerle etkileşimli eserler üretir. |
ÖÇ06 | Mekâna dair çok duyulu algı geliştirir, tekstil malzemesi ile mekana özgü eserler üretir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, sanat ve tasarıma ilişkin yenilikçi tasarımların ne olduğunu açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, alanı ile ilgili ürünler oluşturma ve geliştirme için teknik ve teknolojik bilgileri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, tekstil ve moda tasarımında kullanılan bilgisayar destekli tasarım yazılımlarının nasıl kullanıldığını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, mesleği ile ilgili uluslararası gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dil bilir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, uzmanlık alanında kazanılan bilgilerin analizleri yapılarak iki boyutlu yüzey ve üç boyutlu sanat ve tasarım nesneleri oluşturur. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, estetik, teknik ve pazarlama ölçütlerine uygun tekstil ürünleri tasarlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, dokuma- örme- baskı teknikleri ile giysilik ve ev tekstili alanında oluşturdukları özgün ürünleri sergiler. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, araştırma yöntemlerini kullanılarak uzmanlık alanında edindiği bilgileri tez, bildiri, makale, seminer ve portfolyö şeklinde sunar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, sanat ve tasarım alanında uzmanlık düzeyinde analiz- yorum- eleştiri yapar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenciler, mesleki diyalektik becerisini kullanarak çalışmalarını özgün bir dille sunar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, alanı ile ilgili üretim yöntemlerini kullanarak ürünleri endüstriyel ya da sanatsal alanda değerlendirir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, telif hakkı ve tasarım hukukuna uygun davranma alışkanlığı edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, alanı ile ilgili tasarım, sanatsal ve kültürel bilgi birikimine uzmanlık düzeyinde sahip olur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, ürün geliştirme sürecinin yapısına hakim olarak, tasarımlarını güncel moda eğilimleri doğrultusunda analiz edip, renk, biçim, doku, malzeme ögelerini tekstil ürünlerinin tasarımına aktarır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrenciler, farklı disiplinlerle iş birliğinde bulunarak uzmanlaştığı dokuma, baskı ve giysi alanlarında takım çalışması yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriği hakkında bilgilendirme ve ders işlenişini planlama | Öğrencilerin önceki eğitim süreçlerinde ürettikleri eser görsellerini içeren dosyaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Enstalasyonun Etimolojisi, Kavramsal Sanatın Tanımı, Tarihsel Süreci, Etkilendiği akımlar. | "Enstelasyon" hakkında genel bir araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Pop Art, Fotogerçekçilik, Minimalizm, Kolaj, Asamblaj, Enstalasyon konu anlatımı. | Pop Art, Fotogerçekçilik, Minimalizm, Kolaj ve Asamblaj hakkında ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
4 | Desen, form, kompozisyon, denge, simetri-asimetri, oran, orantı, altın oran konularının anlatımı, Enstalasyon konusunun kavranması ve örneklerle incelenmesi, proje ödevlerinin verilmesi. | Temel Sanat ilkeleri ve gestalt kuramı hakkında ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Enstalasyon-Land Art konu ödevi, Arte Povera Konu Anlatımı ve enstalasyon uygulamaları, Fotoğraf- video art-performans art- fluxus konu anlatımı ve örneklerle incelenmesi, 1 | Proje konusu hakkında ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Enstalasyon ve Mekan, Mekan Analizi 2 | Enstelasyon- Mekan ilişkisi üzerine araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma |
7 | Öğrencilerin hazırlayacakları Enstalasyon çalışmalarına dair hazırlıklarının proje halinde sunumlarının değerlendirilmesi, araştırma ve geliştirme. | Portfolyo hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
9 | Çağdaş Enstalasyon Çalışmalarından Örneklerle Konunun İrdelenmesi, Zaman, mekan, beden organizasyonu üzerine tartışmalar ve örnekler. 11 | Portflyo hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Öğrencilerin hazırlayacakları Enstalasyon çalışmalarına dair hazırlıklarının proje halinde sunumlarının değerlendirilmesi, araştırma ve geliştirme. 1 | Üç boyutlu tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Enstalasyon Sanatında Sanal Ortam. Dijital teknoloji , Gerçek nesne ve gerçek alanla birleşimi. | proje çalışmasındaki eksikliklerin giderilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Kamusal alanda sanat. Pratik konular: Alternatif sanat sergileme mekanları araştırması, mekana göre enstelasyon proje geliştirme 2 | mekan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Enstalasyon çalışmalarına devam edilmesi, öğrenci çalışmalarının kavramsal boyutu üzerine bir değerlendirme | Mekanda yerleştirme alternatifleri üzerine ön çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Enstalasyon çalışmalarına devam edilmesi, öğrenci çalışmaları üzerinde kurgular üzerinde tartışma ve değerlendirme, yeniden düzenlemeler -2 | Alternatif yerleştirmeler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Proje çalışmalarının tamamlanması, Sergilenmesi | Mekana son yerleştirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Mekana son yerleştirme | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Mekana son yerleştirme | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |