Genel Bilgi
Kod | JM560 |
Ad | Sismik Verilerin Tektonik Sentezi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÜLVİ CAN ÜNLÜGENÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Sedimanter havzalarda çökelen binlerce metre kalınlıktaki istiflerin tektonik stilinin özellikle yerin derin kesimlerde belirlenmesini jeofizik yöntemlerden sismik yansıma verilerini kullanıp yorumlayarak ortaya çıkartmaktır.
Dersin İçeriği
Giriş, temel prensipler, Sismik verilerin kullanımı üzerine tarihçe, Sismik refleksiyon veri toplama, Sismik veriler hakkında temel kavramlar ve terminoloji, Sismik verilerin jeolojideki kullanımı ve önemi, Sismik yansıma yorumunun prensipleri, Bölgesel ölçekteki yapısal unsurların yorumlamalarında sismik verilerin kullanımı, Sıkıştırma ile gelişen tektonik yapıların sismik yansıma kayıtları üzerinde yorumlanmalarına örnekler. Açılma ile gelişen tektonik yapıların sismik yansıma kayıtları üzerinde yorumlanmalarına örnekler. Bindirmeli tektonik yapıların sismik yansıma kayıtları üzerinde yorumlanmalarına örnekler.
Dersin Ön Koşulu
Koşulsuz
Kaynaklar
1- A. W. Bally, 1983, Seismic Expression of of Structural Styles. AAPG Studies in Geology Series (Volume, 1, 2, 3). 2- Tuncer Tardu, 1995, Sequence Stratigrafi Prensipleri. Ozan Sungurlu Bilim Eğitim Vakfı.
Notlar
Son yıllarda yapılan yayınların çıktılarının değerlendirilmesi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sismik yansıma verilerini tanıma ve üzerinden jeolojik yorum yapabilme |
ÖÇ02 | Sismik veriler kullanılarak tektonik stili belirleme |
ÖÇ03 | Bir bölgede, sıkıştırma sonucu gelişen yansıma kayıtlarını yorumlayabilme |
ÖÇ04 | Bir bölgede, açılma sonucu gelişen yansıma kayıtlarını yorumlayabilme |
ÖÇ05 | Bir bölgede, bindirme sonucu gelişen yansıma kayıtlarını yorumlayabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahipdir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetkinliği vardır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine vardır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, temel prensipler, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Sismik verilerin kullanımı üzerine tarihçe, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Sismik refleksiyon veri toplama, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Sismik veriler hakkında temel kavramlar ve terminoloji, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Sismik verilerin jeolojideki kullanımı ve önemi, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Sismik verilerin jeolojideki kullanımı ve önemi konusunun devamı. | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Sismik yansıma yorumunun prensipleri, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
9 | Bölgesel ölçekteki yapısal unsurların yorumlamalarında sismik verilerin kullanımı, | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Sıkıştırma ile gelişen tektonik yapıların sismik yansıma kayıtları üzerinde yorumlanmalarına örnekler. | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Sıkıştırma ile gelişen tektonik yapıların sismik yansıma kayıtları üzerinde yorumlanmalarına örneklerin devamı | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Açılma ile gelişen tektonik yapıların sismik yansıma kayıtları üzerinde yorumlanmalarına örnekler. | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Açılma ile gelişen tektonik yapıların sismik yansıma kayıtları üzerinde yorumlanmalarına örneklere devam. | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Bindirmeli tektonik yapıların sismik yansıma kayıtları üzerinde yorumlanmalarına örnekler. | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Bindirmeli tektonik yapıların sismik yansıma kayıtları üzerinde yorumlanmalarına örneklere devam. | Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |