Genel Bilgi
Kod | GZT104 |
Ad | Okuma ve Anlatım Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. DAMLA ELİF KINAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. DAMLA ELİF KINAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilere konuşucu/yazar, amaç ve hedef kitle gibi Edimbilimsel/bağlamsal değişkenleri ve metnin türüne özgü özellikleri gözeterek, iletilerini organize edebilme ve sözlü ya da yazılı kanallarla etkin biçimde aktarabilme becerisi kazandırmayı amaçlıyor. Bu doğrultuda, öğrencilerin çeşitli yazma teknikleriyle birlikte bütünlük, mantıksal tutarlılık (bağdaşıklık), bağlaşıklık, gibi evrensel metinsellik ölçütlerini içselleştirilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Yazılı ve sözlü aktarım becerilerinin iç içe ele alınacağı bu derste farklı günlük ve kurumsal sosyal ortamların gerektirdiği etkileşim örgüleriyle ilgili genel öngörü kazanılmasına dönük olarak, çeşitli metin örnekleri incelenecek ve üretilecektir. Ayrıca bu ders, sınıflandırma, karşılaştırma, kurgulama, neden-sonuç ilişkisi, betimleme , süreçsel aktarım, vb. gibi farklı yazma tekniklerini ve bunların yaşama geçirilmesine yönelik sınıf içi ve dışı uygulamaları içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Ders notu
Notlar
Yardımcı kaynak kitap
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sözlü ve yazılı iletişim kanallarıyla gerçekleşen iletişim süreçlerinin ayırt edici özelliklerini belirler. |
ÖÇ02 | Nezaket İlkeleri gibi sözlü iletişim tekniklerinin işleyişini kavramsal düzeyde tanımlar. |
ÖÇ03 | Dilin kullanıldığı farklı toplumsal bağlamlar içerisinde yerine getirdiği iletişimsel işlevleri tanımlar. |
ÖÇ04 | Amaç, hedef, kitle,iletişim ortamı vb. bağlamsal değişkenlere uygun olarak sözlü ve yazılı metinler üretir. |
ÖÇ05 | Betimleme, Sınıflandırma, Karşılaştırma, Neden-Sonuç ilişkisi vb. yazma tekniklerini amacına uygun olarak kullanarak sözlü ve yazılı metin üretir. |
ÖÇ06 | Yaratıcı Yazma tekniklerini kullanarak sözel görsel metin üretir. |
ÖÇ07 | Okuduğu düşünsel metinleri yorumlar ve üzerinde grup tartışmaları yapar. |
ÖÇ08 | Yapılan tartışmaları sözlü/yazılı kanallardan rapor eder. |
ÖÇ09 | Sözlü ve yazılı metinler üzerinde Tutarlılık , Bütünlük, Bağdaşıklık ilkelerini belirler. |
ÖÇ10 | Dinlediklerinden not tutma, okuduğunu özetleme gibi yeniden metin üretme stratejilerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş -Dil ve İletişim: Sözel, Sözdışı ve Söz üstü ögeler -Sözlü/Yazılı İletişim:Farklılıklar | Günlük yaşamdan iletişim örnekleri toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sözle ne yapıyoruz. Sözeylemler/Edimsöz -5 Temel Kategori I | Günlük yaşamdan iletişim örnekleri toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Sözle ne yapıyoruz. Sözeylemler/Edimsöz -5 Temel Kategori. II | Başka bir derste not alma ve sınıfa getirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Dinlerken Not Alma becerisi /notlardan metin üretme -Örnek paragraf analizi | Ödev: Örnek paragraf analizleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Konudan başlık oluşturma -Ön yazma teknikleri (listeleme, gruplama, diyagramlama..vb.) | Ödev: Örnek paragraf çatısı üretme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Paragraf çatısını oluşturma -Ana düşünce ve destekleyici düşünceler -Destekleyici türleri, | Ödev:Okuma: Dargörürlük-hoşgörürlük (Bertrand Russel) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Yazıda Bütünlük ,Mantıksal Tutarlılık (bağdaşıklık) (ve türleri) Biçimsel tutarlılık (bağlaşıklık) (ve türleri) | Ödev: Örnek paragraf üretme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ödev: Örnek paragraf üretme -Okuma parçası İncelikli İfadeler (Brown and Levinson) | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ara sınav | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Yazma Tekniği 1: Betimleyici -Incelikli ifadeler, Kibar olmak ya da olmamak | Ödev: Okuma: Sizi sağ beyniniz mi, sol beyniniz mi yönetiyor (David Heeger) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yazma Tekniği 2: Kıyaslamacı | Ödev: Okuma: Yazının Beden Dili | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Yazma Tekniği 3: Yaratıcı yazıma | Ödev: Okuma: Yazının Beden Dili | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Yazma Tekniği 4: Neden-Sonuç İlişkisi (NEDEN odaklı) | Ödev: Okuma: Sosyal Fobilerden S.O.S (A.Altındağ) Ödev: Örnek paragraf üretme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Portfolyo değerlendirmeleri | Ödev: Portfolyoların tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Portfolyo değerlendirmeleri (DEVAM) -Genel Tekrar | Genel değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |