Genel Bilgi
Kod | EBE618 |
Ad | Kanıta Dayalı Ebelik Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞULE GÖKYILDIZ SÜRÜCÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin, kanıta dayalı ebelik uygulamaları konusunda temel tanımlar, kanıt kaynakları, kanıt dereceleri ile ilgili bilgilere ulaşabilmesini ve bakıma yansıtmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, kanıta dayalı ebelik uygulamalarının geliştirilmesi için stratejiler ve modeller, kanıta dayalı uygulama için konu belirleme ve seçme, rehber geliştirme gruplarının özellikleri ve oluşturulması, kanıtın belirlenmesi ve değerlendirilmesi, kanıtın bir klinik uygulama rehberine aktarımı, rehberlerin yeniden gözden geçirilmesi ve güncellenmesi konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Cochrane veri tabanı Ebelik ve Kadın Sağlığı - Klinik Uygulama Rehberleri. Yazar(lar): Nell L. Tharpe, Cindy L. Farley, Robin G. Jordan Çeviri Editörü: Doç. Dr. Dilek Bilgiç, Prof. Dr. Şule Gökyıldız Sürücü, Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, Akademisyen Kitabevi, Adana, 2022.
Notlar
Ulusal ve uluslararası sürekli dergiler, üniversite kütüphanesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kanıta dayalı uygulamalar ve araştırmalarda kanıt düzeylerini bilir. |
ÖÇ02 | Kanıta dayalı ebelik uygulamalarının geliştirilmesi için stratejiler ve modelleri açıklar. |
ÖÇ03 | Kanıta dayalı veri tabanlarını kullanabilir. |
ÖÇ04 | Kadın sağlığı alanında kanıta dayalı uygulamaları bilir. |
ÖÇ05 | Prekonsepsiyonel dönemde, gebelik doğum ve postpartum dönemde kanıta dayalı uygulamaları bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri farklı disiplinlerden elde ettiği bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırmalarla geliştirir ve ebelik alanına yenilik getirebilecek özgün sonuçlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları, etik yaklaşımı ve mesleki felsefesi ile meslektaşları, sağlık ekibi ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak ya da bir ekip içinde toplumsal gelişime ve ebelik mesleğinin güçlenmesine katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları uygulamalarına yansıtır | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak ebelik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik mesleği ile ilişkili kavram, teori ve modeller geliştirebilecek bakış açısına sahiptir, alanına yenilik getiren düşünce, yöntem tasarım ve uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayabilir | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma yöntemleri konusunda üst düzey bilgiye sahiptir ve bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün araştırma ve projelerden elde ettiği sonuçları ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bilimsel dergilerde yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ihtiyaçlarını analiz ederek, yenilikçi yaklaşımları benimseyerek, doğru bilgiye kolay ve hızlı ulaşarak alana özgü politikalar geliştirilmesine öncülük eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Liderlik becerileri gelişmiştir, ebelik alanı ve ilişkili disiplinler arası sorunların çözümü için sorumluluk alır, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak liderlik eder. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretim yöntem ve tekniklerini konusundaki bilgilerini kullanarak alanı ile ilgili konularda eğitim programı oluşturabilir, eğitim yapar ve sonuçlarını değerlendirir | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Dersin tanımı ve literatür tarama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
2 | Kanıta dayalı ebelik uygulamalarının geliştirilmesi için strateji ve modeller | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Kanıta dayalı ebelik uygulamalarının geliştirilmesi için stratejiler ve modeller-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kanıta dayalı uygulama için konu seçebilme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Kanıta dayalı uygulama için konu seçebilme-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
6 | Rehber geliştirme gruplarının özellikleri açıklayabilme ve grup oluşturabilme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Kanıtı toplayabilme ve değerlendirebilme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kanıtı toplayabilme ve değerlendirebilme-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Kanıtı bir klinik uygulama rehberine aktarabilme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
11 | Kanıtı bir klinik uygulama rehberine aktarabilme-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
12 | Rehberleri yeniden gözden geçirilebilme ve güncelleyebilme-1 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Rehberleri yeniden gözden geçirilebilme ve güncelleyebilme-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Rehberleri yeniden gözden geçirilebilme ve güncelleyebilme-3 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
15 | Rehberleri yeniden gözden geçirilebilme ve güncelleyebilme-4 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |