GZT201 Kitle İletişim Kuramları I

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT201
Ad Kitle İletişim Kuramları I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Derste öğrencilerin iletişim ve medya çalışmaları alanını şekillendiren temel kuramlarla tanıştırılması, bu kuramların tarihsel çerçeveleri bağlamında anlaşılması, medya ve toplum ilişkisini bağlantısının aktarılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

İletişim ve medya çalışmaları alanında geliştirilen yaklaşım, kuram ve modelleri genel sosyal teoriyle ilişkisi içinde ele almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Burak Özçetin, Kitle İletişim Kuramları - Kavramlar, Okullar, Modeller, İletişim Yayınları. Erol Mutlu, İletişim Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları. Ernest Watson Burgess, Robert Ezra Park, Şehir Kent Ortamındaki İnsan Davranışlarının Araştırılması Üzerine Öneriler, Heretik Yayınları. Walter Lippmann, Kamuoyu, Kabalcı Yayınları. Cem Yaşın (Ed.), Gündem Belirleme Kuram ve Araştırmaları, Yargı Yayınevi.

Notlar

İletişim Ansiklopedisi: http://yenimedya.info/.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 iletişim ve medya çalışmalarına ilişkin kavramları tanımlar.
ÖÇ02 Kitle toplumu ve kitle kültürü yaklaşımının medya kavrayışını açıklar.
ÖÇ03 Kitle iletişim araçlarına yönelik yapılmış araştırmalar konusunda bilgi edinir.
ÖÇ04 Kitle iletişim alanındaki temel kuramsal yaklaşımları tartışır.
ÖÇ05 Modernleşme kuramı açısından medyayı değerlendirir.
ÖÇ06 Kültürel emperyalizm ve medya emperyalizmi tezlerini açıklar
ÖÇ07 Propaganda modelinin temel özelliklerini ve temsilcilerini ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, dersin tanıtımı Kaynakların tanıtılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Teori nedir,araştırma ve kuramın karşılıklılığı, kuramların işlevleri, neden teoriyi inceliyoruz Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Teorinin tarihsel gelişimi Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Normatif teoriler Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Kaynak teoriler 1 Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Kaynak teoriler 2 Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Mesaj teorileri 1 Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 mesaj teorileri Kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 İzleyici kuramları 1 Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 İzleyici kuramları 2 Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 İletişim teorilerini gelişimi Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Medya ve toplumsal cinsiyet teorileri Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Uluslararası iletişim teorileri Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Araçsalcı yaklaşımlar Kaynakların okunması, tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.02.2025 12:31