GZT203 Haber Toplama ve Yazma Teknikleri I

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT203
Ad Haber Toplama ve Yazma Teknikleri I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste katılımcılara, habercilik alanına ilişkin temel bilgilerin öğretilmesi ve habercilik pratiklerine dair mesleki becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Dersin içeriğini habere yönelik kavramsal ve kuramsal yaklaşımlar ışığında haber üretiminin temel aşamaları olan haber toplama ve yazma süreçlerine dair teorik bilgiler ve uygulamalar oluşturmaktadır. Bu kapsamda haber değeri araştırmaları ile belirlenen başlıca haber değeri ölçütleri , haber türleri, haber konusu seçimi ve araştırma süreci, haber kaynakları, haberci-kaynak ilişkisi, olay yerinde çalışma gibi teorik konular anlatılmakta, habercilik pratikleri ise ders sürecinde simüle edilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Haber Nasıl Okunur?, Kemal Aslan, Anahtar Kitaplar Yayınevi, 2004. M.Ayşe İnal, Haberi Okumak, Temuçin Yayınları, 1996.Temel Gazetecilik, Oya Tokgöz, Ankara: İmge Kitabevi, 2000. Korkmaz Alemdar & Ruhdan Uzun, Herkes için gazetecilik, Ankara:Siyasal Kitabevi, 2019.

Notlar

Gazete, dergi ve internet haberleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Haber ve haber değeri kavramlarını tanımlar.
ÖÇ02 Haber değeri ölçütlerini sıralar.
ÖÇ03 Rutin ve özel haberin üretim sürecini kavrar
ÖÇ04 Haberi oluşturacak verilere ulaşma ve araştırma tekniklerini kavrar.
ÖÇ05 Farklı haber türlerine özgü veri toplama süreçlerini açıklar
ÖÇ06 Haber kaynağının önemini ve haber kaynaklarıyla doğru ve sağlıklı iletişim kurmanın önemini kavrar.
ÖÇ07 Haber kaynaklarını ve haberci-kaynak ilişkisi ile ilgili kuralları sıralar.
ÖÇ08 Haber toplama sürecinde soru hazırlama ve soru sorma becerisi kazanır
ÖÇ09 Haberin yapısal unsurlarını kavrar
ÖÇ10 Haber yazımının temel kurallarını ve haber yazma tekniklerini sıralar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders akışı, okuma listesi ve dersin gereklilikleri hakkında bilgilendirme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Haber ve haberle ilişkili kavramlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Habere yönelik farklı bakış açıları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Haber türleri; Planlı Faaliyetler, Olay Haberleri ve Sıcak Gelişmelerde veri toplama yöntemleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Haber Kaynağı ve Haber Kaynağı Türleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Soru Hazırlama ve Soru Sorma Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
7 Haber bölümleri. Başlık, giriş, gövde Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Haber Dili ve Haber Yazımına İlişkin Kurallar ve Teknikler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Haber Yazma Çalışması Örnek Haber Önerisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
11 Basın Bülteni/Basın Açıklaması vb. metinleri habere dönüştürme çalışması Örnek Metin Önerisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
12 Özel habere özgü kurallar ve özel haber üretim pratikleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Edebi Gazetecilik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
14 Röportaj ve Söyleşi ( Kullanılan Teknikler ve Farklılıklarıyla) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Haber Yazma Çalışması 2 Haber Önerisi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.06.2024 07:50