GZS213 Göstergebilim

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS213
Ad Göstergebilim
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr.Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr.Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, göstergebilimin tarihsel süreci içerisindeki evriminin değerlendirilmesi, göstergebilim ile diğer sosyal bilim disiplinleri arasındaki bağlantının kurulması, farklı alanlardaki göstergebilimsel uygulamaların tartışılabilmesi, göstergebilime yön veren kuramcıların yaklaşımlarının farklılıklarının ve onların çözümleme yöntemlerinin kavranması, göstergebilim teorisyenlerinin teorilerinin ve yöntemlerinin analiz edilmesi, kültürel göstergelerin ve metinlerin eleştirel bakış açısıyla değerlendirilmesi, analiz edilmesi ve yorumlanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Dilbilim ve göstergebilimin temel kavramlarını ele alarak göstergebilim-iletişim ilişkisini, gösterge türlerini irdelemek, çağcıl göstergebilimciler ve göstergebilim kuramlarını tartışmak ve tüm bu incelemeler doğrultusunda öğrencinin çevresindeki göstergeleri açımlayarak doğru iletişim kurmasını kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Erkman-Akerson, F. (2005). Göstergebilime Giriş. Bilge Kültür Sanat. Guiraud, P. (2011). Semiology. Routledge. Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel Serüven. Çev: Mehmet Rifat, Sema Rifat. Yapı Kredi Yayınları. Barthes, R. (1968). Elements of semiology (Vol. 4). Macmillan.

Notlar

Çevrimiçi Kaynaklar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Göstergebilim ile diğer sosyal bilim disiplinleri arasındaki bağlantıyı kavrar.
ÖÇ02 Göstergebilimin tarihsel süreci içerisindeki evrimini değerlendirir.
ÖÇ03 Farklı alanlardaki göstergebilimsel uygulamaları tartışabilme becerisine sahiptir.
ÖÇ04 Göstergebilime yön veren kuramcıların yaklaşımlarının farklılıklarını ve onların çözümleme yöntemlerini kavrar.
ÖÇ05 Göstergebilim teorisyenlerinin teorilerini ve yöntemlerini analiz eder.
ÖÇ06 Kültürel göstergeleri, toplumsal göstergeleri kuramsal yaklaşımlardan yola çıkarak edindiği ön bilgiler çerçevesinde yorumlayarak temel karşıtlıklar çerçevesinde metinleri eleştirel bakış açısıyla değerlendirir.
ÖÇ07 Göstergebilim kuramları ışığında yazılı metinleri analiz eder.
ÖÇ08 Simge, resim ve görselleri göstergebilim perspektifinden yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanımı Ön hazırlık gerekmiyor Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Göstergebilim disiplini Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Dilin yapısı, dili oluşturan öğeler. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Anlama süreçleri; yazma ve anlam oluşturma iletişim süreci Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Göstergebilim kurucusu olarak Ferdinand de Saussure'ün ilkeleri, kavramları ve terimleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Saussure kavramlar ve gösterge döngüsü; özellikler ve dildeki yeri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Amerika'da göstergebilim : C.S. Peirce Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 20 yy da Göstergebilim: Fransa Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Roland Barthes ve ilkeleri kavramlar ve terimler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 21.yy da göstergebilim: Umberto Eco Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Metin çözümlemeleri ve örnek göstergebilim çözümlemeleri; görsel ve metinsel I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Metin çözümlemeleri örnek göstergebilim çözümlemeleri; görsel ve metinsel II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Metin ve görsel çözümlemeler: tv de göstergebilimsel yaklaşımlar: kamera açıları,haber fotoğrafçılığı ve göstergebilim I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Metin ve görsel çözümlemeler: tv de göstergebilimsel yaklaşımlar: kamera açıları,haber fotoğrafçılığı ve göstergebilim II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.07.2024 02:01