Genel Bilgi
Kod | GZS213 |
Ad | Göstergebilim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Kenan ATEŞGÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, göstergebilimin tarihsel süreci içerisindeki evriminin değerlendirilmesi, göstergebilim ile diğer sosyal bilim disiplinleri arasındaki bağlantının kurulması, farklı alanlardaki göstergebilimsel uygulamaların tartışılabilmesi, göstergebilime yön veren kuramcıların yaklaşımlarının farklılıklarının ve onların çözümleme yöntemlerinin kavranması, göstergebilim teorisyenlerinin teorilerinin ve yöntemlerinin analiz edilmesi, kültürel göstergelerin ve metinlerin eleştirel bakış açısıyla değerlendirilmesi, analiz edilmesi ve yorumlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Dilbilim ve göstergebilimin temel kavramlarını ele alarak göstergebilim-iletişim ilişkisini, gösterge türlerini irdelemek, çağcıl göstergebilimciler ve göstergebilim kuramlarını tartışmak ve tüm bu incelemeler doğrultusunda öğrencinin çevresindeki göstergeleri açımlayarak doğru iletişim kurmasını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Erkman-Akerson, F. (2005). Göstergebilime Giriş. Bilge Kültür Sanat. Guiraud, P. (2011). Semiology. Routledge. Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel Serüven. Çev: Mehmet Rifat, Sema Rifat. Yapı Kredi Yayınları. Barthes, R. (1968). Elements of semiology (Vol. 4). Macmillan.
Notlar
Çevrimiçi Kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Göstergebilim ile diğer sosyal bilim disiplinleri arasındaki bağlantıyı açıklar. |
ÖÇ02 | Göstergebilimin tarihsel süreci içerisindeki evrimini sıralar. |
ÖÇ03 | Farklı alanlardaki göstergebilimsel uygulamaları ayırt eder. |
ÖÇ04 | Göstergebilime yön veren kuramcıların yaklaşımlarının farklılıklarını ve onların çözümleme yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Göstergebilim teorisyenlerinin teorilerini ve yöntemlerini uygular. |
ÖÇ06 | Kültürel göstergeleri, toplumsal göstergeleri kuramsal yaklaşımlardan yola çıkarak edindiği ön bilgiler çerçevesinde yorumlayarak temel karşıtlıklar çerçevesinde metinleri eleştirel bakış açısıyla inceler. |
ÖÇ07 | Göstergebilim kuramları ışığında yazılı metinleri tartışır. |
ÖÇ08 | Simge, resim ve görselleri göstergebilim perspektifinden eleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı | Ön hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Göstergebilim disiplini | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Dilin yapısı, dili oluşturan öğeler. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Anlama süreçleri; yazma ve anlam oluşturma iletişim süreci | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Göstergebilim kurucusu olarak Ferdinand de Saussure'ün ilkeleri, kavramları ve terimleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Saussure kavramlar ve gösterge döngüsü; özellikler ve dildeki yeri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Amerika'da göstergebilim : C.S. Peirce | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | 20 yy da Göstergebilim: Fransa | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Roland Barthes ve ilkeleri kavramlar ve terimler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | 21.yy da göstergebilim: Umberto Eco | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Metin çözümlemeleri ve örnek göstergebilim çözümlemeleri; görsel ve metinsel I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Metin çözümlemeleri örnek göstergebilim çözümlemeleri; görsel ve metinsel II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Metin ve görsel çözümlemeler: tv de göstergebilimsel yaklaşımlar: kamera açıları,haber fotoğrafçılığı ve göstergebilim I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Metin ve görsel çözümlemeler: tv de göstergebilimsel yaklaşımlar: kamera açıları,haber fotoğrafçılığı ve göstergebilim II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |