GZT202 Kitle İletişim Kuramları II

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT202
Ad Kitle İletişim Kuramları II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Derste ele alınan yaklaşım ve kuramların temel kavram ve savları ortaya konulurken, söz konusu kuramların üretildiği tarihsel, kültürel ve entelektüel bağlamlar da belirginleştirilmeye çalışılacaktır. Bu sayede ders, iletişim ve medya çalışmaları alanında geliştirilen yaklaşım ve kuramların sunduğu açılım ve kısıtlamalar konusunda öğrenicilere bilgi vermeyi amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Eleştirel Teori/Frankfurt Okulu, eleştirel ekonomi politik yaklaşım, göstergebilim, kültürel çalışmalar geleneği, feminist yaklaşımlar, yeni medyayı ve postmodernizm-medya ilişkisini konu alan yaklaşımlar ele alınacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Burak Özçetin, Kitle İletişim Kuramları - Kavramlar, Okullar, Modeller, İletişim Yayınları. Erol Mutlu, İletişim Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları. Beybin Kejanlıoğlu, Frankfurt Okulu'nun Eleştirel Bir Uğrağı: İletişim ve Medya, Bilim ve Sanat Yayınları. Graeme Turner, İngiliz Kültürel Çalışmaları, Heretik Yayınları.

Notlar

İletişim Ansiklopedisi: http://yenimedya.info/.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eleştirinin ne olduğu ve neye yönelik olduğunu kavrar.
ÖÇ02 Toplumsal eleştirinin tarihsel ve düşünsel kökenlerini ayırt eder.
ÖÇ03 Medya eleştirisini toplumsal eleştiri çerçevesinde değerlendirir.
ÖÇ04 Eleştirel düşünce ile geleneksel eleştiriyi karşılaştırır.
ÖÇ05 Geleneksel eleştiri ile eleştirel düşüncenin bilgibilimsel farkını açıklar.
ÖÇ06 Eleştirel kuramların tarihsel ve düşünsel kökenlerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş ve ders tanıtımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Frankfurt Okulu (Theodor W. Adorno ve Max Horkheimer) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Frankfurt Okulu II (Herbert Marcuse ve Walter Benjamin) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Frankfurt Okulu III (Leo Lowenthal ve Jürgen Habermas) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Ekonomi Politik Yaklaşım I (İngiltere: Peter Golding, Graham Murdock, Nicholas Garnham) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Ekonomi Politik Yaklaşım II (Kuzey Amerika: Robert McChesney, Vincent Mosco, Dan Schiller) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Göstergebilim (Roland Barthes, Umberto Eco) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Kaynakları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kültürel Çalışmalar I (Kodlama kodaçım modeli, Stuart Hall) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Kültürel Çalışmalar II (İzleyici Araştırmaları, David Morley ve John Fiske) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Feminist medya çalışmaları-I (liberal, sosyalist ve radikal feminizmin medya yaklaşımları) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Feminist medya çalışmaları-II (Angela McRobbie, Ien Ang, Janice Radway, Laura Mulvey) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Yeni medyayı ve postmodernizm-medya ilişkisini konu alan yaklaşımlar-I (Jean Baudrillard) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Yeni medyayı ve postmodernizm-medya ilişkisini konu alan yaklaşımlar-II (Paul Virilio ve Manuel Castells) Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Değerlendirme Kaynakları okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynakları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynakları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.02.2025 12:39