Genel Bilgi
Kod | GZT202 |
Ad | Kitle İletişim Kuramları II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Derste ele alınan yaklaşım ve kuramların temel kavram ve savları ortaya konulurken, söz konusu kuramların üretildiği tarihsel, kültürel ve entelektüel bağlamlar da belirginleştirilmeye çalışılacaktır. Bu sayede ders, iletişim ve medya çalışmaları alanında geliştirilen yaklaşım ve kuramların sunduğu açılım ve kısıtlamalar konusunda öğrenicilere bilgi vermeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Eleştirel Teori/Frankfurt Okulu, eleştirel ekonomi politik yaklaşım, göstergebilim, kültürel çalışmalar geleneği, feminist yaklaşımlar, yeni medyayı ve postmodernizm-medya ilişkisini konu alan yaklaşımlar ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Burak Özçetin, Kitle İletişim Kuramları - Kavramlar, Okullar, Modeller, İletişim Yayınları. Erol Mutlu, İletişim Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları. Beybin Kejanlıoğlu, Frankfurt Okulu'nun Eleştirel Bir Uğrağı: İletişim ve Medya, Bilim ve Sanat Yayınları. Graeme Turner, İngiliz Kültürel Çalışmaları, Heretik Yayınları.
Notlar
İletişim Ansiklopedisi: http://yenimedya.info/.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eleştirinin ne olduğu ve neye yönelik olduğunu kavrar. |
ÖÇ02 | Toplumsal eleştirinin tarihsel ve düşünsel kökenlerini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Medya eleştirisini toplumsal eleştiri çerçevesinde değerlendirir. |
ÖÇ04 | Eleştirel düşünce ile geleneksel eleştiriyi karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Geleneksel eleştiri ile eleştirel düşüncenin bilgibilimsel farkını açıklar. |
ÖÇ06 | Eleştirel kuramların tarihsel ve düşünsel kökenlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve ders tanıtımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Frankfurt Okulu (Theodor W. Adorno ve Max Horkheimer) | Kaynakları okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Frankfurt Okulu II (Herbert Marcuse ve Walter Benjamin) | Kaynakları okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Frankfurt Okulu III (Leo Lowenthal ve Jürgen Habermas) | Kaynakları okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Ekonomi Politik Yaklaşım I (İngiltere: Peter Golding, Graham Murdock, Nicholas Garnham) | Kaynakları okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Ekonomi Politik Yaklaşım II (Kuzey Amerika: Robert McChesney, Vincent Mosco, Dan Schiller) | Kaynakları okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Göstergebilim (Roland Barthes, Umberto Eco) | Kaynakları okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kültürel Çalışmalar I (Kodlama kodaçım modeli, Stuart Hall) | Kaynakları okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Kültürel Çalışmalar II (İzleyici Araştırmaları, David Morley ve John Fiske) | Kaynakları okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Feminist medya çalışmaları-I (liberal, sosyalist ve radikal feminizmin medya yaklaşımları) | Kaynakları okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Feminist medya çalışmaları-II (Angela McRobbie, Ien Ang, Janice Radway, Laura Mulvey) | Kaynakları okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Yeni medyayı ve postmodernizm-medya ilişkisini konu alan yaklaşımlar-I (Jean Baudrillard) | Kaynakları okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Yeni medyayı ve postmodernizm-medya ilişkisini konu alan yaklaşımlar-II (Paul Virilio ve Manuel Castells) | Kaynakları okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Değerlendirme | Kaynakları okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |