GZS321 Söyleşi ve Röportaj Teknikleri

4 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS321
Ad Söyleşi ve Röportaj Teknikleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi GÜLCENNET ÖZTÜRK ÇELEBİ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Haberin en önemli uygulama alanları arasında yer alan söyleşi ve röportajın tüm yönleriyle aktarılmasının amaçlandığı derste, her iki türün de tarihsel gelişiminin yanı sıra uygulamalı örneklerinin aktartılması hedeflenmektedir. Televizyondan internete, bütün haber mecralarına uygun söyleşi ve röportaj yazımı konusunda teorinin pratiğe dökülmesiyle, öğrencinin mesleğin gereği olan bu yazım alanında uygulama yapması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders, söyleşi ve röportaja dair tüm kavram, yöntem ve uygulamaları kapsamaktadır. Farklı mecralara yönelik röportaj ve söyleşi hazırlama uygulamalarının gerçekleştirileceği derste, röportajın edebiyatla bağlantısı da aktarılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Girgin, A. (2007). Söyleşi mi Röportaj mı?, İstanbul: Der Yayınları. Aslan K (2005) Soru Nasıl Sorulur?, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul.

Notlar

Basında yer alan röportaj örnekleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Söyleşi ve röportaj arasındaki farklara dair bilgi edinir.
ÖÇ02 Farklı haber mecralarına uygun söyleşi ve röportaj hazırlar.
ÖÇ03 Röportaj yazımında giriş tekniklerine dair bilgi edinir ve öğrendiklerini uygular
ÖÇ04 Söyleşi ve röportajda sorulabilecek uygun soruları belirler
ÖÇ05 Röportajın edebiyatla olan bağlantısını kavrar ve öğrendiklerini uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders akışı, okuma listesi ve genel bilgilendirme Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Söyleşi ve röportaj arasındaki farklar Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Söyleşi ve röportaj türleri Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Söyleşi ve röportajın tarihsel gelişimi Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Yaşar Kemal’in röportaj örnekleri Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Söyleşi ve röportajda giriş yazma teknikleri Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Soru sorma teknikleri Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dijital medyaya uygun röportaj hazırlama Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
10 Televizyonda söyleşi ve röportaj Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
11 Gazete ve Dergiye uygun Röportaj hazırlama Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
12 Güncel konularda Röportaj yazma çalışması Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
13 Röportaj ödevi sunumları 1 Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Röportaj ödevi sunumları 2 Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Röportaj ödevi sunumları 3 Önerilen kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.09.2024 10:57