GZS311 TELEVİZYON HABERCİLİĞİ

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS311
Ad TELEVİZYON HABERCİLİĞİ
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Serkan BULUT
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Serkan BULUT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilerin televizyonda haber üretim sürecinin tüm aşamaları hakkında bilgi sahibi olmaları ve televizyon haberi yazabilmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders haber, haber değeri kriterleri, televizyon haberciliğinde görüntü kaynakları, haber toplama yöntemleri ve televizyon haberinin yazımına yönelik yöntem ve süreçleri içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul gerekmemektedir.

Kaynaklar

Mustafa, Ş. (1999). Televizyon Haberciliği. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları. Kars, N. (2010). Haberin tarihi, kuramları, söylemi ve radyo-televizyon haberciliği. İstanbul: Derin Yayınları. IŞIKLAR, H. C. (2014). Profesyonel TV haberciliği. Ankara: Nobel Yayınları. Şeker, M. (2007). Televizyon haberciliğinde küresel format ve haberciliğe etkileri. Selçuk İletişim, 4(4), 36-44. ALPASLAN, B. A. Televizyon Üzerine. Uluslararası Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli Dergisi, 4(1), 206-210.

Notlar

Ders içeriğine uygun literatür, makaleler, dergiler, gazeteler, online kaynaklar ve araştırma raporları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Haber ve televizyon haberciliği ile ilişkili kavramları açıklar.
ÖÇ02 Televizyon haberlerindeki temel haber değeri kriterlerini sıralar.
ÖÇ03 Bir olayla ilgili bilgiyi, görüntüyü ve metni, televizyon haberi olarak tasarlar.
ÖÇ04 Ana ve ara haberlerin nasıl hazırlandığına dair yöntemleri eleştirir.
ÖÇ05 Televizyonda haber üretim sürecindeki olası sorunları kendi ifadeleri ile belirtir.
ÖÇ06 Sahaya çıktığında, karşılaştığı gelişmelerin hangilerinin televizyon haberi olarak işlenebileceğini ayırt eder.
ÖÇ07 TV haberini diğer tür haberlerden ayırt eder.
ÖÇ08 TV muhabirliğinin gerekliliklerini hatırlar.
ÖÇ09 TV haber türlerini açıklar.
ÖÇ10 TV program türlerini listeler.
ÖÇ11 Görüntü kaynaklarını açıklar.
ÖÇ12 Haber toplama yöntemlerini hatırlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Oryantasyon ve Giriş Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Haber ve haber değeri kavramı Haber değerleri ile ilgili materyallerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Beyin Fırtınası
3 Habere liberal ve eleştirel yaklaşımlar Liberalizm ve eleştirel teori ile ilgili ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Televizyon için haber seçimi TV haberciliği ile ilgili makaleleri incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Televizyon için haber toplama teknikleri Haber toplama teknikleri ile araştırma yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
6 Televizyonda haber dili Ders materyallerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Televizyon haberine özgü kurallar ve TV haberinin temel ögeleri Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınav Tüm ders materyallerinin okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Televizyon haberi yazmaya giriş TV haberi yazma ile ilgili kaynakların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Örnek TV haberi incelemeleri Örnek haber metinlerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
11 Televizyon haberi yazma uygulamaları Örnek TV haberlerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
12 Televizyon haberi tasarlama çalışması Örnek TV haberlerinin analiz edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay
13 Televizyon Haberi: Kaynak belirleme Örnek TV haber metinlerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Televizyon Haberi: Görüşme ve sormaca teknikleri Ders materyallerinin ilgili temalara göre okunması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
15 Televizyon Haberi: Proje haber sunumları Sunum için hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.02.2025 10:27