GZS330 Dijital Çağda Haber Okuryazarlığı

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS330
Ad Dijital Çağda Haber Okuryazarlığı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEVDA ÜNAL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Ders kapsamında katılımcıların dijital ortamda haber okuryazarlığı hakkında bilgi sahibi olması, dijital ortamda dolaşıma giren haberin güvenilirliğini denetlemesi, haberde bilgi-yorum ayrımını yapabilmesi, haber doğrulama yöntem ve araçlarını kullanması, haberde gazetecilik prensipleri ve etik ilkelerine uygunluğu sorgulamayı öğrenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste haber okuryazarlığı, dijital ortamda üretilen ve dolaşıma sokulan habere eleştirel bir şekilde yaklaşarak haber doğrulama araç ve yöntemlerinin doğrulama sürecinde kullanılması kapsamında ele alınmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Erdoğan, E., Uyan-Semerci, P. Eyolcu-Kafalı, B. Ve Çaytaş, Ş. (2022). İnfodemi ve Bilgi Düzensizlikleri Kavramlar, Nedenler ve Çözümler. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.Çağlar, Ş. (Ed.) (2013). Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğin Uzmanlık Alanları. Konya: Literatürk Academia

Notlar

Çevrimiçi kaynaklar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dijital ortamda haber okuryazarlığı hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Dijital ortamda dolaşıma giren haberin güvenilirliğini denetler.
ÖÇ03 Haberin bilgi ya da yoruma dayalı olduğunun ayrımına varır.
ÖÇ04 Eleştirel düşünme yetisini geliştiririr.
ÖÇ05 Türkiye ve dünyadaki haber doğrulama platformları hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ06 Haber doğrulama yöntemlerini bilir.
ÖÇ07 Haber doğrulama araçlarını etkin bir şekilde kullanır.
ÖÇ08 Haberde gazetecilik prensipleri ve etik ilkelerine uygunluğu sorgular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders akışı, işleniş tarzı, değerlendirme yöntemi ve kaynaklar hakkında bilgi. İlgili kaynakların paylaşılması, örnek paylaşımı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Haber Okuryazarlığını Anlamak Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Haber Okuryazarlığı Prensipleri Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Haberin nasıl bir değişim geçirdiğini sorgulama Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 İnternete ilişkin Türkiye’deki mevzuat Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 İnfodemi Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Bilgi Düzensizliği ve Türleri: Mezenformasyon, Dezenformasyon ve Malenformasyon Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dijital çağda haber doğrulama Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Dünyada ve Türkiye’deki Haber Doğrulama Platformları Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Habere konu bilgiyi ayırt etme (gerçek, görüş ya da iddia) I Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Habere konu bilgiyi ayırt etme (gerçek, görüş ya da iddia) II Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Haber Doğrulama Örnek Uygulama I Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Haber Doğrulama Örnek Uygulama II Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Haber analiz: Örnek Uygulama Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.06.2024 06:38