GZS320 MEDYA VE TOPLUMSAL HAREKETLER

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS320
Ad MEDYA VE TOPLUMSAL HAREKETLER
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Serkan BULUT
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Arş.Gör.Dr. Özgür ADAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğrencilerin toplumda cinsiyet, etnik köken, sınıf gibi başlıklar temelinde ortaya çıkan toplumsal hareketleri ve bunların medyada sunulma biçimlerini analiz etmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında toplumsal hareket teorileri, hareketlerin nedenleri ve yeni toplumsal hareketlerin ortaya çıkışının temelleri, kavramsal ve kuramsal olarak incelenecek, medya ortamlarının da toplumsal hareketlere yön vermede nasıl aktif kullanıldığı, medya söylemlerinin hareketlerin seyri üzerinde ne gibi etkileri olduğu irdelenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Yanıkkaya, B., & Çoban, B. (2014). Kendi medyanı yarat; Alternatif medya, kavramlar, tartışmalar, örnekler. İstanbul: Kalkedon Yayınları. Çetinkaya, Y. D. (2015). Toplumsal Hareketler: Tarih, Teori ve Deneyim [Social Movements: History, Theory and Experience]. İstanbul: İletişim Yayınları. Işık, G. (Ed.). (2011). Toplumsal hareketler: Politikadan edebiyata, sanattan sinemaya, medyadan toplumsal algıya teorik ve pratik analizler ve yansımalar. Nobel Akademik Yayıncılık. Çoban, B. (2011). Toplumsal hareketler ve yeni alternatif\radikal medyalar. Yeditepe Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 14, 1-14. Demiroğlu, E. T. (2014). Yeni toplumsal hareketler: bir literatür taraması. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 2(1), 133-144. Babacan, M. E. (2014). Sosyal medya sonrası yeni toplumsal hareketler. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 135-160.

Notlar

Ders içeriğine uygun literatür, makaleler, dergiler, gazeteler, online kaynaklar ve araştırma raporları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Toplumsal hareket türleri listeler.
ÖÇ02 Toplumsal hareket kuramlarını ve kuramcılarını açıklar.
ÖÇ03 İnsan hak ve özgürlükleri temelinde kimlik ile ilgili toplumsal bakış açılarını kendi düşünceleri ile ifade edebilir.
ÖÇ04 Medyanın toplumsal kimlikleri nasıl şekillendirdiğini ve onlar üzerindeki etkilerini analiz eder.
ÖÇ05 Yeni toplumsal hareket biçimlerinin ortaya çıkış nedenlerini ve toplum üzerinde nasıl bir değişim oluşturduklarını açıklar.
ÖÇ06 Çevre sorunları ve medyanın bu konuya yaklaşımını eleştirir.
ÖÇ07 Uluslararası göçün nedenlerini ve bu göç hareketlerini toplumsal bağlamdaki etkilerini analiz eder.
ÖÇ08 Toplumsal hareketler esnasında haber tasarımı yapabilir.
ÖÇ09 Sivil toplum örgütlerinin medya söylemini analiz eder.
ÖÇ10 Medya için STK'ların etkinlikleri kapsamında içerik tasarlar.
ÖÇ11 Dezavantajlı grupları ve kimlikleri ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Toplumsal hareket nedir, sorusundan hareketle toplumsal harekete kaynak teşkil eden teorilerin tanıtılması Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Toplumsal değişme ve Toplumsal değişme kuramları Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Modernite ve Modernleşme Ders materyallerinin ve ilgili yayınların incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Beyin Fırtınası
4 Küreselleşme ve Küreselleşmenin Etkileri Medyada küreselleşme örneğini içeren bir haber belirlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
5 Toplumsal Hareket ve Toplumsal Hareket Kuramları Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Toplumsal Hareketlerde Yaşanan Dönüşüm ve Yeni Toplumsal Hareketler Yeni toplumsal hareket konulu bir haber metni analiz edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
7 Toplumsal Hareket ve Medya arasındaki bağımlılık ilişkisinin anlatımı Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Materyalleringenel tekrarının yapılması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Feminist Hareketler Bir feminist hareket örneği çalışması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
10 Uluslararası Göç ve Toplumsal Hareketler Ayrımcı dil ile yazılmış göç haberi araştırması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
11 Çevrecilik ve Çevre Hareketleri Çevre haberlerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
12 Farklı medya araçları ve toplumsal hareket ilişkilerini örneklerle analiz etme Örnek haber çalışmalarının derlenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Sivil Toplum Örgütleri Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Yeni İletişim Teknolojileri ve Yeni Toplumsal Hareketler Ders materyallerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemeler Toplumsal hareket içerikli haberlerin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders materyallerinin okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders materyallerinin okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.02.2025 02:58