Genel Bilgi
Kod | GZS320 |
Ad | MEDYA VE TOPLUMSAL HAREKETLER |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Serkan BULUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin toplumda cinsiyet, etnik köken, sınıf gibi başlıklar temelinde ortaya çıkan toplumsal hareketleri ve bunların medyada sunulma biçimlerini analiz etmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında toplumsal hareket teorileri, hareketlerin nedenleri ve yeni toplumsal hareketlerin ortaya çıkışının temelleri, kavramsal ve kuramsal olarak incelenecek, medya ortamlarının da toplumsal hareketlere yön vermede nasıl aktif kullanıldığı, medya söylemlerinin hareketlerin seyri üzerinde ne gibi etkileri olduğu irdelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Yanıkkaya, B., & Çoban, B. (2014). Kendi medyanı yarat; Alternatif medya, kavramlar, tartışmalar, örnekler. İstanbul: Kalkedon Yayınları. Çetinkaya, Y. D. (2015). Toplumsal Hareketler: Tarih, Teori ve Deneyim [Social Movements: History, Theory and Experience]. İstanbul: İletişim Yayınları. Işık, G. (Ed.). (2011). Toplumsal hareketler: Politikadan edebiyata, sanattan sinemaya, medyadan toplumsal algıya teorik ve pratik analizler ve yansımalar. Nobel Akademik Yayıncılık. Çoban, B. (2011). Toplumsal hareketler ve yeni alternatif\radikal medyalar. Yeditepe Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 14, 1-14. Demiroğlu, E. T. (2014). Yeni toplumsal hareketler: bir literatür taraması. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 2(1), 133-144. Babacan, M. E. (2014). Sosyal medya sonrası yeni toplumsal hareketler. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 135-160.
Notlar
Ders içeriğine uygun literatür, makaleler, dergiler, gazeteler, online kaynaklar ve araştırma raporları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumsal hareket türleri listeler. |
ÖÇ02 | Toplumsal hareket kuramlarını ve kuramcılarını açıklar. |
ÖÇ03 | İnsan hak ve özgürlükleri temelinde kimlik ile ilgili toplumsal bakış açılarını kendi düşünceleri ile ifade edebilir. |
ÖÇ04 | Medyanın toplumsal kimlikleri nasıl şekillendirdiğini ve onlar üzerindeki etkilerini analiz eder. |
ÖÇ05 | Yeni toplumsal hareket biçimlerinin ortaya çıkış nedenlerini ve toplum üzerinde nasıl bir değişim oluşturduklarını açıklar. |
ÖÇ06 | Çevre sorunları ve medyanın bu konuya yaklaşımını eleştirir. |
ÖÇ07 | Uluslararası göçün nedenlerini ve bu göç hareketlerini toplumsal bağlamdaki etkilerini analiz eder. |
ÖÇ08 | Toplumsal hareketler esnasında haber tasarımı yapabilir. |
ÖÇ09 | Sivil toplum örgütlerinin medya söylemini analiz eder. |
ÖÇ10 | Medya için STK'ların etkinlikleri kapsamında içerik tasarlar. |
ÖÇ11 | Dezavantajlı grupları ve kimlikleri ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toplumsal hareket nedir, sorusundan hareketle toplumsal harekete kaynak teşkil eden teorilerin tanıtılması | Ön hazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Toplumsal değişme ve Toplumsal değişme kuramları | Ders materyallerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Modernite ve Modernleşme | Ders materyallerinin ve ilgili yayınların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
4 | Küreselleşme ve Küreselleşmenin Etkileri | Medyada küreselleşme örneğini içeren bir haber belirlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
5 | Toplumsal Hareket ve Toplumsal Hareket Kuramları | Ders materyallerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Toplumsal Hareketlerde Yaşanan Dönüşüm ve Yeni Toplumsal Hareketler | Yeni toplumsal hareket konulu bir haber metni analiz edilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
7 | Toplumsal Hareket ve Medya arasındaki bağımlılık ilişkisinin anlatımı | Ders materyallerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Materyalleringenel tekrarının yapılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Feminist Hareketler | Bir feminist hareket örneği çalışması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Uluslararası Göç ve Toplumsal Hareketler | Ayrımcı dil ile yazılmış göç haberi araştırması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
11 | Çevrecilik ve Çevre Hareketleri | Çevre haberlerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
12 | Farklı medya araçları ve toplumsal hareket ilişkilerini örneklerle analiz etme | Örnek haber çalışmalarının derlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Sivil Toplum Örgütleri | Ders materyallerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Yeni İletişim Teknolojileri ve Yeni Toplumsal Hareketler | Ders materyallerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemeler | Toplumsal hareket içerikli haberlerin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders materyallerinin okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders materyallerinin okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |