GZS322 SAĞLIK İLETİŞİMİ

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLETİŞİM FAKÜLTESİ
GAZETECİLİK PR.
Kod GZS322
Ad SAĞLIK İLETİŞİMİ
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLNUR KAPLAN ESEN
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi GÜLNUR KAPLAN ESEN (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sağlık iletişiminin kuramsal altyapısını oluşturmayı içeren derste; sağlık iletişimi alanındaki kuram ve modeller, faaliyetleri gerçekleştirirken kullanılan yöntem ve stratejiler, sağlık iletişiminin medyadaki kullanımı ve sağlık iletişiminde kişilerarası iletişimin önemi aktarılarak, sağlık iletişimi konularına ilişkini eleştirel düşünme biçiminin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Sağlık iletişiminin özellikleri ve faaliyet alanları, sağlık iletişimi kuram ve modelleri, sağlık iletişiminde kampanya süreci, sağlık iletişimi ve sosyal pazarlama, sağlık iletişimi ve medyada savunuculuk, sağlık iletişimi ve kriz iletişimi, sağlık iletişimi ve medya, sağlık okuryazarlığı, sağlık iletişimi ve etik, sağlık iletişiminde kişilerarası iletişim ele alınıp aktarılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Illich, I. (2000). Sağlığın Gaspı. Süha Sertabiboğlu (Çev.), İstanbul: Ayrıntı. / Konuyla İlgili Makaleler ve Elektronik Kaynaklar.

Notlar

Çınarlı, İ. (2008). Sağlık İletişimi ve Medya. Ankara: Nobel. / Çınarlı, İ. (2020). 21. Yüzyıl İçin Sağlık İletişimi. Güncellenmiş 2. Basım, Ankara: Nobel. / Okay, A. (2009). Sağlık İletişimi: Temel Kavramlar ve Prensipler. İstanbul: MediaCat.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sağlığın, sağlık hakkının ve sağlık iletişimi disiplininin gelişimini açıklar.
ÖÇ02 Sağlık iletişimini ve faaliyet alanlarını tanımlar.
ÖÇ03 Sağlık iletişimi uygulamalarında kullanılan davranışsal kuram ve modelleri açıklar.
ÖÇ04 Sağlık iletişimi uygulamalarında kullanılan yöntem ve kaynakları irdeler.
ÖÇ05 Kamu sağlığı enformasyonunun öncelikleri ile aktörlerin şekillendirdiği medya içeriklerini karşılaştırmalı olarak tartışır.
ÖÇ06 Sağlık iletişim uygulamalarında kullanılan yöntemler ve davranışsal modeller çerçevesinde kampanya sürecini tasarlar.
ÖÇ07 Sağlık iletişimi uygulamalarında, medyayı hedef kitlelerin çıkarları doğrultusunda etkin bir şekilde yönlendirir.
ÖÇ08 Hekim-hasta iletişimi çerçevesinde kullanılan modeller çerçevesinde iletişim süreçlerini tasarlar.
ÖÇ09 Sağlık iletişimi alanındaki etik sorunları tahlil eder.
ÖÇ10 Ulusal ve uluslararası alanda sağlığın geliştirilmesi amacıyla gerçekleştirilen faaliyetleri ve imzalanan çerçeve sözleşmeleri tartışır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sağlık İletişimine Giriş. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sağlık İletişimi Nedir, Özellikleri ve Faaliyet Alanları. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sağlık İletişimi Kuram ve Modelleri: Tutum ve Davranış Değişikliği Mikro-Düzey Teorileri (Sağlık İnancı Modeli, Sosyal Öğrenme Modeli, Akla Dayalı Eylem Kuramı). Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Sağlık İletişimi Kuram ve Modelleri: Tutum ve Davranış Değişikliği Mikro-Düzey Teorileri (Davranış Değişikliği Aşamaları Modeli, İkna İçin İletişim Kuramı, Detaylandırma Eğilimi Modeli, Kavrayış Yeteneği Kuramı, Birleşme-Yaklaşma Kuramı). Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
5 Sağlık İletişimi Kuram ve Modelleri: Tutum ve Davranış Değişikliği Mikro-Düzey Teorileri (Yeniliklerin Yayılımı Kuramı, Toplumun Yetkilendirilmesi Modeli, Precede-Proceed Modeli). Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Sağlık İletişimi Kuram ve Modelleri: Tutum ve Davranış Değişikliği Mikro-Düzey Teorileri (Davranış Etkisi İçin İletişim, Sosyal Değişim İçin İletişim Modeli, Genişletilmiş Paralel Süreç Modeli). Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
7 Sağlık İletişiminde Kampanya Süreci: Planlama Aşamaları, Durum Analizi ve Hedef Kitle. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
8 Ara Sınavlar İşlenmiş Konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sağlık İletişiminde Kampanya Süreci: Stratejiler, Planlama, Uygulama ve Değerlendirme. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
10 Sağlık İletişimi ve Sosyal Pazarlama. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Sağlık İletişimi ve Kriz İletişimi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Sağlık İletişimi ve Medyada Savunuculuk. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Sağlık İletişimi ve Medya: Sağlık Okuryazarlığı, Eleştirel Sağlık İletişimi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Sağlık İletişimi ve Etik. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Sağlık İletişiminde Kişilerarası İletişim: Doktor-Hasta İletişimi, Sağlık Personeli Hasta İletişimi, Profesyonel Tıbbi İletişim. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İşlenmiş Konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İşlenmiş Konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.03.2025 02:26