Genel Bilgi
Kod | GZS423 |
Ad | YURTTAŞ HABERCİLİĞİ |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Serkan BULUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Serkan BULUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı yeni ve alternatif iletişim teknolojilerinin neler olduğunu öğreterek, bu ortamlara ve yurttaşların genel yararına uygun haberler üretme becerisi edindirmektir. Aynı zamanda etik olarak haber üretimi gerçekleştirebilme, eleştirel bir bakış açısı ile bakabilme ve haber tasarımlarını kamunun ortak yararına göre tasarlayabilme yeteneklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında yurttaş gazeteciliğinin ne olduğu, yurttaş gazeteciliğinin kuramsal kökenleri, tarihi, geleneksel gazetecilikle farkı, yeni iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle ilintisi günümüzdeki örnekleriyle öğretilecektir. Bu kapsamda yurttaş gazeteciliğinin ilkeleri, tarihçesi, yöntemleri ve haber tasarımı işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul gerekmemektedir.
Kaynaklar
Allan, S., & Thorsen, E. (2009). Yurttaş gazetecilik: küresel perspektifler. İS Temizalp, Çev.). İstanbul: Epsilon. Alankuş, S. (2009). Yeni habercilik arayışları: hak odaklı habercilik, yurttaş gazeteciliği, barış gazeteciliği. S. Alankuş içinde, Gazeteciliğe Başlarken. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları. Arık, E. (2013). Yurttaş Gazeteciliğinin Günümüzdeki Görünümü: Twitter Gazeteciliği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (36). Onar Çambay, S. (2015). BİLGİ ÇAĞINDA SOSYAL SORUMLULUK ODAKLI GAZETECİLİK: YURTTAŞ GAZETECİLİĞİ. Journal of International Social Research, 8(38). Alankuş, S. (2013). Başka’bir habercilik ihtiyacı ve hak odaklı habercilik. Medya ve nefret söylemi. İçinde, 219-250.
Notlar
Ders içeriğine uygun literatür, makaleler, dergiler, gazeteler, online kaynaklar ve araştırma raporları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yurttaş gazeteciliği kavramını açıklar. |
ÖÇ02 | Tarihsel süreçte yurttaş gazeteciliğinin ortaya çıkış nedenlerini listeler. |
ÖÇ03 | Dünyada ve ülkemizde gerçekleştirilen yurttaş gazeteciliği örneklerini eleştirir. |
ÖÇ04 | Alternatif medya ve yurttaş gazeteciliği ilişkisini yorumlar. |
ÖÇ05 | Yurttaşlar yararına neden haber yapılması gerektiğini ve bu gazetecilik türü ile etik ilişkisini açıklar. |
ÖÇ06 | Haber için yurttaşlara nasıl ulaşılması gerektiğini belirtir. |
ÖÇ07 | Alternatif haber kaynaklarını ayırt eder. |
ÖÇ08 | Yurttaş haber tasarlarken etik kaygıları ayırt eder. |
ÖÇ09 | Dezavantajlı grupların gözünden haber tasarımı yapar. |
ÖÇ10 | Haber değerlerini açıklar. |
ÖÇ11 | Bir haberin yurttaşların yararına oluşturulup oluşturulmadığını analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yurttaş gazeteci ve yurttaş gazeteciliği | Ön hazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yurttaş haberciliği ile geleneksel habercilik arasındaki farklar | Ders materyallerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yurttaş haberciliğinin tarihi kökenleri | Ders materyallerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Azınlıklar, Kamusal alan ve Yurttaş Gazeteciliği | İlgili kavramların kaynak içerisinde incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
5 | Medyanın ekonomi politiği ve Yurttaş Gazeteciliği | Der materyalleri içerisinden ilgili temaların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Alternatif medya | Akademik kaynakların konu başlığına göre incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Web 1.0, Web 2.0 ve Web 3.0 | Web konusunun ders materyalleri içerinden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Tüm ders materyallerinin okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yeni medya platformları ve habercilik | İlgili platformların haberlerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Sosyal Ağlar ve Yurttaş Haberciliği | Sosyal hebrlerde yurttaş konulu haberlerin bulunması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
11 | Yurttaş Gazeteciliği ve Etik | Etik konusunun ders materyallerinden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Yurttaş haberleri inceleme | Örnek haber metinlerinin incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Yurttaş haberleri için kaynak tasarımı | Ders materyallerinde haber toplama tekniklerinin okunması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
14 | Yurttaş haberi tasarlama | Tasarlama için ön araştırma yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
15 | Haberde etik tartışması | Etik konusunun ders materyallerinden okunması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders materyallerinin genel tekrarı. | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders materyallerinin genel tekrarı. | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |