GZS423 YURTTAŞ HABERCİLİĞİ

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS423
Ad YURTTAŞ HABERCİLİĞİ
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Serkan BULUT
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Serkan BULUT (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin genel amacı yeni ve alternatif iletişim teknolojilerinin neler olduğunu öğreterek, bu ortamlara ve yurttaşların genel yararına uygun haberler üretme becerisi edindirmektir. Aynı zamanda etik olarak haber üretimi gerçekleştirebilme, eleştirel bir bakış açısı ile bakabilme ve haber tasarımlarını kamunun ortak yararına göre tasarlayabilme yeteneklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında yurttaş gazeteciliğinin ne olduğu, yurttaş gazeteciliğinin kuramsal kökenleri, tarihi, geleneksel gazetecilikle farkı, yeni iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle ilintisi günümüzdeki örnekleriyle öğretilecektir. Bu kapsamda yurttaş gazeteciliğinin ilkeleri, tarihçesi, yöntemleri ve haber tasarımı işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul gerekmemektedir.

Kaynaklar

Allan, S., & Thorsen, E. (2009). Yurttaş gazetecilik: küresel perspektifler. İS Temizalp, Çev.). İstanbul: Epsilon. Alankuş, S. (2009). Yeni habercilik arayışları: hak odaklı habercilik, yurttaş gazeteciliği, barış gazeteciliği. S. Alankuş içinde, Gazeteciliğe Başlarken. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları. Arık, E. (2013). Yurttaş Gazeteciliğinin Günümüzdeki Görünümü: Twitter Gazeteciliği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (36). Onar Çambay, S. (2015). BİLGİ ÇAĞINDA SOSYAL SORUMLULUK ODAKLI GAZETECİLİK: YURTTAŞ GAZETECİLİĞİ. Journal of International Social Research, 8(38). Alankuş, S. (2013). Başka’bir habercilik ihtiyacı ve hak odaklı habercilik. Medya ve nefret söylemi. İçinde, 219-250.

Notlar

Ders içeriğine uygun literatür, makaleler, dergiler, gazeteler, online kaynaklar ve araştırma raporları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yurttaş gazeteciliği kavramını açıklar.
ÖÇ02 Tarihsel süreçte yurttaş gazeteciliğinin ortaya çıkış nedenlerini listeler.
ÖÇ03 Dünyada ve ülkemizde gerçekleştirilen yurttaş gazeteciliği örneklerini eleştirir.
ÖÇ04 Alternatif medya ve yurttaş gazeteciliği ilişkisini yorumlar.
ÖÇ05 Yurttaşlar yararına neden haber yapılması gerektiğini ve bu gazetecilik türü ile etik ilişkisini açıklar.
ÖÇ06 Haber için yurttaşlara nasıl ulaşılması gerektiğini belirtir.
ÖÇ07 Alternatif haber kaynaklarını ayırt eder.
ÖÇ08 Yurttaş haber tasarlarken etik kaygıları ayırt eder.
ÖÇ09 Dezavantajlı grupların gözünden haber tasarımı yapar.
ÖÇ10 Haber değerlerini açıklar.
ÖÇ11 Bir haberin yurttaşların yararına oluşturulup oluşturulmadığını analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yurttaş gazeteci ve yurttaş gazeteciliği Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Yurttaş haberciliği ile geleneksel habercilik arasındaki farklar Ders materyallerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Yurttaş haberciliğinin tarihi kökenleri Ders materyallerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
4 Azınlıklar, Kamusal alan ve Yurttaş Gazeteciliği İlgili kavramların kaynak içerisinde incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
5 Medyanın ekonomi politiği ve Yurttaş Gazeteciliği Der materyalleri içerisinden ilgili temaların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Alternatif medya Akademik kaynakların konu başlığına göre incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Web 1.0, Web 2.0 ve Web 3.0 Web konusunun ders materyalleri içerinden okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Tüm ders materyallerinin okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yeni medya platformları ve habercilik İlgili platformların haberlerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Sosyal Ağlar ve Yurttaş Haberciliği Sosyal hebrlerde yurttaş konulu haberlerin bulunması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası
11 Yurttaş Gazeteciliği ve Etik Etik konusunun ders materyallerinden okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Yurttaş haberleri inceleme Örnek haber metinlerinin incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Yurttaş haberleri için kaynak tasarımı Ders materyallerinde haber toplama tekniklerinin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
14 Yurttaş haberi tasarlama Tasarlama için ön araştırma yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
15 Haberde etik tartışması Etik konusunun ders materyallerinden okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders materyallerinin genel tekrarı. Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders materyallerinin genel tekrarı. Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.02.2025 04:15