GZS424 GÖÇ VE MEDYA

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS424
Ad GÖÇ VE MEDYA
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. Özgür ADAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste öğrencilerin genelde ulusaşırı göç ve nüfus hareketlerinin, özelde ise Türkiye'ye gelen ve Türkiye'den giden göçmenlerin iletişim ve medya pratikleri ile nasıl etkileştiği konusunda bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. Ayrıca diyaspora ve sinema bağlamında, öğrencilerin kavramsal araçları öğrenerek ve örnekler izleyerek filmlerin yapımı, algılanması ve içeriğine ilişkin eleştirel analizler yapabilmeleri hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu derste iletişim teknolojileri ve ulusaşırı kimlikler arasındaki değişen ilişkiler, özellikle neoliberalizm, küreselleşme ve yoğunlaşan göç dinamikleri ile kültürel akışlar çerçevesinde irdelenecektir. Ulus-devlet, ulusal sınırlar, dolayımlı bireysel ve toplumsal etkileşimler, kamu ve kamusal alanlar, küreselleşme, kozmopolitanizm, ulusaşırılık ve diyaspora kavramları etrafında sorgulama yapılacaktır. Ayrıca ders, diyaspora sinemasındaki görsel kültürü, diyaspora ve göç çalışmalarına ilişkin kuramsal yaklaşımlarla irdelemek amacıyla desenlenmiştir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ihlamur Öner, G. ve Şirin Öner, A. (2012).Küreselleşme Çağında Göç - Kavramlar Tartışmalar. İstanbul: İletişim. Ayrıca haftalık akışta her hafta için ek okumalar belirtilmiştir.

Notlar

Öner, Aslı (2012). Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar, Küreselleşme Çağında Göç içinde, der. Gülfer Ihlamur Öner, Aslı Şirin Öner, 13-28. Şenol Sert, Deniz (2012). Uluslararası Göç Yazınında Bütünleyici Bir Kurama Doğru. Küreselleşme Çağında Göç içinde, der. Gülfer Ihlamur Öner, Aslı Şirin Öner, 29-48. Kaya, Ayhan (2015). Euro-Türkler, Kuşaklararası Farklılıklar, İslam ve Entegrasyon Tartışmaları. Göç Araştırmaları Dergisi, 1(19): 44-79. Üstübici, A. (2011). Türkiye’ye Yönelik Kadın Göçü: Seks işçileri ve Ev İçi Hizmetlilerin Kişisel Güvenlik Sorunlarını İlişkilendirmek. Yakar, M. Ve İ. Südaş (2019). Türkiye’de Yabancı Nüfusun Yeni Coğrafyaları, Ege Coğrafya Dergisi 28 (2), 2019, 129-164. Üstübici, A. 2017. Türkiye’de göç politikaların dönüşümü: yasadışılığın uluslararası üretiminden makbul yabancıya? Toplum ve Bilim Dergisi, 140, 106-121. Toplum ve Bilim Dergisi (2017). Göç Özel Sayısı, sayı 140. Hayır, Celal. (2016). Avusturya’da Yaşayan Türkiye Kökenli Göçmenlerin Medya Kullanımı Üzerine Bir İnceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 42: 1-18. Şahin Kütük, Birsen (2015). HOLLANDA’DA YAŞAYAN TÜRKLERDE KİMLİK VE ULUSÖTESİ MEDYA KULLANIMI. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 2015 Bahar (22), 203-218. Bozdağ, Çiğdem (2015). Diaspora’dan Türkiye’ye Bakış: Almanya’daki Türklerin Medya Kullanımı Üzerine bir İnceleme. Global Media Journal TR Edition, 6 (11): 144-157. Aksoy, Asu (2007) “Göçmenlik Deneyimine Kozmopolit Perspektiften Bakış”, Kökler ve Yollar: Türkiye’de Göç Süreçleri içinde, İstanbul Bilgi Üniversitesi, ss. 421-443. Van Dijk, Teun (2019) Göç ve Söylem, AVRUPA GÖÇ ÇALIŞMALARINDA NİTEL ARAŞTIRMALAR içinde. Naciye Beril EKŞİOĞLU SARILAR (2018). TÜRK BASININDA, ANAAKIM MEDYADA MÜLTECİ/SIĞINMACI TEMSİLİ. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 10(1): 139-157. Müzeyyen Pandır, İbrahim Efe, Alaaddin F. Paksoy (2015). Türk Basınında Suriyeli Sığınmacı Temsili Üzerine Bir İçerik Analizi. Marmara İletişim Dergisi, 24: 1-26. Yücel, Alev. (2015). BATI AVRUPA’DA TÜRKÇE MEDYA: ALMANYA, FRANSA VE HOLLANDA. Selçuk İletişim, 2015, 8 (4): 244-265. Yaren, Özgür. (2008) Altyazılı Rüyalar. İstanbul: Deki. Yaren, Özgür (2015). “Göçmen Sinemasını Yeniden Düşünmek”, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2(1): 207-223. DELİORMANLI, Ece (2006). FATİH AKIN’IN “AKSANLI” SİNEMASI. Ankara Üniversitesi, Radyo Televizyon Sinema Anabilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Levent, Sıla (2016). ZORUNLU GÖÇE İLİŞKİN BELLEĞİN OLUŞMASINDA FİLMLERİN KATKISI: DEDEMİN İNSANLARI VE BİR TUTAM BAHARAT FİLMLERİNİN ALIMLANMASI, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(2): 436-466. Zırh, Besim Can (2017). ALEVİ-OLMAYAN BİR ARAŞTIRMACI OLARAK ALEVİLİK ÜZERİNE ÇALIŞMAK: GÖÇ-MEKÂNDA AMA EVDE ÇOK-ALANLI ETNOGRAFİ, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(1): 52-72. S Kardeş, Ç Banko, B Akman (2017). Sosyal medyada Suriye’li sığınmacılara yönelik algı: bir sözlük değerlendirmesi.. Göç Dergisi 4(2): 185-200. ● Şenel, Burcu (2017). YOLLAR, İKİLEMLER VE DÜŞLER: MÜLTECİ KADINLARDAN DİJİTAL HİKÂYELER. Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(2): 418-435. Kaya, A. “Sicher in Kreuzberg” Berlin’deki Küçük İstanbul: Diyasporada Kimligin Olusumu. İstanbul: Büke, 2000. Greve, M. Almanya’da “Hayali Türkiye”nin Müzigi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2003. Kaya, Ayhan (2007). Diasporada Çerkes Kimliğinin Dönüşümü:Değişen siyasal konjonktür karşısında yeniden tanımlanan etnik sınırlar. S. C. Mazlum ve E. Doğan (der.), Sivil Toplum ve Dış Politika: Yeni Sorunlar, Yeni Aktörler. Istanbul: Bağlam Yayınları, 2007: 57-76. Ataman, Bora (2012). Kozmopolitan Hayatlar, Diasporik Kimlikler. İstanbul, Libra.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ulusaşırı alan ve göç konusuna ilişkin temel kavram ve teorileri medya bağlamında ifade eder.
ÖÇ02 Ulusal, bölgesel ve küresel hareketlilik konularını eleştirel bir perspektiften yorumlar.
ÖÇ03 Göç ve hareketliliğe ilişkin kavramsak çerçeveyi medya merkezli bir bakış açısı ile değerlendirir.
ÖÇ04 Etik değerlerin farkında, ayrımcılık karşıtı tutum geliştirir.
ÖÇ05 Medya eleştirisini toplumsal eleştiri çerçevesinde değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kurallara yönelik bilgi sahibidir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçleri, haber kaynakları, haber/medya metin türlerine ilişkin bilgi sahibidir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları anlar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesine, gazetecilerin yasal haklarına, basın meslek ilkelerine ve etik kodlarına ilişkin bilgi edinir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar yapar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini kullanma ve geliştirme becerisi kazanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını sentezler.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde irdeler. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarlığında bilinçlenerek geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla değerlendirir. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerine, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerine hakimdir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemlerin farkına vararak bu tür söylemlere karşı durur. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarına katılım sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik türleri ve uygulamaları konusunda yetkindir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler üstlenir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğine dikkat eder.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Ön hazırlık yoktur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Ulusötesi alan, göç, diaspora -1 Öner, Aslı (2012). Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar, Küreselleşme Çağında Göç içinde, der. Gülfer Ihlamur Öner, Aslı Şirin Öner, 13-28. ● Şenol Sert, Deniz (2012). Uluslararası Göç Yazınında Bütünleyici Bir Kurama Doğru. Küreselleşme Çağında Göç içinde, der. Gülfer Ihlamur Öner, Aslı Şirin Öner, 29-48. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Ulusötesi alan, göç, diaspora -2 2. hafta okumalarında devam Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Türkiye: Göçmen ve mülteciler ● Kaya, Ayhan (2015). Euro-Türkler, Kuşaklararası Farklılıklar, İslam ve Entegrasyon Tartışmaları. Göç Araştırmaları Dergisi, 1(19): 44-79. ● Üstübici, A. (2011). Türkiye’ye Yönelik Kadın Göçü: Seks işçileri ve Ev İçi Hizmetlilerin Kişisel Güvenlik Sorunlarını İlişkilendirmek. http://www.umut.org.tr/Upload/Document/document_AYSEN%20 USTUBICI.doc, 03.03.2017. ● Yakar, M. Ve İ. Südaş (2019). Türkiye’de Yabancı Nüfusun Yeni Coğrafyaları, Ege Coğrafya Dergisi 28 (2), 2019, 129-164. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Türkiye Göç Rejimi ● Üstübici, A. 2017. Türkiye’de göç politikaların dönüşümü: yasadışılığın uluslararası üretiminden makbul yabancıya? Toplum ve Bilim Dergisi, 140, 106-121. ● Toplum ve Bilim Dergisi (2017). Göç Özel Sayısı, sayı 140. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Ulusaşırı Medya ● Hayır, Celal. (2016). Avusturya’da Yaşayan Türkiye Kökenli Göçmenlerin Medya Kullanımı Üzerine Bir İnceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi - Sayı 42: 1-18. ● Şahin Kütük, Birsen (2015). HOLLANDA’DA YAŞAYAN TÜRKLERDE KİMLİK VE ULUSÖTESİ MEDYA KULLANIMI. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 2015 Bahar (22), 203-218. ● Bozdağ, Çiğdem (2015). Diaspora’dan Türkiye’ye Bakış: Almanya’daki Türklerin Medya Kullanımı Üzerine bir İnceleme. Global Media Journal TR Edition, 6 (11): 144-157. ● Şanlıer Yüksel, İlke (2008). ""Türkiye'den Amerika Birleşik Devletleri'ne Göç Eden Birinci Kuşak Göçmenlerin Yararlandığı Kitle İletişim Ortamlarının Ulusaşırı Kimlik Dönüşümüne Etkileri"", Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim ABD, Yayınlanmış Doktora Tezi. ● Aksoy, Asu (2007) “Göçmenlik Deneyimine Kozmopolit Perspektiften Bakış”, Kökler ve Yollar: Türkiye’de Göç Süreçleri içinde, İstanbul Bilgi Üniversitesi, ss. 421-443 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Medyada göçmen temsilleri ● Van Dijk, Teun (2019) Göç ve Söylem, AVRUPA GÖÇ ÇALIŞMALARINDA NİTEL ARAŞTIRMALAR içinde ● Naciye Beril EKŞİOĞLU SARILAR (2018). TÜRK BASININDA, ANAAKIM MEDYADA MÜLTECİ/SIĞINMACI TEMSİLİ. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 10(1): 139-157. ● Müzeyyen Pandır, İbrahim Efe, Alaaddin F. Paksoy (2015). Türk Basınında Suriyeli Sığınmacı Temsili Üzerine Bir İçerik Analizi. Marmara İletişim Dergisi, 24: 1-26. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ders materyallerinin çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Göçmenlerin medyaları ● Yücel, Alev. (2015). BATI AVRUPA’DA TÜRKÇE MEDYA: ALMANYA, FRANSA VE HOLLANDA. Selçuk İletişim, 2015, 8 (4): 244-265 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Ulusötesi sinema, diasporik sinema, aksanlı sinema ● Yaren, Özgür. (2008) Altyazılı Rüyalar. İstanbul: Deki. ● Yaren, Özgür (2015). “Göçmen Sinemasını Yeniden Düşünmek”, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2(1): 207-223. ● DELİORMANLI, Ece (2006). FATİH AKIN’IN “AKSANLI” SİNEMASI. Ankara Üniversitesi, Radyo Televizyon Sinema Anabilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Göç ve mekan ● Levent, Sıla (2016). ZORUNLU GÖÇE İLİŞKİN BELLEĞİN OLUŞMASINDA FİLMLERİN KATKISI: DEDEMİN İNSANLARI VE BİR TUTAM BAHARAT FİLMLERİNİN ALIMLANMASI, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(2): 436-466. ● Zırh, Besim Can (2017). ALEVİ-OLMAYAN BİR ARAŞTIRMACI OLARAK ALEVİLİK ÜZERİNE ÇALIŞMAK: GÖÇ-MEKÂNDA AMA EVDE ÇOK-ALANLI ETNOGRAFİ, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(1): 52-72. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Hareketlilik, göç ve dijital medya ● S Kardeş, Ç Banko, B Akman (2017). Sosyal medyada Suriye’li sığınmacılara yönelik algı: bir sözlük değerlendirmesi.. Göç Dergisi 4(2): 185-200. ● Şenel, Burcu (2017). YOLLAR, İKİLEMLER VE DÜŞLER: MÜLTECİ KADINLARDAN DİJİTAL HİKÂYELER. Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 4(2): 418-435. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 İletişim aracı olarak müzik ● Kaya, A. “Sicher in Kreuzberg” Berlin’deki Küçük İstanbul: Diyasporada Kimligin Olusumu. İstanbul: Büke, 2000. ● Greve, M. Almanya’da “Hayali Türkiye”nin Müzigi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2003. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Göç ve kimlik tartışmaları ● Kaya, Ayhan (2007). Diasporada Çerkes Kimliğinin Dönüşümü:Değişen siyasal konjonktür karşısında yeniden tanımlanan etnik sınırlar. S. C. Mazlum ve E. Doğan (der.), Sivil Toplum ve Dış Politika: Yeni Sorunlar, Yeni Aktörler. Istanbul: Bağlam Yayınları, 2007: 57-76 ● Ataman, Bora (2012). Kozmopolitan Hayatlar, Diasporik Kimlikler. İstanbul, Libra. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel değerlendirme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.06.2024 05:41