UAI101 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
ALMANCA ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod UAI101
Ad Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Ortak Dersler (Üniversite) Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. İSMAİL ÜLGER
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. İSMAİL ÜLGER (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Ulusal mücadele ve mücadelenin ardından, siyasal, toplumsal ve kültürel alanlarda gerçekleştiren devrimleri incelemektedir. Ayrıca, Atatürk dönemine ilişkin dış politika uygulamalarını analiz etmektedir. Bunun yanında, Türk devriminin temel dinamikleri ve Atatürk ilkelerinin, ulus-devlet inşasındaki rolü de değerlendirilmektir.

Dersin İçeriği

İnkılap kavramı Türk İnkılabına yol açan etkenler ve Osmanlı İmparatorluğu'nun çöküş sebepleri Osmanlı İmparatorluğu'nu kurtarma çabaları Fikir Akımları I. Dünya Savaşı Mustafa Kemalin Anadolu’ya geçişi ve Kongreler Türkiye Büyük Millet Meclisinin açılışı Kurtuluş Savaşı Dış politika Mudanya Ateşkesi Lozan Konferansı

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi (Atatürk İnkılâpları I/1,I/2), Y.Ö.K. Yayınları, Ankara, 1989 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II (Atatürkçülük), Y.Ö.K. Yayınları, Ankara, 1986 Yalçın ,Durmuş vd., Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I, Ankara 2002 Ders öğretim görevlisinin ders çalışma notları.

Notlar

M. Kemal ATATÜRK, Nutuk (1919-1927), Prof. Dr. Zeynep KORKMAZ, Ankara, 2007 ATATÜRKÇÜLÜK 1-2-3, MEB Yayınları, Ankara, 1998 Atatürk'ün Söylev ve Demeçleri I–II-III, Ankara, 1989 Atatürk'ün Tamim, Telgraf ve Beyannameleri IV, Ankara 1991 Refik Turan, M Safran vd Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi ,(Açık öğretim fakültesi kitaplan) Y. Altuğ, Türk İnkılap Tarihi H. Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Toktamış Ateş, Türk Devrim Tarihi A. Mumcu, Tarih Açısından Türk Devriminin Temelleri ve Gelişimi F.R. Atay,Çankaya Ş.S. Aydemir,Tek Adam I-II-III, A. Akşin,Atatürk’ün Dış Politika İlkeleri ve Diplomasisi Ş.S. Aydemir,İkinci Adam I-II-III, L. Kinros, Atatürk B. Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu E. Aybars, İstiklal Mahkemeleri S. Selek, Anadolu İhtilali F. Armaoğlu, Siyasi tarih F. Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi E. Z. Karal, Atatürk’ten Düşünceler K. Karpat ,Türk Demokrasi Tarihi T.Z. Tunaya, Türkiye’de Siyasi Partiler Rıfat Uçarol, Siyasi Tarih Tahsin Ünal, Türk Siyasi Tarihi O. Sanders, Siyasi Tarih M. Gönlübol vd. Olaylarla Türk Dış Politikası M. Gönlübol-C. Sar, Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası Y. H. Bayur, Türkiye Devletinin Dış siyasası Atatürk Araştırma Merkezi Dergileri Atatürkçü düşünce Atatürk yolu Atatürkçü Düşünce El Kitabı


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Cumhuriyet kurumlarının, nasıl kurulduğunu ve geliştiğini değerlendirebilmek ;
ÖÇ02 İmparatorluktan, ulus devlete geçiş sürecini anlamak;
ÖÇ03 Türkiye'nin yakın tarihindeki gelişmeleri açıklar.
ÖÇ04 Cumhuriyet ve İmparatorluk kurumları arasındaki farklılık ve benzerlikleri ayrıştırabilmek;
ÖÇ05 Türk Devrimi’ni diğer devrimlerle karşılaştırabilmek ;
ÖÇ06 Günümüz Türkiye'sinin tarihi kaynaklarını açıklar.
ÖÇ07 Ulusal ve evrensel değerleri bir araya getiren, analitik bir yaklaşım geliştirmek ;
ÖÇ08 Yirminci yüzyıl önemli gelişmeleri ve günümüzü etkileyen belirleyici gelişmeleri sıralar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almancayla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almancanın öğretimi için gereken yöntem, strateji ve teknik ile ölçme ve değerlendirme bilgilerini edinir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almanca öğrenenlerin öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almancayla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olur.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerden yararlanabilir.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenci özelliklerine ve kazanımlara uygun öğretim malzemeleri geliştirir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını bilir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretmenlik Uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözme becerisi edinir.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel/grup çalışmalarında aldığı sorumlulukları yerine getirir. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Almanca öğretiminde güncel gelişmeleri ve gereksinimleri izler.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Farklı kültürlere ve değerlere karşı farkındalık ve duyarlılık geliştirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler uygulayabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Almanca sözlü ve yazılı olarak kendini günlük ve meslek yaşamında ileri düzeyde ifade eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alman dili eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toplumsal ve mesleki yaşam alanlarında etik değerlere yönelik bilgi ve beceri edinerek uygun davranış geliştirir. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde olur. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk İnkılabının Niteliği ve Önemi ders öncesi kaynak edinilmesi için duyuru Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Türk İnkılabını Hazırlayan nedenlere Toplu Bakış Önerilen kaynaklardaki ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Osmanlı Devletinin Parçalanmasına Yol Açan Önemli Siyasi ve Askeri Gelişmeler Ders öncesi okuma hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Osmanlı Devletinin Parçalanması Konuya hazırlık okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 İşgaller Karşısında Memleketin Durumu ve Mustafa Kemal'in Tutumu konuyla ilgili özet hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Mustafa Kemal'in Milli Mücadelenin Önderi Haline Gelmesi Ders hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
7 Kongreler Yolu ile Milli Teşkilatlanma sınav öncesi konu tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kuvayı Milliye ve Misak-ı Milli Kararları İlgili konuların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 TBMM'nin Açılması ve Yeni Türk Devletinin Oluşumu İlgili konuların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Milli Mücadelede Cepheler, Güney ve Güneydoğu, Doğu Cephesi ve Ermeniler Ders hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
12 Milli Mücadelede Cepheler, Güney ve Güneydoğu, Doğu Cephesi ve Ermeni Milli Mücadelede Cepheler, Batı cephesi, İlk İşgaller ve Milli Ordular - Düzenli Ordunun Kuruluşu ve Milli Mücadelenin Finansal Kaynakları Ders ön hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sevr Anlaşması ve Türk Milleti Üzerindeki Etkisi - Milli Mücadelede Cepheler, İnönü I, İnönü II, Sakarya Savaşları ve Büyük Taarruz konuyla ilgili kaynak taraması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
14 Milli Mücadelenin Siyasi Tarafı, Mudanya Ateşkesi ve Lozan Barış Anlaşması Ders ön hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Lozan Barış Anlaşması önemi Konuyla ilgili hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 17 2 34
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.03.2025 11:40