Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
ALMANCA ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | UAI102 |
Ad | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | OÜ Ortak Dersler (Üniversite) Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. İSMAİL ÜLGER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. İSMAİL ÜLGER
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Modern Türkiye’nin doğuşu ve gelişimini; bu süreci sağlayan Atatürkçü Düşünce Sistemi ile ‘Türkiye Cumhuriyeti Tarihi’ hakkında doğru bilgileri kazandırmak. Demokratik ve çağdaş değerlerimize yönelik tehditler konusunda bilinç ve duyarlılık kazandırmak. Türk gençliğini ülkesi, milleti ve devletiyle bütünlük duygusu içinde ulusal çıkarlarımız ile bize yönelen tehditler, tehlikeler noktasında ilmen fikren güçlü kılmak ve milli hedefler etrafında birleştirmek. Gençlerimizin akılcı, çağdaş, onurlu, çalışkan, yurt ve millet sevgisiyle dolu, insancıl fikirlere sahip bireyler olmalarını sağlamaktır
Dersin İçeriği
-.Atatürk inkılâpları, * Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası * Atatürk İlkeleri * 1938 sonrasında Türkiye ve dünyadaki siyasal gelişmeler
Dersin Ön Koşulu
dersin ön koşulu yok
Kaynaklar
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi (Atatürk İnkılâpları I/1,I/2), Y.Ö.K. Yayınları, Ankara, 1989 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II(Atatürkçülük), Y.Ö.K. Yayınları, Ankara, 1986 Yalçın ,Durmuş vd., Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I, Ankara 2002
Notlar
M. Kemal ATATÜRK, Nutuk (1919-1927), Prof. Dr. Zeynep KORKMAZ, Ankara, 2007 ATATÜRKÇÜLÜK 1-2-3, MEB Yayınları, Ankara, 1998 Atatürk'ün Söylev ve Demeçleri I–II-III, Ankara, 1989 Atatürk'ün Tamim, Telgraf ve Beyannameleri IV, Ankara 1991 Refik Turan, M Safran vd Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi ,(Açık öğretim fakültesi kitaplan) Y. Altuğ, Türk İnkılap Tarihi H. Eroğlu, Türk İnkılap Tarihi Toktamış Ateş, Türk Devrim Tarihi A. Mumcu, Tarih Açısından Türk Devriminin Temelleri ve Gelişimi F.R. Atay,Çankaya Ş.S. Aydemir,Tek Adam I-II-III, A. Akşin,Atatürk’ün Dış Politika İlkeleri ve Diplomasisi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Atatürk’ün kararlarına yön veren ilke ve yöntemleri tanımak; |
ÖÇ02 | İmparatorluktan, ulus devlete geçiş sürecini anlamak; |
ÖÇ03 | Cumhuriyet kurumlarının, nasıl kurulduğunu ve geliştiğini değerlendirebilmek ; |
ÖÇ04 | Cumhuriyet ve İmparatorluk kurumları arasındaki farklılık ve benzerlikleri ayrıştırabilmek; |
ÖÇ05 | Türk Devrimi’ni diğer devrimlerle karşılaştırabilmek ; |
ÖÇ06 | Laiklik kavramının gelişim sürecini kavramak; |
ÖÇ07 | Ulusal ve evrensel değerleri bir araya getiren, analitik bir yaklaşım geliştirmek ; |
ÖÇ08 | Çok-partili hayata geçiş sürecini değerlendirmek; |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almancayla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almancanın öğretimi için gereken yöntem, strateji ve teknik ile ölçme ve değerlendirme bilgilerini edinir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almanca öğrenenlerin öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almancayla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerden yararlanabilir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci özelliklerine ve kazanımlara uygun öğretim malzemeleri geliştirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını bilir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik Uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözme becerisi edinir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel/grup çalışmalarında aldığı sorumlulukları yerine getirir. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Almanca öğretiminde güncel gelişmeleri ve gereksinimleri izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farklı kültürlere ve değerlere karşı farkındalık ve duyarlılık geliştirir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler uygulayabilir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Almanca sözlü ve yazılı olarak kendini günlük ve meslek yaşamında ileri düzeyde ifade eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alman dili eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal ve mesleki yaşam alanlarında etik değerlere yönelik bilgi ve beceri edinerek uygun davranış geliştirir. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | TÜRK İNKILÂBININ STRATEJİSİ İnkılâbın Atatürk'ün Zihninde Şekillenmesi ve Karar vermesi İnkılâbın Zamanlaması ve Şartlarının Hazırlanması Önderin Yakın Çevresi Müdafaa - İ Hukuk Grubu ve Halk Fırkası İle İlişkileri İnkılâbın Millete Mal Edilmesi ve Devamlılığının Sağlanması | Ders öncesi kaynak edinilmesi için duyuru | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | SİYASAL ALANDA İNKILÂPLAR Saltanat’ın Kaldırılması Halk Fırkası, Ankara'nın Başkent Olması Cumhuriyet’in İlanı Halifeliğin Kaldırılması | Kaynaklarından ders hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
3 | ÇOK PARTİLİ HAYATA GEÇİŞ DENEMELERİ Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası'nın Kurulması ve Şeyh Sait Ayaklanması Takrir-İ Sükûn Kanunu ve İstiklâl Mahkemelerinin Faaliyetleri Mustafa Kemal'e Suikast Girişimi Serbest Cumhuriyet Fırkası ve Menemen Olayı Diğer Bazı Parti Kurma Girişimleri | Konuyla ilgili kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
4 | HUKUK ALANINDA İNKILÂPLAR Hukuk Kavramı, Hukuk İnkılâbının Nedenleri Medeni Kanunun Kabulü ve Kabul Edilen Diğer Kanunlar Anayasalar 1921 ve 1924 Anayasaları 1961 ve 1982 Anayasaları | Konuyla ilgili başvuru kaynaklarından hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA İNKILÂPLAR Cumhuriyet’in Devraldığı Eğitim Mirası Tevhid-i Tedrisat Kanunu Medreselerin Kapatılması Yabancı Okullar Sorunu Yeni Türk Harflerinin Kabulü ve Millet Mektepleri’nin Açılması Türk Tarih ve Türk Dil Kurumu’nun Kurulması ve Çalışmaları Üniversite Reformu ve Halkevleri ve Köy Enstitüleri Güzel Sanatlar | Kaynaklarından ders hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | EKONOMİK ALANDA İNKILÂPLAR 1923-1930 DÖNEMİ GENEL DURUM Ekonominin Tanımı ve Dünya’da Uygulanan Ekonomik Modeller Cumhuriyet’in Devraldığı Ekonomik Miras İzmir İktisat Kongresi ve Milli Ekonomiyi Kurma Faaliyetleri Sanayi Alandaki Gelişmeler Ticaret Alandaki Gelişmeler Tarım Alandaki Gelişmeler 1930-1938 DÖNEMİ GENEL DURUM Ekonomik Politikanın Değişmesinde Rol Alan Faktörler Devletçi Ekonomik Modele Geçiş Kalkınma Planları ve Uygulamaları | sınav ön hazırlık araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | SOSYAL VE SAĞLIK ALANINDA İNKILÂPLAR Kılık Kıyafet Değişimi ve Şapka İnkılâbı Tekke, Zaviye ve Türbelerin Kapatılması Saatlerin ve Takvimin Değiştirilmesi Ölçü ve Tartıda Değişiklik Kadın Haklarının Kabulü Milli Bayramlar ve Tatil Günleri Sağlık Alanında Yapılan Çalışmalar | sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | ATATÜRK İLKELERİ I Temel İlkeler Atatürk İlkelerinin Kökenleri - Akılcı ve Bilimci Düşünce - Fransız Devriminin Etkileri - Türkçülük Akımının Etkisi Cumhuriyetcilik - Anlamı ve Tarihi Gelişimi, - Atatürk ve Cumhuriyet Milliyetcilik - Millet ve Milletin Unsurları - Atatürk'ün Millet Anlayışı - Milliyetçiliğin Tanımı ve Nitelikleri - Atatürk Milliyetçiliğinin Özellikleri Halkçılık - Anlamı - Atatürk'ün Halkçılık Anlayışı | ödevsiz hafta | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | ATATÜRK İLKELERİ II Laiklik - Anlamı ve Tarihsel Gelişimi - Atatürk'ün Din ve Laiklik Anlayışı - Türkiye’de Laikliğin Gelişim Aşamaları Devletçilik - Anlamı ve Kapsamı - Atatürk'ün Devletçilik Anlayışı ve Planlamaya verdiği Önem İnkılapçılık - Anlamı - Atatürk'ün İnkılâpçılık Anlayışı Bütünleyici İlkeleri: a) Milli Egemenlik b) Tam Bağımsızlık c) Milli Birlik ve Beraberlik d) Akılcılık ve Bilimsellik e) Çağdaşlaşma f) İnsan ve İnsanlık Sevgisi | ödevsiz hafta tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | ATATÜRK DÖNEMİ TÜRK DIŞ POLİTİKASI : (1919-1938) Atatürk Dönemi Türk Dış Politikasının Genel Özellikleri ve İlkeleri A - Milli Mücadele esnasında Türk Dış Politikası –I (1919-1923) Komşu ülkelerle ilişkiler ve Dostluk Antlaşmaları | konuyla ilgili ödevlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | B - Milli Mücadele sonrası Dönem Türk Dış Politikası – II (1923-1938) a) 1923-1930(32) Türk Dış Politikası Musul Sorunu Nüfus Mübadelesi Borçlar Sorunu b) 1930(32)-1938) Türk Dış Politikası 1932 Sonrası Değişen Dünya Dengeleri ve Türk Dış Politikasına Etkileri Milletler Cemiyeti ve Türkiye Balkan Paktı Montreux Boğazlar Sözleşmesi İslâm Dünyası İle Olan İlişkiler ve Sadabad Paktı Hatay Sorunu’nun Çözümü | konuyla ilgili ödevlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | ATATÜRK SONRASI TÜRKİYE’NİN İÇ VE DIŞ POLİTİKASI İsmet İnönü Dönemi Türkiye’nin İç ve Dış Politikasındaki Gelişmeler (1938-1950) Demokratik Parti Dönemi Türkiye’nin İç ve Dış Politikasındaki Gelişmeler 1950-1960) 1960’tan Günümüze Türkiye’nin İç ve Dış Politikasındaki Gelişmeler | grup ön çalışması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Ermeni Sorunu ve Günümüz Türkiye’nin Dış Politikasına Etkisi Kıbrıs Sorunu Günümüz Türk-Yunan İlişkilerindeki Sorunlar (Adaların Silahsızlandırılması, Ege’de Karasuları, Kıta sahanlığı (Akdenizde Mavi Vatan kavramı), Batı Trakya’daki Türk Azınlığın Hakları sorunları | ödevsiz hafta | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
15 | JEOPOLİTİK KAVRAMI VE TÜRKİYE’NİN JEOPOLOTİK KONUMU Jeopolitik Kavramı Türkiye’nin jeopolitik ve Jeostratejik Önemi Türkiye’nin Ortadoğu Politikası Avrupa Birliği ve Türkiye İlişkileri | Kaynaklardan konu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | TÜRKİYE’NİN JEOPOLOTİK KONUMU Avrupa Birliği ve Türkiye İlişkileri , Değişen Dünya şartları ülkemize yansımaları | sınava hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 17 | 2 | 34 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |