Genel Bilgi
Kod | UAI102 |
Ad | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Aişe SEZİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
-. Bu ders, ulusal mücadelenin ardından, siyasal, toplumsal ve kültürel alanlarda gerçekleştiren devrimleri incelemektedir. Ayrıca, Atatürk dönemine ilişkin dış politika uygulamalarını analiz etmektedir. Bunun yanında, Türk devriminin temel dinamikleri ve Atatürk ilkelerinin, ulus-devlet inşasındaki rolü de değerlendirilmektir.
Dersin İçeriği
-.Atatürk inkılâpları, * Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası * Atatürk İlkeleri * 1938 sonrasında Türkiye ve dünyadaki siyasal gelişmeler
Dersin Ön Koşulu
dersin ön koşulu yok
Kaynaklar
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar
Notlar
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Atatürk’ün kararlarına yön veren ilke ve yöntemleri tanımak; |
ÖÇ02 | İmparatorluktan, ulus devlete geçiş sürecini anlamak; |
ÖÇ03 | Cumhuriyet kurumlarının, nasıl kurulduğunu ve geliştiğini değerlendirebilmek ; |
ÖÇ04 | Cumhuriyet ve İmparatorluk kurumları arasındaki farklılık ve benzerlikleri ayrıştırabilmek; |
ÖÇ05 | Türk Devrimi’ni diğer devrimlerle karşılaştırabilmek ; |
ÖÇ06 | Laiklik kavramının gelişim sürecini kavramak; |
ÖÇ07 | Ulusal ve evrensel değerleri bir araya getiren, analitik bir yaklaşım geliştirmek ; |
ÖÇ08 | Çok-partili hayata geçiş sürecini değerlendirmek; |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almancayla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almancanın öğretimi için gereken yöntem, strateji ve teknik ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almanca öğrenenlerin öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Almancayla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olur; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilir; verileri yorumlayabilir, değerlendirebilir, sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri üretir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerden yararlanarak Almanca ile ilgili özgün kaynakları kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konu alanına, öğrenci özelliklerine, kazanımlara ve öğrenme koşullarına uygun öğretim malzemelerini değerlendirir, seçer ve geliştirir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını bilir ve Almancanın özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin kazanımlarını çok yönlü değerlendirir. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik Uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve grup çalışmalarında aldığı sorumlulukları etkin bir şekilde yerine getirir; ayrıca kendinin bir birey olduğunun farkındadır ve yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Almanca öğretiminde güncel gelişmeleri ve gereksinimleri izler, değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanatsal ve kültürel etkinliklere katılır; ayrıca farklı kültürlere ve değerlere karşı farkındalık ve duyarlılık geliştirir ve öğretim ortamına yansıtır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişimlere duyarlı olur ve izler; ayrıca toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilir ve uygulayabilir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır ve Almanca sözlü ve yazılı olarak kendini günlük ve meslek yaşamında ileri düzeyde ifade ederek alanındaki bilgileri kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alman dili eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal ve mesleki yaşam alanlarında etik değerlere yönelik bilgi ve beceri edinerek uygun davranış geliştirir. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar;ayrıca çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde olur ve birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Cumhuriyet Türkiye’sine Geçiş [Halk Fırkası’nın Kurulması, Hükümet Bunalımı ve Mustafa Kemal Paşa’yı Siyaset Dışına İtme Girişimleri, Anayasa Değişikliği Formülü ve Cumhuriyet’in İlanı] | ders öncesi kaynak edinilmesi için duyuru | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Siyasi Alanda Devrim [Halifeliğin kaldırılması, Erkan-ı Harbiye Umumiye Vekâlet’inin Kaldırılması, Şeriye ve Evkaf Vekâlet’inin Kaldırılması, Cumhuriyet’in İlk Anayasası, 1928 Anayasa Değişikliği ve Laikleşme] | konuyla ilgili ödev | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Hukuk Devrimi ve Toplumsal Yaşamın Düzenlenmesi [Hukuk kavramı ve Hukuk Devriminin Zorunluluğu, Hukuk Alanında Yenilikler: Medeni Yasa’nın Kabulü, Atatürk İlkeleri’nin Anayasal Nitelik Kazanması, Diğer Yenilikler ve Genel Bir Değerlendirme, Toplumsal Yaşamı Düzenleyen Yenilikler: Giyim-Kuşamın Çağdaşlaştırılması, Tekke, Zaviye ve Türbelerin Kapatılması, Zaman ve Ölçü Birimlerinin Çağdaşlaştırılması, Soyadı Yasası] | konuyla ilgili kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Eğitim ve Kültür Devrimi [Osmanlı'dan Eğitim Sisteminin Değerlendirilmesi, Eğitim ve Öğretim Birliğinin sağlanması, Medreselerin Kaldırılması, Yazı Devrimi, Millet Mekteplerinin Açılması, Halkevlerinin Açılması, Türk Tarih Kurumu ve Türk Dil Kurumu'nun Kurulması, Üniversite Reformu, Köy Enstitülerimin Açılması, Eğitim Devrimi Hakkında Genel Değerlendirme] | Ödevsiz hafta | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Ekonomik Alanda Devrim [Osmanlı'dan Kalan Ekonomik Yapı, İzmir İktisat Kongresi'nin Etki ve Sonuçları, Dünya Ekonomik Bunalımı ve Karma Ekonomiye Geçiş, Ekonomik Sektörlerdeki Düzenleme ve Gelişmeler: Tarım Sektörü, Sanayi Sektörü, Bankacılık ve Finans Sektörü, Ulaştırma Sektörü, İkinci Dünya Savaşı ve Savaş Ekonomisinin Uygulanması, Ekonomi Devrimi hakkında Genel bir Değerlendirme] | özet hazırlama ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Dış Politika Gelişmeleri [Atatürk'ün Dış Politika Hedef ve İlkeleri, Lozan'dan Kalan Sorunların Çözülmesi: Musul Sorunu, Türk-Yunan Nüfus Değişimi Sorunu, Boğazlar Sorunu Türkiye'nin Millet Cemiyeti'ne Üye Olması, Balkan Antantı, Sadabat Paktı, Hatay'ın Anavatana Katılması, Türk-İngiliz-Fransız İttifakı, İkinci Dünya Savaşı ve Türkiye'nin Savaş Politikası] | sınav ön hazırlık araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Devrime Karşı Muhalif Tepkiler[Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası'nın Kurulması, Şeyh Sait Ayaklanması ve Takrir-i Sükûn Yasası, Mustafa Kemal Paşa'ya Suikast Girişimi, Mustafa Kemal Paşa'nın Büyük Söylev'ini Okuması, Serbest Cumhuriyet Fırkası Deneyimi, Menemen Olayı, Bursa Olayı, Mustafa Kemal Paşa'ya Yeni Bir Suikast Girişimi, Dersim olayları] | sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | konu tekrarı ödevi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Atatürk İlkeleri: Cumhuriyetçilik [Cumhuriyetçilik ilkesinin temel kavramları, Atatürk'ün cumhuriyetçilik anlayışı] | ödevsiz hafta | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Atatürk İlkeleri: Ulusalcılık [ Ulusalcılık ilkesinin Temel Kavramları, Atatürk'ün ulusalcılık anlayışı] | ödevsiz hafta tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Atatürk İlkeleri: Laiklik [Laiklik İlkesinin Temel Kavramları, Atatürk'ün Laiklik Anlayışı] | konuyla ilgili ödevlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Atatürk İlkeleri: Halkçılık [Halkçılık İlkesinin Temel Kavramları, Atatürk'ün halkçılık anlayışı] | konuyla ilgili ödevlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Atatürk İlkeleri: Devletçilik ve Devrimcilik [Devletçilik İlkesinin Temel Kavramları, Atatürk'ün Devletçilik Anlayışı, Atatürk’ün Devrimcilik Anlayışı] | grup ön çalışması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Atatürkçülük Hakkındaki Eleştirilerin Değerlendirilmesi [Atatürkçülük Hakkındaki Değerlendirmelere Toplu Bakış, Atatürk Karşıtı Tezlerin Değerlendirilmesi] | ödevsiz hafta | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Konu tekrarı ve final sınavın hazırlık dersi | konu özetleme ve sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 17 | 2 | 34 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |