Genel Bilgi
Kod | STA1811 |
Ad | Ortam Odaklı Sanat 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Leman KALAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ortam Odaklı Sanat dersinin amacı, öğrencilere çevre ve sanat arasındaki etkileşimi derinlemesine keşfetme fırsatı sunmak ve çevresel, toplumsal ve teknolojik faktörlere duyarlı, yenilikçi sanat projeleri geliştirme becerilerini kazandırmaktır. Bu ders, öğrencilerin çeşitli materyaller ve medyalar aracılığıyla çevresel sorunlara sanatsal müdahaleler yapmalarını, kentsel ve doğal ortamlarda sanat yaratmalarını ve toplumla etkileşim içinde bulunarak kamusal alanda anlamlı eserler oluşturmalarını hedefler. Aynı zamanda, sürdürülebilir sanat uygulamalarını teşvik ederek, öğrencilerin ekolojik bilinçlerini artırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği
Ortam Odaklı Sanat dersi, çevresel, sosyal ve teknolojik faktörlere duyarlı sanatsal projeler tasarlamayı amaçlamaktadır. Ders içeriği, çevresel sanatın tarihçesi, doğal ve kentsel ortamlarda sanat yapma teknikleri, toplumsal ve ekolojik sorunlara sanatsal yaklaşımlar, teknoloji ve yeni medya kullanımı, performans ve yerleştirme sanatı, kamusal alan projeleri ve sürdürülebilir sanat uygulamalarını kapsar. Öğrenciler, teorik bilgileri pratiğe dökerek çeşitli ortamlarda anlamlı ve etkileyici sanatsal ifadeler geliştirmeyi öğrenirler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Artun, A. (2012). Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 1 Müze ve Modernlik. İstanbul: İletişim Yayınları. Artun, A. (2006). Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 2 Müze ve Eleştirel Düşünce. İstanbul: İletişim Yayınları. Beck, D.R.M. (2019). Unfair Labor American Indians and the 1893 Worlds Columbian Exposition in Chicago. Chicago: Univesity of Nevraska Press. O’Doherty, B. (2013). Beyaz Küpün İçinde Galeri Mekânının İdeolojisi, İstanbul: Sel Yayınları. Vasari, G. (2013). Sanatçıların Hikayeleri. (Çev: E.Gökteke). İstanbul: Sel Yayıncılık.
Notlar
Makaleler, Dergiler, Tezler,Videolar, vb.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğal ve Kentsel Ortamlarda Sanat Yaratma Becerisinin Geliştirilmesi: • Öğrenciler, doğal materyaller ve kentsel müdahaleler kullanarak çeşitli sanat projeleri geliştirirken pratik beceriler kazanacaklar. |
ÖÇ02 | Çevresel Sanat Tarihçesinin ve Temellerinin Kavranması: • Öğrenciler, çevresel sanatın tarihini ve bu alandaki temel kavramları detaylı bir şekilde anlayacaklar. |
ÖÇ03 | Toplumsal ve Ekolojik Sorunlara Duyarlı Sanat Yapma: • Öğrenciler, toplumsal ve ekolojik sorunlara sanatsal çözümler üretecek ve bu sorunlara duyarlı projeler geliştirecekler. |
ÖÇ04 | Yeni Medya ve Teknoloji Kullanımının Öğrenilmesi ve Uygulanması: • Öğrenciler, sanatlarını zenginleştirmek için yeni medya ve teknoloji araçlarını etkin bir şekilde kullanacaklar. |
ÖÇ05 | Performans ve Yerleştirme Sanatı Uygulamaları: • Öğrenciler, performans ve yerleştirme sanatı projeleri tasarlayacak ve bu projeleri başarıyla uygulayacaklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar . | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir, | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş. Ortam odaklı sanatın tanımı ve tarihçesi. Anahtar kavramlar ve sanatçılar. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ortam Sanatının Temelleri. Çevresel sanatın farklı akımları ve teknikleri. Sanat ve doğa arasındaki ilişki. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Doğal Ortamlarla Çalışma. Doğal materyallerle çalışma yöntemleri. Doğada sanat yaratmanın etik boyutları. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Doğa Yürüyüşleri ve İlham Alınacak Çalışmalar. Sahada gözlem yapma ve doğadan ilham alma. Öğrenci projeleri için fikir geliştirme | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
5 | Şehir ve Mimari. Kentsel ortamlarda sanat. Mimari yapılarla entegrasyon. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Şehirde Sanatsal Müdahaleler. Şehirde gerçekleştirilecek kısa süreli sanatsal müdahalelerin planlanması. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Toplumsal Sorunlara Yaklaşım. Sanatın toplumsal sorunları tartışma biçimi. Örnek projeler ve sanatçılar | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Proje Tasarımı Sunumu | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Sınıf İçi Atölye I. Toplumsal sorunlara yönelik projelerin tasarımı ve başlangıcı | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
10 | Teknoloji ve Yeni Medya. Dijital araçlar ve medya kullanımı. Sanal gerçeklik ve ortam sanatı. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Yeni Medya Uygulamaları. Öğrencilerin dijital araçlarla projeler oluşturması | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
12 | Atölye Çalışması II. Öğrenci projelerinin derinlemesine incelenmesi. Grup eleştirileri ve iyileştirme önerileri | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Tartışma |
13 | Proje Geliştirme. Projeler üzerinde bireysel çalışma. Teknik ve kavramsal destek. | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
14 | Entegrasyon ve Uygulama. Sanat projelerinin çeşitli ortamlarda entegrasyonu. Gerçek dünya testleri | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Final Hazırlıkları. Projelerin son halini alması. Sunum tekniklerinin geliştirilmesi | Her ders için, öğrenme deneyimini ve katılımı artırmak adına iyi bir şekilde hazırlanmış olması esastır. Önceden atanan okumaların ve materyallerin incenlemesi tavsiye edilmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje Sunumu | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje Sunumu | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |