SRS228 Sanat Felsefesi 2

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SRS228
Ad Sanat Felsefesi 2
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Ayşe YEREBAKAN
Dersin Öğretim Elemanı Arş. Gör. Ayşe YEREBAKAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilerin sanat felsefesinin temel kavramlarını ve akımlarını derinlemesine anlamalarını sağlamak, sanat eserlerini felsefi açılardan analiz edebilme becerilerini geliştirmek ve çağdaş sanat tartışmalarına felsefi bir bakış açısıyla katılmalarına olanak tanımak. Bu sayede öğrencilerin sanat eserlerini ve sanat dünyasını daha bilinçli ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders içeriği, öğrencilerin sanat felsefesinin temel kavramlarını anlamalarını, sanat eserlerini felsefi açılardan analiz edebilmelerini ve çağdaş sanat tartışmalarına felsefi bir bakış açısıyla katılmalarını sağlamayı amaçlamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Prof Dr Sitkı M Erinç in Sanat Felsefesi ve Sanat Teorisi Ders NotlarıSanat Felsefesi Çağdaş Bir Giriş, Noël Carroll (Çev. Güliz Korkmaz Tirkeş) Ütopya Yayınevi, 3. Baskı 2024 Kısaca Sanat Felsefesi, R. G. Collingwood (Çev. Talip Kabadayı), Bilgesu Yayıncılık, 2. Baskı, 2019

Notlar

ESTETİK VE SANAT FELSEFESİ, Prof.Dr. Demet TAŞDELEN, Prof.Dr. Aslı YAZICI, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2018


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sanat felsefesinin temel kavramlarını (estetik, güzellik, sanat eseri, yaratıcılık vb.) tanımlar.
ÖÇ02 20. ve 21. yüzyıl sanat felsefesi akımlarını (modernizm, postmodernizm, kavramsal sanat vb.) açıklar.
ÖÇ03 Farklı felsefi yaklaşımların (Marksizm, feminizm, yapısalcılık vb.) sanat eserlerinin yorumlanmasındaki rolünü tartışır.
ÖÇ04 Seçilmiş sanat eserlerini (resim, heykel, performans, video vb.) felsefi kavramlar ve teoriler ışığında analiz eder.
ÖÇ05 Sanatın toplumsal, politik ve etik boyutlarını değerlendirir.
ÖÇ06 Sanat ve teknoloji arasındaki ilişkiyi eleştirel bir şekilde tartışır.
ÖÇ07 Çağdaş sanat tartışmalarına (sanatın tanımı, değeri, amacı vb.) felsefi argümanlarla katılır.
ÖÇ08 Sanat felsefesi metinlerini yorumlar ve farklı görüşleri karşılaştırır.
ÖÇ09 Özgün bir sanat felsefesi problemi formüle eder ve bu probleme yönelik bir argüman geliştirir.
ÖÇ10 Kendi sanatsal ilgi ve pratiğini felsefi kavramlarla ilişkilendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Zamanı verimli ve planlı kullanır
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Güzel sanatların sınıflandırılması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Sanat ile felsefe arasındaki ortak özellikler. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sanat felsefesinin kavramları. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Sanatı açıklayan felsefi görüşler. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Taklit Olarak Sanat; Platon, Aristoteles. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Yaratma Olarak Sanat; Croce, Schelling. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Oyun Olarak Sanat; Friedrich Schiller Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ders notlarının okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Güzelliğin kaynağı nedir; Güzellik Problemi, Güzelliğin Çeşitli Kavramlarla İlişkisi; Güzellik – Doğruluk (Hakikat) İlişkisi, Güzellik – İyi İlişkisi, Güzellik – Hoş İlişkisi, Güzellik – Faydalı İlişkisi, Güzellik – Yüce İlişkisi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Güzelliğin Nitelikleri; Güzelliğin İçsel Nitelikleri, Güzelliğin Dışsal (Biçimsel) Nitelikleri; Orantı ve simetri, Uyum (harmoni). Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Sanat Eseri ve Özellikleri. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Ortak Estetik Yargılar; Ortak Estetik Yargıların Varlığını Reddedenler (Öznelci Görüş):Croce, Ortak Estetik Yargıların Varlığını Kabul Edenler (Nesnelci Görüş): Platon, Kant Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Kiçh, Sanat, Zanaat : Form, Norm, İdea, Görüngü- Fenomen Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Sanatçı, Estetik Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Güzel, Süje, Entel, Entelektüel Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarının okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notlarının okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 80
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,20
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.02.2025 02:33