Genel Bilgi
Kod | SRS228 |
Ad | Sanat Felsefesi 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Ayşe YEREBAKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş. Gör. Ayşe YEREBAKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin sanat felsefesinin temel kavramlarını ve akımlarını derinlemesine anlamalarını sağlamak, sanat eserlerini felsefi açılardan analiz edebilme becerilerini geliştirmek ve çağdaş sanat tartışmalarına felsefi bir bakış açısıyla katılmalarına olanak tanımak. Bu sayede öğrencilerin sanat eserlerini ve sanat dünyasını daha bilinçli ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders içeriği, öğrencilerin sanat felsefesinin temel kavramlarını anlamalarını, sanat eserlerini felsefi açılardan analiz edebilmelerini ve çağdaş sanat tartışmalarına felsefi bir bakış açısıyla katılmalarını sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Prof Dr Sitkı M Erinç in Sanat Felsefesi ve Sanat Teorisi Ders NotlarıSanat Felsefesi Çağdaş Bir Giriş, Noël Carroll (Çev. Güliz Korkmaz Tirkeş) Ütopya Yayınevi, 3. Baskı 2024 Kısaca Sanat Felsefesi, R. G. Collingwood (Çev. Talip Kabadayı), Bilgesu Yayıncılık, 2. Baskı, 2019
Notlar
ESTETİK VE SANAT FELSEFESİ, Prof.Dr. Demet TAŞDELEN, Prof.Dr. Aslı YAZICI, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2018
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sanat felsefesinin temel kavramlarını (estetik, güzellik, sanat eseri, yaratıcılık vb.) tanımlar. |
ÖÇ02 | 20. ve 21. yüzyıl sanat felsefesi akımlarını (modernizm, postmodernizm, kavramsal sanat vb.) açıklar. |
ÖÇ03 | Farklı felsefi yaklaşımların (Marksizm, feminizm, yapısalcılık vb.) sanat eserlerinin yorumlanmasındaki rolünü tartışır. |
ÖÇ04 | Seçilmiş sanat eserlerini (resim, heykel, performans, video vb.) felsefi kavramlar ve teoriler ışığında analiz eder. |
ÖÇ05 | Sanatın toplumsal, politik ve etik boyutlarını değerlendirir. |
ÖÇ06 | Sanat ve teknoloji arasındaki ilişkiyi eleştirel bir şekilde tartışır. |
ÖÇ07 | Çağdaş sanat tartışmalarına (sanatın tanımı, değeri, amacı vb.) felsefi argümanlarla katılır. |
ÖÇ08 | Sanat felsefesi metinlerini yorumlar ve farklı görüşleri karşılaştırır. |
ÖÇ09 | Özgün bir sanat felsefesi problemi formüle eder ve bu probleme yönelik bir argüman geliştirir. |
ÖÇ10 | Kendi sanatsal ilgi ve pratiğini felsefi kavramlarla ilişkilendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanı verimli ve planlı kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Güzel sanatların sınıflandırılması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sanat ile felsefe arasındaki ortak özellikler. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sanat felsefesinin kavramları. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sanatı açıklayan felsefi görüşler. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Taklit Olarak Sanat; Platon, Aristoteles. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Yaratma Olarak Sanat; Croce, Schelling. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Oyun Olarak Sanat; Friedrich Schiller | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Güzelliğin kaynağı nedir; Güzellik Problemi, Güzelliğin Çeşitli Kavramlarla İlişkisi; Güzellik – Doğruluk (Hakikat) İlişkisi, Güzellik – İyi İlişkisi, Güzellik – Hoş İlişkisi, Güzellik – Faydalı İlişkisi, Güzellik – Yüce İlişkisi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Güzelliğin Nitelikleri; Güzelliğin İçsel Nitelikleri, Güzelliğin Dışsal (Biçimsel) Nitelikleri; Orantı ve simetri, Uyum (harmoni). | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Sanat Eseri ve Özellikleri. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Ortak Estetik Yargılar; Ortak Estetik Yargıların Varlığını Reddedenler (Öznelci Görüş):Croce, Ortak Estetik Yargıların Varlığını Kabul Edenler (Nesnelci Görüş): Platon, Kant | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Kiçh, Sanat, Zanaat : Form, Norm, İdea, Görüngü- Fenomen | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Sanatçı, Estetik | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Güzel, Süje, Entel, Entelektüel | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |