Genel Bilgi
Kod | FEL728 |
Ad | Cumhuriyet Döneminde Felsefe |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA GÜNAY |
Dersin Amacı / Hedefi
Cumhuriyet döneminde felsefi düşüncenin gelişiminde ve gelenek oluşturmasında rol oynayan düşünce insanlarımızın eserlerinin incelenmesi. Türk modernleşmesiyle felsefe arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi.
Dersin İçeriği
Cumhuriyet öncesi dönemden günümüze kadar Türkiye´de felsefenin durumu incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Öğretim ve Araştırma Alanı Olarak Felsefe, Betül Çotuksöken. Bir Felsefe Feneri: Vehbi Hacıkadiroğlu, Editör. M. Günay-Mehmet Akay (2021). Felsefenin Aydınlık Yüzü Bedia Akasu, Editör. M. Günay, (2021). Mustafa Günay, Arslan Kaynardağ’a Armağan-Türkiye’de Felsefenin Kurumlaşması. Felsefede Elli Yıl-Doğan Özlem Sempozyumu Bildirileri, Edit. M. Günay, Notos Kitap, 2016. Gezgin Filozof Uluğ Nutku, Edit. M. Günay.
Notlar
Mustafa Günay, Cumhuriyet Döneminde Felsefe Tarihçiliği. Süregiden Felsefe-Antikçağdan Günümüze Filozoflarla Konuşmalar, Macit Gökberk.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cumhuriyet öncesi dönemde felsefenin durumunu tartışır |
ÖÇ02 | 1933 üniversite reformu ve yansımalarını bilir |
ÖÇ03 | Cumhuriyetten sonra yetişen Türk felsefecileri tanır |
ÖÇ04 | Günümüz felsefecilerini bilir |
ÖÇ05 | Felsefe ve dil kültür ilişkisini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki farklılıkları bilir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimindeki problemleri bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel giriş | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Cumhuriyet öncesi dönemde felsefenin durumu | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Cumhuriyet sürecindeki kültür iklimi ve felsefe | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | 1933 Üniversite Reformu ve felsefe alanındaki yansımaları | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Macit Gökberk | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Takiyettin Mengüşoğlu | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hilmi Ziya Ülken | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Nermi Uygur | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Cumhuriyet döneminde insan ve kültür felsefesi çalışmaları | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bilgi ve bilim felsefesi çalışmaları | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sanat felsefesi çalışmaları | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Siyaset ve toplum felsefesi çalışmaları | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | 1980’li yıllardan günümüze Türkiye’de felsefe | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | 1980li yıllardan günümüze Türkiye'de felsefe | Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısmı okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Dersin değerlendirmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Final sınavı | yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final sınavı | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |