FEL718 Cinsiyet Rolleri (S)

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FEL718
Ad Cinsiyet Rolleri (S)
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi EGEMEN HANIMOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders öğrencileri cinsiyet rolleri ve toplumsal cinsiyet normları ile mekân ve yer kavramları arasındaki karşılıklı ilişkileri çözümleyebilmek için gerekli olan temel kuramsal çerçevelerle tanıştırarak mekâna odaklanan toplumsal cinsiyet çalışmaları alanına kapsamlı bir giriş yapmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Toplumsal cinsiyet çalışmalarının içinde yaşadığımız topluluklar ve gündelik yaşama dair bilgimizin yanısıra sosyal davranış kalıpları, kültürel ifade ve entellektüel sorgulama biçimlerini anlamlandırmamıza yaptığı katkılar bugün sosyal bilimlerin hemen her alanında kabul edilmiştir. Bu ders, öğrencileri toplumsal cinsiyet çalışmaları alanında mekâna odaklanan kuramsal çerçevelerle tanıştırmayı hedeflemektedir. Burada `mekân?dan kastedilen sadece gündelik yaşam tecrübelerimizi şekillendiren konut mekânları ve farklı ölçeklerdeki kentsel mekânlar gibi fiziksel/gerçek mekânlar değil, aynı zamanda mimari metin ve çizimler, edebi yazılar ve film gibi farklı ortamlarda yaratılan imgesel/sanal mekânlardır. Mimarlık, antropoloji, kültürel coğrafya, sosyoloji ve maddi kültür çalışmaları gibi farklı alanlardan seçilen güncel metinlerin okunması ve tartışılmasına dayanan ders, öğrencilerin cinsiyet rolleri ve toplumsal cinsiyete dair normatif kurgular ile `mekân? ve `yer?e dair kavramsallaştırmalar, gündelik yaşam mekânlarının kurulma ve kullanım biçimleri ve mekâna/yere bağlı aidiyet ve kimlik kurguları arasındaki karşılıklı ilişkileri çözümleyebilmelerine, ve bu yolla özel/kamusal, ev/iş, dişil/eril gibi ikili karşıtlıklara dayanan yerleşik coğrafi ve sosyal kurguları anlamalarına ve sorgulamalarına olanak verecek eleştirel düşünce altyapısını oluşturabilmelerine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Young, I. M. 2005. On Female Body Experience. New York: Oxford University Press.

Notlar

Young, I. M. 2005. On Female Body Experience. New York: Oxford University Press.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Cinsiyet (biyolojik) ve toplumsal cinsiyet (sosyal) kavramlarını açıklar.
ÖÇ02 Cinsiyet rollerinin tarihsel süreçte ve farklı kültürlerde nasıl değiştiğini açıklar.
ÖÇ03 Toplumsal cinsiyetle ilgili kalıpyargıları (ör. kadınların daha duygusal olması, erkeklerin liderlik yeteneğine sahip olması) tanımlar.
ÖÇ04 Cinsiyet rollerinin bireylerin psikolojik gelişimi, kimlik oluşumu ve davranışları üzerindeki etkisini açıklar.
ÖÇ05 Cinsiyet rollerinin aile, iş hayatı, eğitim, medya ve politika gibi sosyal yapılarla olan ilişkisini açıklar.
ÖÇ06 Cinsiyet eşitliği ve toplumsal adalet kavramlarını tanımlar.
ÖÇ07 Güncel toplumsal tartışmalarda (ör. eşit işe eşit ücret, liderlik pozisyonlarında cinsiyet temsili) cinsiyet rollerinin rolünü analiz eder.
ÖÇ08 Cinsiyet rollerini ırk, sınıf, yaş, engellilik ve cinsel yönelim gibi diğer sosyal kimliklerle ilişkili olarak açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki farklılıkları bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimindeki problemleri bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Toplumsal Cinsiyet Çalışmalarında Temel Kavramlar Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Toplumsal Cinsiyet ve Biyolojik Cinsiyet Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Toplumsal Cinsiyetle İlgili Öncül Kuramlar Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Toplumsal Cinsiyetle İlgili Öncül Kuramlar II Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Toplumsal Cinsiyetle İlgili Öncül Kuramlar III Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Toplumsal Cinsiyetle İlgili Öncül Kuramlar IV Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Cinsiyetçilik ve Cinsiyetçiliğin sonuçları Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava Hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadına Yönelik Şiddetin İncelenmesi Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadına Yönelik Şiddetin İncelenmesi II Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadına Yönelik Şiddetin İncelenmesi III Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Medya ve Toplumsal Cinsiyet Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Toplumsal Cinsiyet ve Erkeklik Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Toplumsal Cinsiyet Açısından Erkeklik Rolü ve Sonuçları Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
15 Dersin Genel Değerlendirmesi Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Final Sınavı Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final Sınavı Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.12.2024 07:50