FEL712 Sosyal Hareketler Sosyolojisi İncelemelerinde İleri Metodoloji (S)

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FEL712
Ad Sosyal Hareketler Sosyolojisi İncelemelerinde İleri Metodoloji (S)
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CAHİT ASLAN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. CAHİT ASLAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı. Sosyal hareketler sosyolojisinin temel kavramlar bilgisini elde etmek. Belirli sosyal hareketleri incelemek. sosyal hareketler sosyolojisi alanına ilişkin metodoloji denemelerde bulunmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste. Celali isyanları. İslamcı hareketler. Kürt hareketi. feminizm. gençlik hareketleri vs. gibi tarihsel-deneysel olarak ortaya çıkmış belirli sosyal hareketlerin incelenmesinde metodolojik denemeler çalışılacaktır

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Çayır. Kenan. (1999). Yeni Sosyal Hareketler. İstanbul. Kaknüs Yayınları. Garner. Roberta (1996). “Social Movements Theories: Conttemporary Movements and Ideology”. New York: Mc Graw-Hill Inc.. s. 41-67. Gusfield. Joseph R. (1970). “Protest. Reform and Revolt: A Reader in Socila Movements”. New York: Wiley. 576 pp. Swindler. Ann (1995). “Cultural Power and Social Movements”. Social Movements and Culture. Ed: Heank Johston and Bert Klandermans. University

Notlar

Tourain. Alain. (1985). “Social Movements and Social Change”. The Chalange of Social Change. Orlando Fals Banda (ed.) içinde. California: Sage Publication. Türkdoğan. Orhan. (1997a). Sosyal Hareketlerin Sosyolojisi. İstanbul: Birleşik Yayıncılık. Tilly. Virginia. (1997). “The Terms of The Debate: Untangling Language about ethnicity and ethnic movements”. Ethnic and Racial Studies V:”20. N:3.. Ash. Roberta. (1972). “Social Movements in America. Chicago: Markham. 274 pp.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sosyal hareketlerin temel kavramlarını, teorik çerçevelerini ve analitik yaklaşımlarını tanımlayabilir.
ÖÇ02 Sosyal hareketlerin tarihsel kökenlerini ve evrimini analiz ederek, farklı dönemlerdeki sosyal hareketlerin özelliklerini karşılaştırabilir.
ÖÇ03 Sosyal hareketleri incelemek için kullanılan nicel ve nitel ileri metodolojik araçları tanıyabilecek ve bunları etkin bir şekilde kullanabilir.
ÖÇ04 Sosyal hareketleri incelemek için saha araştırmaları, görüşmeler, anketler ve medya analizi gibi veri toplama tekniklerini uygulayabilir.
ÖÇ05 Sosyal hareketlerde ağ analizini kullanarak, hareketlerin organizasyonel yapılarını ve katılımcı ilişkilerini inceleyebilir.
ÖÇ06 Dijital platformlardaki sosyal hareketlerin dinamiklerini ve etkilerini inceleyerek, bu hareketlerin toplumsal dönüşümlerdeki rollerini değerlendirebilir.
ÖÇ07 Küresel ve yerel sosyal hareketler arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları analiz edebilir.
ÖÇ08 Sosyal hareketler sosyolojisini eleştirel teori, çatışma teorisi ve postkolonyal yaklaşımlar gibi teorik çerçevelerle ilişkilendirerek değerlendirebilir.
ÖÇ09 Sosyal hareketlerin incelenmesinde karşılaşılan etik sorunları tanımlayarak, bu sorunlara uygun araştırma yaklaşımları geliştirebilir.
ÖÇ10 Geçmiş ve mevcut sosyal hareketlerin analizinden yola çıkarak, gelecekteki hareketlerin olası dinamikleri hakkında öngörülerde bulunabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki farklılıkları bilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimindeki problemleri bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öğrencilerle tanışma ve ders hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi. Dönem ödevlerinin tanıtılması. Hazırbulunuşluk
2 Sosyal Hareketler Sosyolojisi Üzerine ve Sosyal hareket kavramı Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
3 Kolektif Davranış ve Göreli Yoksunluk Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
4 Kaynak Mobilizasyonu Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
5 Kimlik Yönelimli Hareketler Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
6 Çağdaş Hareketlerin Sembolik Meydan Okuması Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
7 Yeni Sosyal Hareketler Üzerine Planlama
8 Dönem dersi üzerine tartışma Sınava hazırlanma
9 Kimlikler. Şikayetler ve Yeni Sosyal Hareketler Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
10 Tarihsel Aktörler Olarak Hareketler: Yeni sosyal hareketler ve sınıfla ilişkisi. kolektif kimlik. sosyal hareketler ve toplumsal kurumlar. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
11 Yeni ve klasik Toplumsal Hareketlerin sentezi Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
12 Ekvador’daki CONAİE. Bolivya’daki cocaleros. Meksika’daki Zapatistler ve Brezilya’daki MST gibi sınıf-temelli kırsal hareketlerin karşılaştırılmalı incelenmesi Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
13 Kadın hareketleri: karşılaştırmalı inceleme Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
14 Sınıf hareketler: Karşılaştırmalı inceleme Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
15 Etnik hareketler: Karşılaştırmalı inceleme Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.
16 Final sınavı Sınava hazırlanma
17 Final sınav Sınava hazırlanma


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü (Saat) 147
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,88
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.12.2024 02:26