Genel Bilgi
Kod | EFMZ209 |
Ad | Öğretim İlke ve Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrenci merkezli, etkili ve anlamlı öğrenme süreçlerini destekleyen çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini tanıtmaktır. Yapılandırmacı öğrenme kuramı temelinde, anlamlı öğrenmeyi sağlayacak yöntem ve tekniklerin incelenmesi ve uygulanması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Ders içeriği Yapılandırmacı öğrenme kuramı, Çoklu zeka kuramı, Öğretimde yöntem ve teknik kavramları, Mikro öğretim, Beyin fırtınası, Altı şapkalı düşünme tekniği, Gösteri tekniği, Benzetim tekniği, Kavram Haritası, Üst düzey düşünme becerileri, Anlatım yöntemi, Soru cevap yöntemi,Tartışma yöntemi, Rol oynama ve drama yöntemi, Sunuş Yoluyla öğretme, İşbirlikçi (kubaşık) öğrenme, Problem çözme yöntemi, Örnek olay yöntemi, Buluş yoluyla öğrenme, Sorgulamaya (Araştırmaya) Dayalı Öğrenme, Probleme dayalı öğrenme, Proje tabanlı öğrenme konularını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Doğanay, Ahmet (Editör) (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık
Notlar
Demirel, Özcan (2003). Öğretme sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapılandırmacılık ve çoklu zeka kuramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Öğretim tekniklerini (mikro öğretim, beyin fırtınası, altı şapkalı düşünme tekniği, gösteri ve benzetim) tanır. |
ÖÇ03 | Anlamlı öğrenme kuramını örneklerle açıklar. |
ÖÇ04 | Verilen bir kavram ile ilgili kavram haritası çizer. |
ÖÇ05 | Matematik eğitiminde kavram haritası kullanım amaçlarını açıklar. |
ÖÇ06 | Üst düzey düşünme becerilerini tanır. |
ÖÇ07 | Eğitimde kullanılan belli başlı öğretim yöntemleri olan anlatım, soru-cevap, tartışma, rol oynama ve drama, sunuş yoluyla öğretim, işbirlikli öğrenme, problem çözme, örnek olay yöntemi, buluş yoluyla öğrenme, sorgulamaya dayalı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenmeyi açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve ders kapsamı hakkında bilgilendirme | ders hakkında araştırma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yapılandırmacı öğrenme kuramı | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kavram Haritası, Üst Düzey Düşünme Becerileri | İlgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Çoklu zeka kuramı | Ödev: Yapılandırmacılık hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Öğretimde yöntem ve teknik kavramları, Öğretim teknikleri (Mikro öğretim, Beyin fırtınası) | Ödev: Çoklu Zeka kuramı hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Altı şapkalı düşünme tekniği, Gösteri tekniği, Benzetim (simülasyon) tekniği | Ödev: Üst düzey düşünme becerileri hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Anlatım Yöntemi, Soru-Cevap yöntemi, Tartışma yöntemi | Ödev: Tartışma yöntemi hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | işlenen konuları tekrar eder | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Rol oynama ve drama yöntemi, Sunuş Yoluyla (sergileyici ) öğretim - Ausubel | Ödev: Rol Oynama ve Drama Yöntemi hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | İşbirlikli öğrenme | Ödev: İşbirlikli öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Problem Çözme Yöntemi | Ödev: Problem Çözme Yöntemi hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Örnek olay yöntemi, buluş yoluyla öğrenme stratejisi | Ödev: Buluş yoluyla öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme | Ödev: Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Probleme dayalı öğrenme | Ödev: Probleme dayalı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Proje tabanlı öğrenme | Ödev: Proje tabanlı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | işlenen konuları tekrar eder | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | işlenen konuları tekrar eder | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |