Genel Bilgi
Kod | MATS205 |
Ad | Matematik Ders Kitabı İncelemesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin matematik dersine ilişkin kitaplarda bulunması gereken özellikleri fark etmelerini ve öğretimde kullanabilecekleri kitaplara karar vermelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğinde, alan ders kitaplarını inceleme kriterleri ele alınmaktadır. Ders kitapları üzerine yapılan çalışmalar incelenerek, alandaki kitapları tanıma ve bu kitaplarda dikkat edilmesi gereken temel kriterler üzerinde durulacaktır. Ders kapsamında, alanla ilgili ders kitaplarının değerlendirilmesi için uygun ölçütler belirlenerek, bu kitapların etkinlik, içerik, dil, görsellik ve pedagojik uygunluk gibi açılardan değerlendirilmesi sağlanacaktır
Dersin Ön Koşulu
mevcut değil
Kaynaklar
Karaca, D., & Uzunkol, E. (2019). İlkokul Matematik Ders Kitaplarının İçerdiği Değerler Bakımından İncelenmesi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 5(2), 55-71. Zeybek, Z., Üstün, A., & Birol, A. (2018). Matematiksel İspatların Ortaokul Matematik Ders Kitaplarındaki Yeri. Ilkogretim Online, 17(3). Şirin, B., & YILDIZ, A. (2020). 8. sınıf matematik ders kitabının PISA temel matematik beceri seviyelerine göre incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(4), 1158-1176. Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı Işığında Ders Kitabı Hazırlama, ERASLAN ALİ,ŞAHİN NESLİHAN, Yayın Yeri:Pegem akademik, Editör:Demirel, Ö. ve Kıroğlu, Basım sayısı:4, ISBN:9786050370058, Bölüm Sayfaları:269 -281
Notlar
ÖZDEMİR, E., & KARABOĞA, A. B. (2019). Ortaokul matematik ders kitaplarında toplumsal cinsiyet. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 760-781.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Konu alanındaki ders kitabı inceleme kriterlerini açıklar. |
ÖÇ02 | MEB Talim Terbiye Kurulunun ders kitabı konusundaki çalışmalarını kavrar. |
ÖÇ03 | Kitap seçiminde dikkat edilmesi gereken öncelikleri belirler. |
ÖÇ04 | Konu alanındaki kitapları doğru biçimde değerlendirir. |
ÖÇ05 | Konu alanı ile ilgili kitapların farkında olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders kitabında olması gereken fiziksel özellikler | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay |
2 | Ders kitabında olması gereken eğitsel özellikler | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
3 | Ders kitabında olması gereken görsel tasarım ve dil anlatım özellikleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
4 | Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu tarafından ders kitabı konusunda yapılan çalışmalar | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
5 | Ders kitaplarının hazırlanmasında esas alınan kriterler | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
6 | Ders kitaplarının değerlendirilmesinde esas alınan kriterler | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay |
7 | Ders kitaplarının içeriklerinin programa uygunluğu | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ders kitaplarının içeriklerinin dil, öğrenci seviyesi ve formata uygunluğu | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay |
10 | Ders kitaplarının içeriklerinin çekiciliği, anlamlı öğrenmeye katkısı ve öğretimde kullanım kolaylığı | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay |
11 | Ortaokul 5.sınıf matematik dersi için ders kitabı incelemesi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay |
12 | Ortaokul 6.sınıf matematik dersi için ders kitabı incelemesi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay |
13 | Ortaokul 7.sınıf matematik dersi için ders kitabı incelemesi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay |
14 | Ortaokul 8.sınıf matematik dersi için ders kitabı incelemesi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay |
15 | Genel Değerlendirme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Performans değerlendirme | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |