Genel Bilgi
Kod | ÖH2722 |
Ad | Sağlık Hukuku |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NURCİHAN ÖZDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, sağlık hukukunun temel ilkelerini, hukuki düzenlemelerini ve güncel gelişmeleri ileri düzeyde analiz etmektir. Öğrencilere, hasta hakları, hekim sorumluluğu, tıbbi müdahalenin hukuki çerçevesi, sağlık çalışanlarının yükümlülükleri, sağlık hizmetlerinin düzenlenmesi ve sağlık alanındaki etik sorunlar gibi konular üzerine derinlemesine bilgi kazandırmak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında, ulusal ve uluslararası sağlık hukuku düzenlemeleri, mahkeme kararları, tıp etiği ile hukukun kesişim noktaları, malpraktis davaları, özel sağlık sigortaları ve sağlık sektöründeki güncel hukuki sorunlar ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin herhangi bir ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Mehmet Demir,Tıbbî Sorumluluk Hukuku, Ankara 2020. Hayrunnisa Özdemir, Sağlık Hukuku Alanında Teşhis ve Tedavi Sözleşmesi, Ankara 2017.
Notlar
Mehmet Demir,Tıbbî Sorumluluk Hukuku, Ankara 2020. Hayrunnisa Özdemir, Sağlık Hukuku Alanında Teşhis ve Tedavi Sözleşmesi, Ankara 2017.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlık hukukunun temel ilkelerini ve hukuki çerçevesini ileri düzeyde açıklarlar. |
ÖÇ02 | Hasta haklarını ve hukuki dayanaklarını derinlemesine değerlendirirler. |
ÖÇ03 | Hekimlerin ve sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluklarını analiz ederler. |
ÖÇ04 | Tıbbi müdahalelerin hukuka uygunluk kriterlerini yorumlarlar. |
ÖÇ05 | Malpraktis davalarını ve hukuki sonuçlarını analiz ederler. |
ÖÇ06 | Organ nakli, ötenazi, genetik araştırmalar ve kök hücre tedavileri gibi konularda etik ve hukuki sınırları incelerler. |
ÖÇ07 | İnsan üzerinde yapılan deneylerde gönüllü rıza, etik ilkeler ve ilaç düzenlemelerini incelerler. |
ÖÇ08 | Sağlık hukukuna ilişkin güncel yargı kararlarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özel hukuk alanındaki temel kavramları, hukuk kurallarını ve hukuk metodolojisini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel hukuki sorunları çağdaş hukuki yaklaşımlar çerçevesinde analiz eder. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özel hukuk kişileri arasındaki ilişkileri düzenleyen kuralları açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemeleri analiz eder. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk literatürünü ulusal ve uluslararası düzeyde analiz eder. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki sorunlara yönelik çözüm üretir ve strateji geliştirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Özel hukuk alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hukuki analiz yapar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Özel hukuk alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir ve hukuki yorumlama yapar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuki uygulamalarda etik ilkeleri gözeterek adil karar süreçleri geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuki muhakeme yeteneğini geliştirerek alternatif çözüm yöntemleri üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel hukuki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı seviyelerde yazılı, sözlü ve görsel olarak sunar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hukuki verileri toplarken, yorumlarken ve duyururken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukuki sorunlara ilişkin sosyal ve ekonomik faktörleri eleştirel bir perspektiften değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukuki görüşlerini ve değerlendirmelerini ikna edici şekilde sözlü ve yazılı olarak ifade eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli hukuk sistemleri arasında mukayeseli analiz yapar ve karşılaştırmalı hukuk perspektifinden yorumlar. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Özel hukuk uygulamalarında karşılaşacağı öngörülemeyen hukuki sorunlara yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukukun toplumsal etkilerini değerlendirerek, gerektiğinde hukuki reform önerileri geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası hukuk uygulamalarına ilişkin çalışmalar yaparak hukuki süreçleri yönetir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sağlık Hukukunun Tanımı ve Konusu; Sağlık Hukuku ve Tıp Hukuku Kavramları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hekim ve Hasta Arasındaki Hukuki İlişki | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hekimlerin Tedavi Sözleşmesinden Doğan Borçları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Hastaların Tedavi Sözleşmesinden Doğan Borçları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Örnek Olay |
5 | Tıbbi Müdahale Çeşitleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Örnek Olay |
6 | Hasta Haklarının Tanımı ve Hasta Haklarına İlişkin Uluslar arası Belgeler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Türkiye'de Hasta Hakları; Çocukların Sağlık Hakkı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Etik, Ahlak, Hukuk; Evrensel Tıp Etiği İlkeleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tıbbi Deontoloji | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sağlıkla İlgili Kurum ve Kuruluşlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
12 | Sağlıkla İlgili Temel Yasalar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sağlık Hakları ve Türkiye'deki Durum | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İş Sağlığı ve İş Güvenliği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sağlık Personelinin Sorumluluğu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |