TUR723 Anlambilim

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TUR723
Ad Anlambilim
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BİLAL ERDEM DAĞISTANLIOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Anlambilim alanının temel kavramlarını tanıtmak ve anlam çözümlemesinin ilke ve yöntemlerini öğretmektir.

Dersin İçeriği

Anlambilim ile dilbilim, felsefe ve psikoloji arasındaki ilişki çerçevesinde ve bileşen analizi, biçimsel anlambilim ve bilişsel anlambilim ilkeleri doğrultusunda sözcük ve tümce anlamı ile ilgili temel konular (adların ve eylemlerin anlamsal özellikleri, gerektirim, önvarsayım, kiplik, tanıtsallık, tematik roller, gösterim, bağlam, gönderim, çıkarım vb.) ele alınmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Veysel Kılıç (2009). Anlambilime Giriş. Papatya Yayıncılık, İstanbul. Doğan Aksan (2020). Anlambilim: Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Bilgi Yayınevi, Ankara. Löbner, S. (2002). Understanding Semantics. London, UK: Arnold Publishers. Lyons, J. (1977). Semantics. Vols. 1 and 2. London: Cambridge University Press. Palmer, F. (2001). Mood and Modality. Cambridge: Cambridge University Press. Saeed, John I. (2012). Semantics. Oxford: Wiley-Blackwell.

Notlar

Veysel Kılıç (2009). Anlambilime Giriş. Papatya Yayıncılık, İstanbul. Doğan Aksan (2020). Anlambilim: Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Bilgi Yayınevi, Ankara. Löbner, S. (2002). Understanding Semantics. London, UK: Arnold Publishers. Lyons, J. (1977). Semantics. Vols. 1 and 2. London: Cambridge University Press. Palmer, F. (2001). Mood and Modality. Cambridge: Cambridge University Press. Saeed, John I. (2012). Semantics. Oxford: Wiley-Blackwell.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Anlambilim çözümlemesi konusunda bilgi edinir ve edindiği bilgileri Türkçe veri üzerinde kullanır.
ÖÇ02 Anlambilim alanında lisans düzeyinde elde ettiği yeterliliklerini arttırarak uzmanlık düzeyinde geliştirir.
ÖÇ03 Türkçe veri üzerinde anlambilim ile ilgili problem tanımları yapar çözüm önerileri sunar.
ÖÇ04 Dillerin anlam bilimsel özelliklerini tespit eder


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Anlambilim Alanı Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Dilbilimde Anlambilim Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Anlam, Düşünce ve Gerçeklik Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Sözcük Anlamı Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Varlık ve Anlam Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Varlıkların Anlambilimsel Türleri Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Olay Anlambilimi Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Okumalar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Tümce Anlamı I Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Tümce Anlamı II Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Önerme, Gerektirim, Önvarsayım Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Analitik ve Sentetik Bildirim Tümceleri Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Kiplik Anlamı I Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Kiplik Anlamı II Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Genel Değerlendirme Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 09:43