TUR720 Tiyatro Metinleri ve Türkçe Eğitimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TUR720
Ad Tiyatro Metinleri ve Türkçe Eğitimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Tiyatro kültürünü aşılayarak, Türk edebiyatında tiyatro türünde yazan yazarları ve bu yazarların eserlerini tanıtmak.

Dersin İçeriği

Tiyatro kavramı, Türk tiyatrosu ve bölümleri hakkında genel bakış, Halk tiyatrosunun tanımı ve bölümlerinin (köy tiyatrosu, Karagöz, meddah, ortaoyunu, kukla) açıklaması. Tiyatronun tarihsel gelişim süreci içinde, anlayışlar ve yönetmelik uygulamaları. Tiyatronun metin olarak Türkçe eğitiminde kullanımında uygulanacak yöntem ve teknikler, uygun metinleri seçebilme yetisini geliştirme.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Tiyatroda Seyirci Fikri ve Tanzimat Tiyatrosu

Notlar

Tiyatro Tarihi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Batı tarzı tiyatronun tarihsel gelişimini örnekler üzerinden idrak eder.
ÖÇ02 Tiyatronun kökeni ve ortaya çıkışı konusunda bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Tanzimattan sonra edebiyatımıza giren tiyatronun gelişmesini belirtir.
ÖÇ04 Başlıca Türk tiyatro yazarlarını ve bu yazarların eserlerini inceler, karşılaştırmalar yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. 1
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir. 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tiyatronun kökeni, çıkış sebebi ve kelime manası; Tiyatro sanatının kaynağı ve Antik Yunan Tiyatrosu hazırlık hakkında bilgi verilir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Roma Dönemi´nde Anadolu Tiyatrosu / Ortaçağ Tiyatrosu, Rönesans Tiyatrosu, Aydınlanma Dönemi Tiyatrosu, Romantik Tiyatro Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
3 Türk tiyatrosunun tarihi gelişimi ve türleri: Geleneksel tiyatro; Köy seyirlik oyunları, Halk Tiyatrosu (Kukla, Gölge oyunu, Ortaoyunu) Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Antik Yunan'da tragedya ve komedya Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
5 Aristoteles'in Poetika'sı Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Antik Yunan'da Tiyatro Tekniği Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama
7 Antik Yunan'da Tiyatro Mimarisi Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınavlar Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Roma'da siyasal ve düşünsel ortam Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
10 Roma'da tiyatronun başlangıcı Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
11 Roma'da tragedya ve komedya Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Roma'da tiyatro tekniği Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Rol Oynama
13 Ortaçağ Tiyatrosu Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
14 Dinsel ve din dışı gösteriler Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
15 Ortaçağ'da Tiyatro Tekniği Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Gösteri
16 Yarıyıl Sonu Sınavları hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 09:43