Genel Bilgi
Kod | TUR710 |
Ad | Türkçe Dilbilgisi Öğeretimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FARUK YILDIRIM |
Dersin Amacı / Hedefi
Dil bilgisinin yeni Türkçe programındaki yerini tartışmak, sezdirme yollarını tanıtmak ve ortaokul dilbilgisi kazanımlarını incelemek.
Dersin İçeriği
.Dil bilgisinin temel kavramları, Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri, dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı, Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları açısından değerlendirilmesi, Türkçe Dersi Öğretim Programında dil bilgisi kazanımları, dil bilgisi öğretiminde konular ve öğretiminde izlenecek sıra, yöntem ve teknikler, etkinlik örnekleri, metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Derste tanıtılacaktır.
Notlar
Derste tanıtılacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin yeri ve önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Dil bilgisi öğretiminin temel ve çağdaş yaklaşım, ilke ve yöntemlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Öğrenciler dil becerileriyle dil bilgisi öğretimini birleştirir. |
ÖÇ04 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarını kavrar |
ÖÇ05 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunular hazırlamayı kavrar. |
ÖÇ06 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretiminde uygun materyaller hazırlar. |
ÖÇ07 | Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dil bilgisi öğretiminin temel yaklaşım, ilke ve yöntemlerini kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin ve öğreniminin yeri ve önemi | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Dil bilgisi öğretiminin amaçları | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Dil bilgisi öğretiminin temel yaklaşım, ilke ve yöntemleri | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımları | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik öğrenci sunumları | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Sunumların değerlendirilmesi | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik uygun materyal hazırlama | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hazırlanan materyallerin incelenmesi | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Dilbilgisi ölçme araçları | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Dilbilgisi öğretimini değerlendirme | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Bütünleşik dil öğretimi içinde dilbilgisi öğretimi | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Başka ülkelerde dilbilgisi öğretimi programları | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dil bilgisi | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
15 | Genel değerlendirme | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |