TUR710 Türkçe Dilbilgisi Öğeretimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TUR710
Ad Türkçe Dilbilgisi Öğeretimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FARUK YILDIRIM


Dersin Amacı / Hedefi

Dil bilgisinin yeni Türkçe programındaki yerini tartışmak, sezdirme yollarını tanıtmak ve ortaokul dilbilgisi kazanımlarını incelemek.

Dersin İçeriği

.Dil bilgisinin temel kavramları, Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri, dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı, Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları açısından değerlendirilmesi, Türkçe Dersi Öğretim Programında dil bilgisi kazanımları, dil bilgisi öğretiminde konular ve öğretiminde izlenecek sıra, yöntem ve teknikler, etkinlik örnekleri, metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Derste tanıtılacaktır.

Notlar

Derste tanıtılacaktır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin yeri ve önemini kavrar.
ÖÇ02 Dil bilgisi öğretiminin temel ve çağdaş yaklaşım, ilke ve yöntemlerini kavrar.
ÖÇ03 Öğrenciler dil becerileriyle dil bilgisi öğretimini birleştirir.
ÖÇ04 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarını kavrar
ÖÇ05 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunular hazırlamayı kavrar.
ÖÇ06 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretiminde uygun materyaller hazırlar.
ÖÇ07 Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dil bilgisi öğretiminin temel yaklaşım, ilke ve yöntemlerini kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin ve öğreniminin yeri ve önemi Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Dil bilgisi öğretiminin amaçları Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Dil bilgisi öğretiminin temel yaklaşım, ilke ve yöntemleri Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımları Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik öğrenci sunumları Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 Sunumların değerlendirilmesi Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik uygun materyal hazırlama Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınavlar Kaynak inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hazırlanan materyallerin incelenmesi Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Dilbilgisi ölçme araçları Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Dilbilgisi öğretimini değerlendirme Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Bütünleşik dil öğretimi içinde dilbilgisi öğretimi Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Başka ülkelerde dilbilgisi öğretimi programları Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dil bilgisi Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
15 Genel değerlendirme Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 09:44